Zgłoszenie sprzedaży samochodu Proama

opublikowano: 25 sierpnia 2022 aktualizacja: 8 września 2022 autor: redakcja

Sprzedałeś samochód i zastanawiasz się co z ubezpieczeniem w Proamie? Dowiedz się, co należy zrobić, aby dopełnić obowiązków względem ubezpieczyciela.

Czy trzeba zgłosić zbycie pojazdu do Proamy?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami jako właściciel pojazdu powinieneś zgłosić zbycie pojazdu do:

  • Ubezpieczyciela – w ciągu 14 dni od daty zbycia;
  • Wydziału komunikacji – w ciągu 30 dni od daty zbycia.

Niedopełnienie tego obowiązku może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami jak otrzymanie kary finansowej czy dodatkowe formalności z Ubezpieczycielem. Proama będąc w stanie niewiedzy, kto jest obecnym właścicielem pojazdu, będzie kierowała kolejne pisma z związane np. z opłatą kolejnej składki czy roszczeń w przypadku wystąpienia szkody do pierwotnego właściciela.

W jaki sposób mogę zgłosić sprzedaż auta w Proama?

Zgodnie z prawem już sam fakt wysłania dokumentu zbycia pojazdu, powinien być uznany za wystarczające zgłoszenie faktu sprzedaży ubezpieczycielowi. Natomiast, zalecane jest skierowanie oficjalnego wniosku i dołączenia niezbędnych danych. W ten sposób unikniesz ewentualnych niedomówień w komunikacji z zakładem ubezpieczeń.

Zbycie pojazdu możesz zgłosić do Proamy poprzez oficjalne kanały komunikacji:

  • W placówce Proamy lub u multiagenta;
  • Na adres mailowy: centrumklienta@proama.pl;
  • Pocztą tradycyjną na adres: ul. Senatorska 18, 00-082 Warszawa.

Będą Ci potrzebne takie dane jak data zawarcia umowy, imię i nazwisko, numer PESEL, adres zbywcy i nabywcy, dane pojazdu. Przygotuj także kopię dokumentu przeniesienia własności pojazdu.

Warto zachować także kopię potwierdzenia przyjęcia wniosku, możesz także skontaktować się telefonicznie z obsługą klienta w celu potwierdzenia czy wszystkie dokumenty dotarły i zostały podpięte pod polisę. 

Zbycie pojazdu w Proamie a zwrot składki

Ubezpieczenie OC wraz z pojazdem otrzymuje jego nabywca. Oznacza to, że tylko nowy właściciel pojazdu ma prawo do wypowiedzenia aktualnej umowy OC.

Jeśli nabywca zdecyduje zachować obecną polisę, to ubezpieczyciel nie zwróci składki za polisę OC zbywcy. Sprzedaż pojazdu skutkuje jednak rozwiązaniem umowy w zakresie ubezpieczeń dobrowolnych, a zatem ubezpieczyciel powinien zwrócić składkę za polisy typu AC, Assistance, NNW itd.

W przypadku kiedy jednak nowy właściciel pojazdu zdecyduje się na zakończenie aktualnej polisy OC, to zbywca może wnioskować do Proamy o zwrot niewykorzystanej składki.

Wniosek o zwrot składki należy kierować poprzez:

  • Placówkę Proamy lub multiagenta;
  • Adres mailowy: centrumklienta@proama.pl;
  • Pocztę tradycyjną na adres: ul. Senatorska 18, 00-082 Warszawa.

Do wniosku należy dołączyć dodatkowe dokumenty jak:

  • oświadczenie nabywcy o zrzeczeniu się OC zbywcy,
  • dokument potwierdzający przeniesienie własności.
  • oraz opcjonalnie kopię polisy.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie sprzedaży w Proamie

  1. Ile trwa zwrot składki OC?

    Ubezpieczyciel powinien dokonać zwrotu niezwłocznie, maksymalnie w przeciągu 14 dni od uznania zasadności wniosku.

  2. Czy Proama robi rekalkulację składki?

    Tak, jeśli nabywca zdecyduje się na kontynuację polisy, to jest to robione z automatu. Ubezpieczyciel wylicza na nowo ryzyko ubezpieczeniowe, biorąc pod uwagę profil nowego właściciela. Na rekalkulacje może wpłynąć np. szkodowość, wiek, długość posiadania prawa jazdy, miejsce zamieszkania.

  3. Jak sprawdzić ważność ubezpieczenia OC?

    Ważność polisy OC możesz sprawdzić w łatwy sposób na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).