Zgłoszenie sprzedaży samochodu w MTU

opublikowano: 27 lipca 2022 aktualizacja: 8 września 2022 autor: redakcja

Sprzedałeś samochód i zastanawiasz się, w jaki sposób zgłosić to ubezpieczycielowi? Podpowiadamy, co zrobić, jeśli Twoja polisa OC została zawarta w MTU.

Kiedy należy zgłosić sprzedaż samochodu w MTU?

  1. Zbycie pojazdu należy zgłosić do zakładu ubezpieczeń w przeciągu 14 dni od przeniesienia własności.
  2. Obowiązkiem właściciela jest również zgłoszenie tego faktu do właściwego względem zamieszkania Wydziału komunikacji maksymalnie do 30 dni od daty przeniesienia własności.

Spełnienie tego obowiązku jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala zachować odpowiednim instytucjom aktualną wiedzę na temat posiadacza pojazdu, co umożliwia szybsze zidentyfikowanie właściwego sprawcy w przypadku wystąpienia szkody.

Jak można zgłosić sprzedaż pojazdu w MTU?

MTU jest częścią grupy Ergo Hestia. Zgłoszenia sprzedaży pojazdu można zatem dokonać:

  • Korzystając z wniosku dostępnego na stronie internetowej: https://www.ergohestia.pl/sprzedaz/
  • Udając się do placówki Ergo Hestii/MTU,
  • W placówce lub u multiagenta obsługującego polisy Ergo Hestii/MTU,
  • Drogą pocztową na adres STU ERGO Hestia SA, ul. Hestii 1 81-731 Sopot.

Jakie dokumenty będą Ci potrzebne? Przede wszystkim dokument potwierdzający zbycie pojazdu. Może być to kopia lub zdjęcie umowy kupna-sprzedaży, faktury VAT, umowy darowizny lub postanowienia z sądu. Dokument powinien być czytelny i posiadać dane zarówno zbywcy, jak i nabywcy samochodu. Po otrzymaniu dokumentów MTU może dokonać rekalkulacji składki, co oznacza, że nowy właściciel pojazdu otrzyma ponowne przeliczenie polisy z uwzględnieniem danych nowego kierowcy.

Kiedy MTU zwróci składkę?

Zgodnie z przepisami polisa OC przechodzi na nowego właściciela wraz ze zbyciem pojazdu. Ustawodawca pozostawia nabywcy prawo do decyzji o kontynuacji obowiązkowego ubezpieczenia.

  • Jeśli nabywca zdecyduje się zachować polisę, poprzedni właściciel nie otrzyma zwrotu niewykorzystanej składki.
  • Jeśli nabywca zdecyduje się zakończyć polisę, poprzedni właściciel może złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanej składki.

Wniosek o zwrot niewykorzystanej składki możesz złożyć do MTU w podobny sposób jak zgłoszenie zbycia pojazdu:

  • W panelu klienta w portalu iHestia,
  • Poprzez wypełnienie formularza online: https://www.ergohestia.pl/sprzedaz/ lub https://nadplaty.ergohestia.pl/
  • U agenta, lub multiagenta obsługującego polisy Ergo Hestii/MTU,
  • Pocztą tradycyjną na adres: STU ERGO Hestia SA, ul. Hestii 1 81-731 Sopot.

Pamiętaj, aby do wniosku dołączyć oświadczenie nabywcy o zrzeczeniu się OC zbywcy oraz dokument potwierdzający przeniesienie własności.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie sprzedaży w MTU

  1. Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania samochodu po sprzedaży?

    Nie ma potrzeby wyrejestrowywania pojazdu, należy jedynie zgłosić jego sprzedaż i załączyć wymagane dokumenty do odpowiednich instytucji.

  2. Jak sprawdzić czy pojazd, który chce kupić ma przegląd?

    Na stronie historiapojazdu.gov.pl możesz sprawdzić dane jak liczba właścicieli pojazdu, czy samochód posiada aktualne ubezpieczenie OC i badanie techniczne.

  3. Odkryłem, że kupiony samochód jest kradziony – co robić?

    Powinieneś natychmiast zgłosić ten fakt na policję. W przeciwnym wypadku może grozić ci oskarżenie o pozerstwo, które może podlegać karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.