Rejestracja samochodu z zagranicy – formalności i koszty

samochody na ulicach Japoni
opublikowano: 23 stycznia 2025 autor: redakcja

Sprowadzenie pojazdu z zagranicy to dla wielu osób jedyna możliwość zakupu dobrego samochodu, w atrakcyjnej cenie. Do Polski najczęściej trafiają auta z Niemiec, ale też Francji czy Wielkiej Brytanii. Polacy nie stronią też przed samochodami z odleglejszych zakątków świata jak Japonia czy Ameryka. Sprowadzenie auta wiąże się z mnóstwem formalności – należy wnieść stosowne opłaty, zakupić ubezpieczenie, przeprowadzić przegląd. Pojazd trzeba też zgłosić w urzędzie komunikacji. Przeczytaj, jak wygląda rejestracja samochodu z zagranicy.

Ponad 700 tys. samochodów używanych sprowadzono do Polski przez pierwszych 9 miesięcy 2024 roku. Zdecydowaną większość stanowiły auta z Niemiec, na kolejnych pozycjach uplasowała się Francja, Belgia, Stany Zjednoczone i Holandia. Polacy najchętniej kupują samochody marki Volkswagen, Opel, Audi, BMW. Zakup pojazdu warto poprzedzić dokładną weryfikacją – sprawdzić jego historię, zwłaszcza pod względem szkód, przeprowadzić przegląd techniczny. Działania te pozwolą wybrać samochód w dobrym stanie, uchronią właściciela przed późniejszymi kłopotami, koniecznością napraw, znacznym wzrostem początkowej ceny. Samo ściągnięcie auta do kraju można powierzyć pośrednikowi, właściciel pojazdu może też zająć się tym osobiście.

Zakup samochodu z zagranicy – jak wybrać dobre auto?

Zakup samochodu używanego jest zawsze obarczony pewnym ryzykiem, wciąż nie brak nieuczciwych sprzedawców, którzy nie informują o rzeczywistym przebiegu czy przeprowadzonych naprawach. Dlatego też tak ważne jest sprawdzenie historii wybranego pojazdu. Skrupulatna weryfikacja może ustrzec nabywcę przed podjęciem niewłaściwej decyzji.

Historię pojazdu można sprawdzić, korzystając z bezpłatnych lub płatnych narzędzi dostępnych w internecie. Dzięki nim potencjalny nabywca dowie się, czy samochód był używany jako taksówka, czy nie została odnotowana informacja o jego kradzieży lub nie została stwierdzona szkoda całkowita. Zgromadzone dane dotyczą też uszkodzeń, zdarzeń, w których pojazd brał udział (wypadki, kolizje), incydentów związanych z cofaniem licznika, niedopuszczeniem do ruchu itp.

Gdzie sprawdzić historię pojazdu z zagranicy?

Pierwszym źródłem informacji o samochodach zarejestrowanych w Polsce, ale też za granicą (np. Niemcy, Hiszpania, Belgia, Francja, Austria, Holandia, Czechy, Kanada, USA) jest usługa historiapojazdu.gov.pl. Aby uzyskać dane o aucie niezarejestrowanym w Polsce, kierowca musi użyć Profilu Zaufanego (eGo) – konieczne jest zalogowanie się, czyli potwierdzenie tożsamości. Dane te nie powinny stać się jedynym kryterium wyboru samochodu, mogą jednak znacznie ułatwić podjęcie decyzji.

Niektóre kraje udostępniają podobne narzędzia do weryfikacji historii samochodu:

  • Wielka Brytania – https://www.gov.uk/check-mot-history – uzyskanie informacji wymaga podania numeru rejestracyjnego; raport pozwoli zapoznać się z danymi jak data rejestracji, stan licznika ważność przeglądu technicznego (zweryfikować, czy podczas ostatniego badania stwierdzono usterki).
  • Holandia – https://ovi.rdw.nl/ – raport zostanie wygenerowany po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu i będzie zawierał informacje o danych technicznych pojazdu, polisie OC, ważności badania technicznego, przebiegu, a także o tym, czy nie został on skradziony lub wycofany z ruchu.
  • Czechy – kontrolatachometru.cz – informacje na temat stanu licznika można poznać po podaniu numeru VIN samochodu.

