Używane auto do 15 tysięcy. 10 najlepszych modeli w 2023/2024
Wg danych GUS zaledwie 1 na 10 samochodów sprzedawanych w Polsce to pojazd nowy. Kierowcy znacznie częściej kupują auta z drugiej ręki nie dlatego, że nie stać ich na zakup egzemplarza prosto z salonu, ale z tego względu, że używane samochody niewiele odbiegają jakością od nowych, a są przy tym znacznie tańsze. Przyjrzeliśmy się aktualnym ofertom na rynku i wybraliśmy kilkanaście modeli w cenie do 15 tys. zł, które przypadną do gustu zarówno amatorom sportowych aut, jak i rodzinnych.
- Czy dobre auto musi być drogie? Jakie silniki mają sportowe samochody do 15 tys. złotych?
- Auto do 15 tys. zł — czy taki zakup ma sens?
- Jaki samochód do 15 tys. zł będzie odpowiedni?
- Jak znaleźć dobre auto za 15 tys. zł?
- Ekonomiczne auto w budżecie do 15 tys. złotych
- Osobowe i rodzinne samochody do 15 tys. zł
- Pojazdy rodzinne i sedany do 15 tys. złotych
- Pozostałe pojazdy do 15 tyś. złotych – Ford Focus, Honda, Suzuki
- Jak szukać i znaleźć samochód do 15 tysięcy złotych?
Czy dobre auto musi być drogie? Jakie silniki mają sportowe samochody do 15 tys. złotych?
Niektórzy zakładają, że dobry samochód musi być drogi. To nieprawda. Posiadając grubszy portfel, znalezienie kapitalnego modelu jest łatwiejsze, ale i dysponując mniejszymi środkami, można przebierać w dobrych autach.
Przykładem jest używane Audi TT 8N, które można kupić już za mniej niż 15 tys. zł. Efektowny wygląd idzie w parze z silnikiem 1.8 – bardzo trwałym, z możliwością łatwego znalezienia części zamiennych. W podobnej cenie znajdziemy Fiata Punto Grande 1.4 T-Jet. Silnik tego modelu o wyjściowej mocy 120 KM z łatwością można poddać tuningowi do 150-160 KM, co zagwarantuje samochodowi dobre osiągi.
Auto do 15 tys. zł — czy taki zakup ma sens?
W cenie do 15 tys. zł można znaleźć przyzwoity samochód. Nie będzie to co prawda najmłodszy egzemplarz z bogatym wyposażeniem, ale też nie awaryjny gruchot, którym strach wyjechać na ulicę. Inwestując w niego (jednorazowo lub rozkładając w czasie) kolejne kilka tysięcy, da się z niego zrobić mini limuzynę. Do 15 tys. najłatwiej jest kupić niewielkie auto miejskie, ale przy dobrej okazji, także i samochód rodzinny.
Jaki samochód do 15 tys. zł będzie odpowiedni?
Wybór używanych aut do 15 tys. jest bardzo duży, dlatego przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę swoje potrzeby i oczekiwania. Rodzinom z małymi dziećmi z pewnością bardziej przyda się przestronny model z dużym bagażnikiem niż sportowy coupe. Z kolei mieszkańcy miast poruszający się zatłoczonymi ulicami chętniej kupią małe, zwinne pojazdy, którymi łatwo manewrować i zaparkować.
Może cię zainteresować: Kupiłem samochód – co dalej? Niezbędne formalności
Jak znaleźć dobre auto za 15 tys. zł?
Można odwiedzić lokalne komisy i giełdy, ale w dobie powszechnego dostępu do internetu, najłatwiej jest znaleźć dobry, używany na portalu ogłoszeniowym (sprawdź: gdzie umieścić i ile kosztuje ogłoszenie?). Oczywiście nie należy bezgranicznie wierzyć we wszystko, co napisali o sprzedawanym egzemplarzu wystawiający ogłoszenie. Najlepiej osobiście sprawdzić samochód u zaufanego mechanika, który wykryje usterki niezauważalne dla laika.
