PZU zgłoszenie sprzedaży pojazdu – jak zgłosić zbycie samochodu w PZU?

opublikowano: 21 marca 2019 aktualizacja: 8 października 2024 autor: redakcja

Mamy ważne ubezpieczenie OC, ale chcemy się go pozbyć razem ze sprzedawanym samochodem. Rozwiązaniem jest przekazanie polisy kupującemu, który następnie może wypowiedzieć dotychczasową umowę.

Bez względu na to, czy przekazana polisa będzie kontynuowana do wskazanego terminu czy wypowiedziana przez końcem, musimy powiadomić PZU o sprzedaży samochodu. Dopóki nie zgłosimy sprzedaży auta, odpowiadamy solidarnie z nabywcą za opłacenie składki (np. jeśli jest rozłożona na raty).

14 dni na zawiadomienie PZU

Dwa tygodnie to czas, w którym PZU musi dowiedzieć się o sprzedaży samochodu. Możemy to zrobić na różne sposoby:

  • online za pomocą e-formularza na stronie PZU;
  • e-mailem;
  • tradycyjną pocztą;
  • osobiście w oddziale PZU,
  • osobiście u agenta PZU;
  • telefonicznie przez infolinię.

Oprócz towarzystwa ubezpieczeń o sprzedaży samochodu musi wiedzieć także urząd, a dokładnie Wydział Komunikacji w miejscu naszego zamieszkania. Na zawiadomienie urzędu mamy więcej czasu, bo 30 dni.

Jakich informacji o samochodzie chce PZU?

Zgłoszenie sprzedaży samochodu w PZU czy każdym innym towarzystwie to nic innego jak wypełnienie dokumentu. Zawiadomienie o zbyciu pojazdu PZU: https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1511902 zawiera dane zbywcy i nabywcy pojazdu, a także dane dotyczące pojazdu:

  • marka,
  • model,
  • typ,
  • numer rejestracyjny,
  • numer VIN.

Obowiązkowo należy wskazać we wniosku datę sprzedaży samochodu.

Wniosek to nie wszystko. Ubezpieczycielowi należy przekazać także skan dokumentu potwierdzającego zmianę właściciela, np. umowę kupna sprzedaży samochodu, umowę darowizny czy dokument stwierdzający nabycie samochodu na zasadzie spadku.

Co ze zwrotem składki za niewykorzystane ubezpieczenie?

Jeśli kupiliśmy AC, NNW i Assistance – sprawa jest prosta, bo możemy ubiegać się o zwrot niewykorzystanej składki.

Z polisą OC jest inaczej. Tutaj zwrot niewykorzystanej składki będzie możliwy wtedy, gdy nowy właściciel wypowie umowę w PZU. Do tego czasu korzysta on z ubezpieczenia kupionego razem z samochodem – nie dłużej niż do końca umowy polisowej.

Jeśli chcemy mieć pewność zwrotu niewykorzystanej składki za OC, wszystkie szczegóły trzeba ustalić z kupującym. Inną opcją jest doliczenie do ceny pojazdu kosztu ubezpieczenia OC.

W przypadku gdy nowy kierowca pozostaje przy naszym OC, musi w umowie ubezpieczenia zmienić dane osobowe posiadacza pojazdu. Reszta danych jest taka sama, ale inna może być składka. PZU (czy każde inne towarzystwo) może ponownie wyliczyć opłatę za ubezpieczenie, czyli wykonać rekalkulacje.

Zobacz też: Rekalkulacja ceny OC – czy to się opłaca?

Czy powiadomienie PZU jest obowiązkowe?

Przekazanie informacji o zbyciu samochodu do towarzystwa i do Wydziału Komunikacji jest obowiązkowe, ale czy są jakieś konsekwencje za brak dopełnienie tych formalności? Okazuje się, że tak.

Uwaga! Bez powiadomienia ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu figurujemy w dokumentach jako właściciel. Jeśli nowy kierowca wykorzysta samochód do popełnienia przestępstwa, wtedy na pewno skontaktują się z nami organy ścigania w celu wyjaśnienia.

Innym „skutkiem ubocznym” jest odpowiedzialność za zapłatę składki za OC – razem z nabywcą samochodu. Finansowej kary łatwo uniknąć zawiadamiając o sprzedaży pojazdu ubezpieczyciela, szczególnie że taka formalność nic nas nie kosztuje.

Dotyczy to przede wszystkim ubezpieczenia OC, czyli odpowiedzialności cywilnej. Jest to jedyne obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu. Wszystkie dobrowolne polisy w chwili zgłoszenia sprzedaży po prostu wygasają, czyli umowa ulega rozwiązaniu.

  • Każdy sprzedający pojazd jest zobowiązany do poinformowania o sprzedaży auta nie tylko Wydziału Komunikacji, ale również PZU.
  • Niezłożenie oświadczenia w sprawie zbycia pojazdu sprawia, że odpowiadamy w równym stopniu za składki OC jak kupujący auto, a także możemy być pociągnięci do odpowiedzialności za wykroczenia spowodowane przez nowego kierowcę w naszym starym pojeździe.
  • Składki dobrowolne, jak AC, w chwili złożenia oświadczenia automatycznie wygasają, a my możemy otrzymać zwrot środków za niewykorzystany okres.
  • W przypadku ubezpieczenia OC zwrot środków jest możliwy dopiero w chwili, gdy kupujący wypowie umowę o OC w PZU.
  • Aby uchronić się przed utratą pieniędzy w razie, gdyby kupujący nie zrezygnował z naszej polisy, warto doliczyć jej koszt do ceny pojazdu.
  • Oświadczenie o sprzedaży pojazdu można złożyć na kilka sposobów zarówno na gotowym druku, jak i własnoręcznie napisanym oświadczeniu, o ile zawiera ono wszystkie niezbędne informacje o samochodzie. Do wniosku należy dołączyć również umowę kupna-sprzedaży.
4.3/5

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Jak zgłosić do PZU sprzedaż auta?

    Oświadczenie o sprzedaży auta do PZU można złożyć m.in. drogą telefoniczną, mailową, pocztową lub zgłosić osobiście w oddziale albo u agenta PZU. Według ustawy każdy sprzedający ma na to 14 dni.

  2. Jak poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu?

    Na stronie internetowej PZU można znaleźć informacje o tym, jakie dane powinno zawierać oświadczenie o sprzedaży pojazdu. Dostępny jest gotowy druk, jednak można również samodzielnie skomponować dokument. Następnie należy przekazać go, wraz z umową kupna-sprzedaży, drogą pocztową, mailową lub przez formularz. Informację o sprzedaży pojazdu można też przekazać osobiście agentowi lub pracownikowi oddziału PZU.

  3. Co z polisą po sprzedaży auta?

    Prawo zobowiązuje sprzedającego pojazd do przekazania kupującemu ubezpieczenia OC. Jest ono bowiem związane z pojazdem, nie osobą. Następnie w ciągu 14 dni od sprzedaży auta zbywca musi poinformować ubezpieczyciela o tym fakcie. Ubezpieczenia dobrowolne w takiej sytuacji wygasają.

  4. Jak zgłosić zmianę właściciela w PZU?

    Można zrobić te telefonicznie, drogą mailową, poprzez e-formularz, a także osobiście – w oddziale lub u agenta PZU. Pomoże w tym gotowy druk oświadczenia, jednak można samodzielnie przygotować dokument z odpowiednimi informacjami. Do wniosku należy dołączyć umowę kupna-sprzedaży.