Płatne raporty na temat historii pojazdu

Historię pojazdu można również sprawdzić, korzystając z komercyjnych serwisów. Oznacza to, że za raport trzeba będzie zapłacić. AutoDNA i Carfax to strony gromadzące dane pochodzące z różnych źródeł – państwowych urzędów, warsztatów samochodowych czy towarzystw ubezpieczeniowych. Wystarczy znać numer VIN auta, aby uzyskać rozbudowany raport z najważniejszymi informacjami dotyczącymi wybranego pojazdu. Czego się dowiesz?

  • Czy samochód widnieje w bazie pojazdów kradzionych;
  • czy odnotowano jakieś uszkodzenia;
  • ilu właścicieli miało auto;
  • w jaki sposób samochód był użytkowany, czy np. służył jako taksówka;
  • czy auto nie było wycofane z ruchu.

O stanie samochodu można również dowiedzieć się, przeglądając dokumentację serwisową (z ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi). Zdobycie raportu wiąże się z wniesieniem opłaty – warto jednak rozważyć taką opcję, ponieważ dzięki zdobytym informacjom poznasz stan techniczny pojazdu (przebieg, wady, wykonane naprawy).

Osoby kupujące samochód z Niemiec, mogą sprawdzić raport TÜV przygotowany przez Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej. Znajdują się w nim dane na temat przebiegu oraz usterek stwierdzonych podczas przeglądu. Jest to tzw. raport awaryjności pojazdu.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Rejestracja samochodu z zagranicy a niezbędne opłaty

Zanim udasz się do urzędu komunikacji, by dokonać rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy, musisz uiścić wszystkie wymagane opłaty. Jednym z kosztów, który należy wziąć pod uwagę jest podatek akcyzowy – jego wysokość jest uzależniona od pojemności silnika. Do rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy niezbędne będzie potwierdzenie zapłaty podatku akcyzowego – kierowca otrzyma je w urzędzie skarbowym, podając numer VIN auta.

W niektórych przypadkach właściciel pojazdu sprowadzonego z zagranicy będzie musiał zapłacić również cło.

Rejestracja samochodu z zagranicy a akcyza

Osoby sprowadzające samochód z zagranicy mają 30 dni na zapłatę podatku akcyzowego. Ich obowiązkiem jest też złożenie deklaracji AKC-U/S – dotyczy ona podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego. Deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego (przekroczenia granicy).

Ważne! Deklarację można złożyć osobiście w urzędzie lub korzystając z Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Jak wysoki podatek akcyzowy zapłaci kierowca w 2025 roku?

  • 3,1% wartości pojazdu w przypadku aut z silnikiem o pojemności mniejszej niż 2000 cm3;
  • 18,6% wartości pojazdu dla aut z silnikiem o pojemności większej niż 2000 cm3;
  • 9,3% wartości samochodu dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka) oraz miękkich hybryd (MHEV) z silnikiem spalinowym powyżej 2000 cm3, ale nie większym niż 3500 cm3;
  • 9,3% wartości samochodu dla hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie większy niż 3500 cm3;
  • 1,55% wartości samochodu dla klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Pamiętaj! Z podatku akcyzowego zwolnione są samochody elektryczne o rozszerzonym zasięgu (REX) i hybrydy plug-in do 2000 cm3 (PHEV, czyli z możliwością ładowania bezpośrednio z gniazdka).

Rejestracja samochodu z zagranicy a cło

W zależności od tego, z którego kraju sprowadzono auto, właściciel będzie musiał lub nie, zapłacić cło. Jeżeli pojazd ma świadectwo EUE-1 (pochodzi z terytorium Unii Europejskiej), nie opłaca się cła. Jeżeli samochód nie został wyprodukowany w UE, właściciel pojazdu musi zapłacić cło w wysokości 10% jego wartości.

Formalności niezbędne przy rejestracji pojazdu z zagranicy

Przed umówieniem wizyty w wydziale komunikacji należy przygotować niezbędne dokumenty – powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Przede wszystkim należy przetłumaczyć dowód rejestracyjny oraz umowę kupna-sprzedaży (najlepiej od razu spisać ją w obu językach).