Toyota Yaris II
15 tys. to za mało na klasycznego Yarisa, ale wystarczy na używanego Yarisa II. Szczególnie polecamy wersję z czterocylindrowym silnikiem 1.3 l. 87 KM oraz 121 Nm momentu, które pozwalają na dynamiczną jazdę po mieście. Co najważniejsze – model ten jest mało awaryjny. Dobrą opinią cieszy się też Yaris 1.4 D-4D (diesel) ze względu na bardzo niskie spalanie. Zasadniczo wszystkie modele Yarisów dość mocno trzymają cenę, więc nawet jeśli zakup znudzi się po roku czy dwóch, odsprzedamy go w cenie kupna lub minimalnie taniej.
Audi A4 B6
Na portalach motoryzacyjnych mnóstwo jest ogłoszeń o sprzedaży Audi A4 B6 za mniej niż 15 tys. Kierowcom, którym zależy przede wszystkim na bezawaryjności auta, można polecić wersję 2.0 o mocy 130 KM. Ten i większy 2.4 w konfiguracji V6 to najlepsze silniki pod LPG. Szukającym oszczędności w oleju napędowym przypadną do gustu 100- oraz 115-konne odmiany 1.9 TDI. Jeśli ktoś kupuje Audi z myślą o zainstalowaniu LPG, powinien omijać 2.0 FSI (150 KM) ze względu na bezpośredni wtrysk benzyny. Wszystkie modele dobrze się prowadzi, są jakościowo wykończone, choć w środku mają mało wolnej przestrzeni, co może być wadą dla wielu kierowców.
Ekonomiczne auto w budżecie do 15 tys. złotych
15 tys. za samochód to dość tanio. Oczywiście można kupić pojazd w jeszcze niższej cenie. ale będzie to zapewne auto mocno wiekowe i wyeksploatowane. Wśród naszych propozycji samochodów za mniej niż 15 tys. postawiliśmy na modele, które niedużo spalają, są mało awaryjne a przy tym funkcjonalne.
Wybierając samochód, kiedy ma się ograniczony budżet, trzeba brać nie tylko cenę samego auta i koszty spalania, ale i różne opłaty dodatkowe – np. za obowiązkowe ubezpieczenie OC. Cena polisy zależy m.in. od marki, modelu, rocznika i pojemności silnika. Należy te czynniki przeanalizować, aby nie kupić samochodu, którego ubezpieczenie przekroczy nasze możliwości finansowe – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w autoumowa.pl.
Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto to miejski kompakt, który można kupić zarówno z silnikiem benzynowym, jak i w dieslu. Mimo że najstarsze egzemplarze produkowane były 18 lat temu, to wizualnie nie można mu nic zarzucić – dzięki ponadczasowemu designowi jeszcze długo nie wyjdzie z mody. Silnik 1.2 pracuje dość głośno, ale za to pali stosunkowo niedużo – średnio 6.1 litra na 100 km. Kolejną zaletą samochodu jest przestronne wnętrze z funkcjonalnym bagażnikiem. Do wad można zaliczyć słabe zawieszenie i nietrwałe amortyzatory. Kierowcy narzekają także na niedoróbki, które nie wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale są. Chodzi tu o np. niefortunne spasowanie tylnych drzwi, przez co wyciera się z nich lakier.
Honda Civic VII
Siódma generacja Hondy Civic produkowana jest w nadwoziu sedan, hatchback i coupe. Przestronność zależy od nadwozia, choć wszystkie zaskakują ilością miejsca. Jako diesel Civic VII dostępna jest tylko w jednej wersji z silnikiem i-CTDI o pojemności 1.7 i mocy 100 KM. Kierowcy, którzy wolą napęd benzynowy, mogą wybierać spośród 90 konnego silnika o pojemności 1.4, 1.6 (110 KM), 1.7 (120/125 KM) i 2.0 rozwijającego 160 KM lub 200 KM w Civicu Type-R. Średnie spalanie to 6,3 l w wersji 1.4 lub 8,9 l w jednostce 2.0. Budżet 15 tys. zł z pewnością wystarczy na zakup jednego z egzemplarzy Civic VII, a być może jeszcze zostanie na lekkie podrasowanie auta.