Nie zawsze trzeba jednak przygotowywać tłumaczenie – nie będzie ono wymagane, jeśli auto pochodzi z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, państwa należącego do EFTA. Zapis taki znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2022 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (§ 5, punkt 2, podpunkt 1, 2 i 3):

2. Właściciel pojazdu nie ma obowiązku przedłożenia tłumaczenia:
1) dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, z tym że organ rejestrujący może w przypadku wątpliwości wymagać tłumaczenia danych i informacji krajowych zawartych w tym dokumencie, których kody nie zostały określone w załączniku I do dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów (Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999, str. 57, z późn. zm.5) – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 351);
2) świadectwa zgodności WE albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;
3) dokumentu, o którym mowa w art. 79 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy, wydanego w innym państwie członkowskim, jeżeli organ rejestrujący posiada tłumaczenie analogicznego dokumentu z tego państwa.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury

Badanie techniczne pojazdu sprowadzonego z zagranicy

Aby samochód mógł zostać dopuszczony do ruchu, musi mieć ważne badanie techniczne – jeśli nie posiada aktualnego przeglądu zagranicznego, właściciel powinien jak najszybciej zgłosić się do stacji diagnostycznej, aby przeprowadzić badanie. Nawet jeśli pojazd ma wbity przegląd, konieczne może być badanie uzupełniające.

Pamiętaj! Najlepiej dopytać w wydziale komunikacji, w którym będziesz rejestrować samochód, czy dodatkowe badanie jest niezbędne.

Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy

Po załatwieniu wszystkich formalności pozostaje zgromadzić niezbędne dokumenty i udać się do wydziału komunikacji. Kierowca ma na to 30 dni od sprowadzenia pojazdu do kraju. Do wypełnionego wniosku o rejestrację należy dołączyć:

  • dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu;
  • zagraniczne tablice rejestracyjne, jeśli do Polski przyjechałeś kupionym samochodem;
  • dowód własności pojazdu (umowę kupna-sprzedaży, fakturę) lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu;
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego;
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w kraju, w którym samochód był zarejestrowany;
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy lub zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy;
  • dokument tożsamości (do wglądu);
  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych;
  • dowód odprawy celnej przywozowej, zapłaty cła, opłacenia podatku PCC (2% wartości pojazdu), jeśli pojazd sprowadzono spoza UE.

Po złożeniu kompletu dokumentów, kierowca otrzymuje decyzję o czasowej rejestracji pojazdu oraz tymczasowe tablice rejestracyjne. Pozwolenie czasowe jest ważne 30 dni.

Na wydanie stałego dowodu rejestracyjnego kierowca czeka zazwyczaj około 2 tygodni, choć urząd ma na jego przygotowanie 30 dni.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z zagranicy?

Sprowadzenie pojazdu z zagranicy wiąże się z licznymi opłatami – właściciel musi zakupić obowiązkowe ubezpieczenie samochodu, przeprowadzić badanie techniczne, zapłacić niezbędne podatki, opłacić tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego. Na tym jednak nie koniec, sama rejestracja pojazdu używanego sprowadzonego z zagranicy wymaga wniesienia opłat rejestracyjnych. Co się na nie składa?

  • Koszt tablic rejestracyjnych – zwykłe 80 zł, indywidualne 1000 zł;
  • opłata za dowód rejestracyjny – 54 zł;
  • opłata za pozwolenie czasowe – 13,50 zł;
  • koszt nalepki legalizacyjnej – 12,50 zł.

Ważne! Opłata za rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy wynosi 160 zł, jeśli kierowca zdecyduje się na zwykłe tablice rejestracyjne lub 1080 zł, jeżeli zawnioskuje o tablice indywidualne.

Kierowca może zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne, jeśli auto było już zarejestrowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a tablice są zgodne z obowiązującym wzorem, czytelne i w dobrym stanie.

Samochód sprowadzony z zagranicy a ubezpieczenie OC

Aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy, potrzebne będzie też ubezpieczenie OC. To jedyna obowiązkowa polisa komunikacyjna, bez której pojazd nie zostanie dopuszczony do ruchu. Trzeba też pamiętać, że za brak ubezpieczenia OC kierowca zapłaci wysoką grzywnę.