Audi A3 8P
Pierwsze egzemplarze Audi A3 8P wyjechały z fabryki w 2003 r. W zależności od wersji wyposażone są w jeden z dziewięciu silników benzynowych o mocach od 102 do 265 KM lub pięciu silników diesla o mocach od 90 do 170 KM. Najchętniej kupowane wersje to diesle. Kierowcy zazwyczaj chwalą design samochodu, dobre prowadzenie i przestronne wnętrze. Wiele osób docenia również wysoką jakość i trwałość, które są charakterystyczne dla wszystkich pojazdów marki Audi. Wśród wad estetycznych można wymienić pokrycie deski rozdzielczej gumą, która łatwo się wyciera, a z czasem łuszczy. Do najczęstszych awarii A3 8P zaliczają się uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji i usterki skrzyni biegów.
Fiat Panda
15 tys. wystarczy w zupełności na Fiata Pandę drugiej generacji dostępnego jako 5 drzwiowy hatchback lub van. Jest on tani w eksploatacji, mały, zwinny i zwrotny – idealny do miast, gdzie są problemy z parkowaniem. Dostępne są w wersje z silnkiem benzynowym od 1.1 do 1.4 – najmniejszy osiąga prędkość do 150 km. Fiat Panda II to bardzo dobry wybór dla kierowców, którzy mają ograniczony budżet lub tych, którzy czują się niepewnie na drodze i mimo posiadania uprawnień do kierowania wciąż uczą się tej sztuki.
Renault Clio III 1.5 dCi
Renault Clio to auto, które uważa się, że jest tak samo dobre do jeżdżenia po mieście, jak i w trasy. Mimo niewielkich rozmiarów oferuje przestronne wnętrze, komfortowe zawieszenie i oszczędny silnik. Nie ma bogatego wyposażenia, ale jeśli ma być wyłącznie środkiem transportu, to jest wystarczające. Ma duży bagażnik, który pomieści nie tylko spore zakupy, ale i ekwipunek wakacyjny. Pali bardzo mało – średnio tylko 4,5 l na 100 km. Potwierdzeniem, że to model oszczędny jest fakt, że często wybierany jest jako pojazd flotowy.
Osobowe i rodzinne samochody do 15 tys. zł
Nie ma definicji auta rodzinnego. Dla rodzin w modelu 2+2 z dziećmi w wieku szkolnym i starszym wystarczy najbardziej typowy samochód osobowy. Tam, gdzie jest więcej dzieci lub maluchy korzystają jeszcze z wózków, potrzebne jest auto na więcej niż 5 osób z przestronnym bagażnikiem.
Używana Skoda Octavia I
Skoda Octavia I cieszy się mniejszą popularnością niż jej siostra drugiej generacji, a szkoda. To kompaktowy samochód, którego design nie każdemu przypadnie do gustu, gdyż wyraźnie “trąci myszką” na obecne czasy. Ale pod maską, ma się czym pochwalić, zwłaszcza w tej półce cenowej. Skoda Octavia I dostępna jest w kilku wersjach silnika. Podstawowy silnik 1.4 nie ma dużej mocy i wolno się rozpędza. Kierowcy, którzy wolą samochody z lepszymi osiągami, mogą zdecydować się na motor 1.6 l o trzech wariantach mocy: 75, 100 lub 102 KM. Największą wadą tego modelu jest znikoma odporność na korozję.
Opel Astra H kombi
Wszystkie wersje Opla Astra to doceniane egzemplarze. Kierowcy szczególnie lubią je za niską awaryjność i łatwą dostępność części zamiennych. Nie inaczej jest z Oplem Astra H w wersji kombi. Ten długi na ponad 4,5 m pojazd dobrze sprawdzi się jako pojazd rodzinny. Pasażerowie w drugim rzędzie mają w nim więcej miejsca na nogi niż w innych autach, a bagażnik po złożeniu siedzeń oferuje przestrzeń prawie 1 600 litrów. Za mniej niż 15 tys. można kupić wersję 1.6, która sprawdzi się w codziennej, niewymagającej jeździe. Bliżej granicy budżetu lub nieco go przekraczając, znajdziemy egzemplarze z bardzo bogatym dodatkowym wyposażeniem.