Przepisy mówią, że ubezpieczenie należy zakupić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu i nie później niż w momencie wprowadzenia go do ruchu drogowego.

Ważne! Samochodu sprowadzonego z zagranicy nie można od razu ubezpieczyć na rok, należy wykupić polisę 30-dniową (ubezpieczenie OC krótkoterminowe). Po zarejestrowaniu samochodu można podpisać umowę całoroczną z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym.

Kierowca powinien poinformować ubezpieczyciela o otrzymaniu właściwych tablic rejestracyjnych, aby ten mógł zaktualizować dane w polisie.

Gdzie kupić dobre ubezpieczenie dla samochodu z zagranicy?

Na wykupienie całorocznej polisy OC masz 30 dni od momentu sprowadzenia pojazdu do Polski. Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK reguluje zakres OC – u każdego ubezpieczyciela musi on być taki sam. Oferty towarzystw mogą się jednak różnić ceną, dlatego tak ważne jest, aby je porównywać, szukając dla siebie najatrakcyjniejszej propozycji.

Narzędziem ułatwiającym poszukiwanie polisy, a jednocześnie dającym możliwość zakupu OC online, jest kalkulator OC i AC. Wystarczy podać najważniejsze informacje na temat samochodu i kierowcy, aby otrzymać oferty kilkunastu firm. Kliknij w link poniżej, aby przejść do kalkulatora rankomat.pl, gdzie szybko i łatwo kupisz polisę online lub z pomocą agenta:

Porównaj ceny OC i AC

Ile kosztuje OC dla samochodu z zagranicy?

Ubezpieczyciel ustalając wysokość składki OC bierze pod uwagę wiele różnych czynników:

  • markę, model pojazdu;
  • pojemność silnika;
  • rocznik auta;
  • wiek i doświadczenie kierowcy;
  • uzbierane zniżki za bezszkodową jazdę;
  • miejsce zamieszkania.

Sprawdziliśmy w kalkulatorze OC i AC, ile za polisę zapłaci 45-letni kierowca z Torunia. Sprowadził on z Niemiec Audi A7 z 2019 roku (pojemność 1,9). Oto oferty niektórych towarzystw:

UbezpieczycielOCACASSNNWKoszt
Link4688,45
Uniqa775,00
Balcia838,00
Benefia870,00
Beesafe1018,91

Kalkulacja na dzień 22.01.2025

Różnica pomiędzy ofertami wynosi nawet kilkaset złotych – niektóre firmy proponują samo OC, inne natomiast pakiety ubezpieczeń.

Samochód z zagranicy a dodatkowe ubezpieczenie

Poza ubezpieczeniem OC kierowca może zakupić również dodatkową polisę zapewniającą ochronę w przypadku takich zdarzeń jak uszkodzenie samochodu na skutek działania sił natury, zderzenia ze zwierzyną, innym pojazdem, aktu wandalizmu. Nieobowiązkowe ubezpieczenie zapewni odszkodowanie w razie kradzieży auta, przyda się też, gdy podczas podróży kierowcy przytrafi się awaria samochodu. Mowa o autocasco oraz assistance, które docenią szczególnie właściciele droższych czy nowszych pojazdów.

Ubezpieczyciele mają pełną dowolność w zakresie przygotowywania ofert dodatkowych polis, dlatego kierowca może wybrać propozycję, która jak najlepiej spełnia jego wymagania. W tym celu warto zapoznać się z ofertami poszczególnych ubezpieczycieli, biorąc po uwagę zakres ochrony, zakres terytorialny, sumę ubezpieczenia, czy sposób likwidacji szkody (AC). Warto pamiętać, że im pełniejsza ochrona, tym wyższa cena polisy. Kalkulator OC i AC umożliwia porównanie propozycji towarzystw – kierowca pozna cenę, ale też warunki ubezpieczenia.

Porównaj ceny OC i AC

Przekroczenie terminu rejestracji samochodu z zagranicy

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym mówi o obowiązujących karach za przekroczenie terminu rejestracji auta. W przypadku osób fizycznych jest to 500 zł lub 1000 zł, jeśli przekroczą termin o 180 dni.

Jeszcze inne kary przewidziano dla handlujących pojazdami – to odpowiednio 1000 zł za przekroczenie terminu 90 dni i 2000 zł za opóźnienie powyżej 180 dni.

W przypadku samochodu z zagranicy rejestracja w terminie jest tym ważniejsza, że kierowca nie będzie mógł kupić całorocznej polisy OC, dopóki nie zarejestruje auta i nie otrzyma kompletu dokumentów samochodu zatwierdzonych przez wydział komunikacji. Oznacza to, że taki pojazd nie powinien być wprowadzony do ruchu – nie jest ani zarejestrowany, ani ubezpieczony.

Rejestracja samochodu z zagranicy to obowiązek sprowadzającego – poprzedza ją wykonanie badania technicznego, wykupienie tymczasowego OC, opłacenie podatków i zgromadzenie niezbędnej dokumentacji.

  1. Rejestrację auta z zagranicy należy przeprowadzić w ciągu 30 dni od sprowadzenia pojazdu do Polski.
  2. Do rejestracji potrzebny będzie dotychczasowy dowód rejestracyjny, dokument potwierdzający opłacenie akcyzy lub zwolnienie z podatku, zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym pojazdu, dowód własności pojazdu, zagraniczne tablice rejestracyjne, potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych.
  3. Sprowadzony samochód należy ubezpieczyć tymczasowo, wykupując krótkoterminowe OC (na 30 dni).
  4. Po złożeniu dokumentów kierowca otrzyma pozwolenie czasowe ważne 30 dni.
  5. Na wydanie dowodu rejestracyjnego właściwego urząd ma 30 dni, jednak dokument jest zazwyczaj gotowy wcześniej (w ciągu 2 tygodni).
  6. Koszt rejestracji samochodu z zagranicy to 160 zł w przypadku tablic rejestracyjnych zwykłych i 1080 zł, gdy właściciel pojazdu wnioskuje o tablice indywidualne.

Bibliografia

  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym.
  2. Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2022 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.
Oceń tę stronę

Najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z zagranicy

  1. Jak wygląda rejestracja w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy?

    Rejestracja jest procedurą mającą na celu dopuszczenie samochodu do ruchu. Właściciel pojazdu musi zgromadzić niezbędne dokumenty – w przypadku samochodu sprowadzonego z zagranicy konieczne może być ich tłumaczenie.

    Kierowca musi przygotować umowę kupna-sprzedaży, dotychczasowy dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów o pozytywnym wyniku badania technicznego. Niezbędne będzie także potwierdzenie opłacenia akcyzy lub zaświadczenie o braku obowiązku zapłaty akcyzy oraz potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych. Wymagane dokumenty wraz z wypełnionym wnioskiem należy złożyć w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania kierowcy.

    Właściciel pojazdu otrzyma tymczasowy dowód rejestracyjny ważny 30 dni. W tym czasie urząd przygotuje właściwy dokument – rejestracja samochodu trwa zazwyczaj około 2 tygodni.

  2. Ile kosztuje rejestracja samochodu z zagranicy?

    Standardowo kierowca zapłaci 160 zł – 54 zł za dowód rejestracyjny, 80 zł za tablice zwykłe, 13,50 zł za pozwolenie czasowe, 12,50 zł za nalepki legalizacyjnej. Za indywidualne tablice kierowca zapłaci 1000 zł.

  3. Jakich obowiązków musi dopełnić kierowca sprowadzający pojazd z zagranicy?

    Przede wszystkim musi zapłacić akcyzę (w ciągu 30 dni) i złożyć deklarację AKC-U/S (w ciągu 14 dni). Musi pamiętać o przeprowadzeniu badania technicznego i ewentualnym tłumaczeniu dokumentów na język polski.

  4. Czy sprowadzony samochód trzeba ubezpieczyć?

    Każdy pojazd mechaniczny musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Sprowadzony pojazd zostaje ubezpieczony na 30 dni (krótkoterminowe OC), następnie powinien być zarejestrowany. Kolejnym krokiem jest wykupienie polisy całorocznej. Za brak ubezpieczenia UFG nałoży surową karę finansową.