Renault Espace IV
Renault Espace IV to niedrogi, rodzinny van. Może nim podróżować od 5 do 7 osób, a jego wnętrze zawiera wiele praktycznych schowków, przydatnych podczas jazdy z dziećmi. Występuje w wersji zwykłej oraz z większym rozstawem osi i przedłużonym bagażnikiem. Pali dość sporo, bo średnio 12 l na 100 km. Espace IV dostępny jest w wielu wersjach wyposażenia, dwóch wariantach silnika benzynowego (2.0 i 3.5 V6) oraz w dieslach o różnej pojemności.
Citroen C4 Grand Picasso I
Citroen C4 Grand Picasso I to propozycja dla dużych rodzin – ma pojemny bagażnik i miejsce nawet dla 7 podróżnych. Ceny używanych egzemplarzy zbliżają się do granicy budżetu 15 tys., więc nie warto liczyć, że zostaną wolne środki na jakiś extra zakup. Te modele mają niemal bezawaryjne silniki. O ile w wersji 1.6 zdarzają się usterki, tak w 1.8 i 2.0 awarie naprawdę należą do rzadkości. Z racji, że są to porządne auta, kierowcy rzadko się ich pozbywają lub szybko znajdują kupców wśród znajomych osób. Z tego powodu nie ma zbyt wielu ogłoszeń sprzedaży Citroenów C4 Grand Picasso I, więc jeśli się już na takie natrafi, nie warto się długo zastanawiać, ponieważ okazja może przejść przed nosem.
Pojazdy rodzinne i sedany do 15 tys. złotych
Decyzja o zakupie używanego samochodu do codziennego użytku rodzinnego nie oznacza automatycznie, że trzeba wybrać pojazd o dużej pojemności. Dla rodzin składających się z mniejszej liczby osób, takich jak jedno lub dwoje dzieci, sedany tańsze niż 15 tys. zł mogą być wystarczającym rozwiązaniem.
Używany Ford Focus II
Ford Focus II to jeden z najpopularniejszych w Polsce rodzinnych hatchbacków (3 i 5-drzwiowych). Występuje jeszcze jako sedan i kombi. Jest to samochód bardzo bezpieczny. W 2004 r. Euro NCAP przyznało mu ocenę najbezpieczniejszego pojazdu w swojej klasie. Oferta silnikowa Forda Focusa II jest naprawdę bogata. Najsłabsze (1.4 i 1.6) zużywają 6,6-7,1 l na 100 km. W przypadku silnika dwulitrowego wartości te dochodzą nawet do 9,1 l/100 km. Jeśli chcemy zainstalować LPG, najlepiej wybrać silnik 1.8 o mocy 125 KM.
Używany Peugeot 207
Peugeot 207 był swego czasu jednym z lepiej sprzedających się w Polsce modeli. To produkowane od 2006 do 2012 r. auto można kupić w nadwoziu typu hatchback, kombi lub kabriolet. Choć z założenia przeznaczony jest dla 5 osób, to w komfortowych warunkach zmieści się w nim najwyżej 4 dorosłych. Niezbyt przestronne wnętrze wynagradza oszczędny silnik – w zależności od wersji pali od 4,2 l do 7,4 l benzyny na 100 km. Skromnie wyposażony używany Peugeot 207 kosztuje poniżej 10 tys. zł, za 15 tys. można mieć już egzemplarz z wieloma udogodnieniami.
Honda Accord VII
Honda Accord VII to udany wybór dla kierowców poszukujących rodzinnego kombi lub sedana. Obie wersje mają bardzo starannie zaprojektowane nadwozie. We wnętrzu ciekawie wyglądają zegary, pokazujące pomiary z czerwonym lub pomarańczowym podświetleniem. W wyposażeniu wersji Comfort znajduje się sześć poduszek powietrznych (4 + 2 dodatkowe boczne), centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Skromnie jest także, jeśli chodzi o wybór silnika. Wyprodukowano tylko dwie opcje z silnikiem benzynowym (2.0/155 i 2.4/190 KM) i jednego diesla (2.2/140 KM).
Pozostałe pojazdy do 15 tyś. złotych – Ford Focus, Honda, Suzuki
Opisaliśmy kilkanaście najlepszych naszym zdaniem w relacji jakość-cena samochodów do 15 tys. zł. Nie są to jednak wszystkie modele, które zaskakują osiągami, funkcjonalnością, niską awaryjnością, a jednocześnie kosztujące niedużo. Oprócz wymienionego wcześniej Forda Focusa II w podobnej cenie można nabyć Suzuki Grand Vitara II, uważany za jeden z najmocniejszych samochodów terenowych. Ponadto warta uwagi jest też Honda CR-V, która świetnie sprawdzi się zarówno jako auto miejskie, jak i do jeżdżenia w trasy.
Jak szukać i znaleźć samochód do 15 tysięcy złotych?
Używane auto do 15 tys. najłatwiej znaleźć na portalu aukcyjnym lub stronie dedykowanej sprzedaży samochodów. Zanim podejmiesz decyzję o zakupie:
- porównaj ceny oferowane przez różnych sprzedawców, aby upewnić się, że wybierasz najlepszą ofertę,
- dokładnie obejrzyj samochód, sprawdź jego stan techniczny, przebieg, historię serwisową itp. (a najlepiej skorzystaj z pomocy zaufanego mechanika),
- upewnij się, że cena zakupu jest konkurencyjna, ale również, że koszty eksploatacji (np. ubezpieczenie, paliwo, serwis) są akceptowalne dla Twojego budżetu.
Zobacz także: Przebieg samochodu – jak i gdzie go sprawdzić?
Znalezienie dobrego, używanego samochodu w cenie do 15 tys. zł jest jak najbardziej możliwe. Najlepiej jest przeglądać oferty w internecie, choć można także pójść na giełdę lub do komisu. Przed zakupem warto sprawdzić auto u niezależnego mechanika.
Podejmując decyzję o modelu samochodu należy wziąć pod uwagę cenę samego auta, ale i koszty spalania, serwisu i opłaty na ubezpieczenie OC.
Auta, które niewiele palą i kosztują poniżej 15 tys. zł to Fiat Grande Punto, Honda Civic VII i Renault Clio III 1.5 dCi. Samochody rodzinne, które można znaleźć w podobnej cenie to Renault Escape IV i Citroen C4 Grand Picasso I.
Używane auto do 15 tys. zł – co warto wiedzieć?
- Znalezienie dobrego, używanego samochodu w cenie do 15 tys. zł jest jak najbardziej możliwe. Najlepiej jest przeglądać oferty w internecie, choć można także pójść na giełdę lub do komisu. Przed zakupem warto sprawdzić auto u niezależnego mechanika.
- Podejmując decyzję o modelu samochodu należy wziąć pod uwagę cenę samego auta, ale i koszty spalania, serwisu i opłaty na ubezpieczenie OC.
- Auta, które niewiele palą i kosztują poniżej 15 tys. zł to Fiat Grande Punto, Honda Civic VII i Renault Clio III 1.5 dCi. Samochody rodzinne, które można znaleźć w podobnej cenie to Renault Escape IV i Citroen C4 Grand Picasso I.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o używany samochód do 15 tys. zł
-
Jakie są obowiązki po zakupie używanego samochodu?
Kupując używany samochód należy go zarejestrować, a dokładniej przerejestrować, czyli załatwić formalności w Wydziale Komunikacji związane z tym, że pojazd zmienił właściciela. Przepisy nie przewidują terminu, w jakim należy to zrobić, choć w sieci można znaleźć informacje, że jest na to 30 dni od zakupu. To nieporozumienie wynikające z faktu, że 30 dni to termin na zgłoszenie nabycia pojazdu. A nabycie samochodu i zarejestrowanie go to nie jest to samo.
-
Czy trzeba zachować polisę OC, która była przypisana do samochodu w momencie kupna?
Nie. Nowy właściciel samochodu może w każdej chwili wypowiedzieć umowę i zawrzeć nową, z tym samym lub innym towarzystwem. Musi jednak pamiętać o zachowaniu ciągłości ubezpieczenia OC.
-
Ile wynoszą kary za brak ważnego OC w 2023?
Mandaty za brak ubezpieczenia samochodu w 2023 r. podrożały względem 2022 i podrożeją jeszcze raz. Do końca czerwca dla samochodów osobowych wynoszą:1 400 zł (za brak OC od 3 dni), 3 490 zł (od 4 do 14 dni) i 6 980 zł (powyżej 14 dni). Od 1 lipca będą to odpowiednio kwoty: 1 440 zł, 3 600 zł i 7 200 zł.