Jak zgłosić sprzedaż pojazdu w Warcie?

Redakcja autoumowa.pl
data opublikowania: 25 sierpnia 2022 data aktualizacji: 8 września 2022

Jeśli sprzedajesz samochód i masz ubezpieczenie OC w Warcie? Sprawdź, jak należy zgłosić zbycie pojazdu, aby uniknąć ewentualnych problemów związanych z płatnością za składkę.

Kiedy należy zgłosić sprzedaż samochodu w Warcie?

Co do zasady, sprzedający samochód ma obowiązek zgłosić zbycie. Zgłoszenia należy dokonać:

  • Ubezpieczycielowi – w tym przypadku Warcie – w ciągu 14 dniu od sprzedaży auta;
  • W wydziale komunikacji – właściwym dla miejsca zamieszkania zbywającego – w ciągu 30 dniu od sprzedaży auta;

Obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu nakłada ustawa Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602). Uniknięcie tego zobowiązania może grozić grzywną oraz ewentualnymi konsekwencjami związanymi z nieścisłościami w płatnościach za polisę. Ubezpieczyciel może wezwać także do sprostowania w przypadku wystąpienia szkody. Niezgłoszenie sprzedaży auta wprowadza ubezpieczyciela w stan niewiedzy, zatem będzie on kierował wszystkie pisma z roszczeniami do pierwotnego właściciela. 

Jak zgłosić sprzedaż samochodu w Warcie?

Warta udostępnia kilka kanałów komunikacji, sprzedaż auta możesz zgłosić poprzez:

  • Formularz internetowy dostępny na stronie: www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/formularz-zmiana-wlasnosci/?produkt=samochod
  • Na adres korespondencyjny: Grupa Warta, rondo I. Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa.
  • U agenta Warty lub multiagenta, posiadającego polisy Warty w swojej ofercie. 

Do formularza zgłoszeniowego powinieneś dołączyć kopię dokumentu zbycia pojazdu. W rozumieniu przepisów może to być umowa kupna-sprzedaży, ale także faktura VAT, umowa darowizny czy postanowienie z sądu.

Sam fakt zgłoszenia stanowi spełnienie obowiązku. Zdarzają się jednak sytuacje, w których dokumenty nie docierają do ubezpieczyciela. Dlatego warto zachować kopię przyjęcia zgłoszenia w przypadku otrzymania od ubezpieczyciela pisma o rejestracji szkody lub o nieopłaconej składce.

Sprzedaż samochodu w Warcie a zwrot składki

Kupujący auto ma prawo zdecydować:

  • czy będzie kontynuował Twoją polisę;
  • czy zrezygnuje z aktualnego ubezpieczenia i zakupi własne;

Decyzja w pełni należy jednak do nabywcy pojazdu. Jeśli nowy właściciel pojazdu zdecyduje się na zatrzymanie obecnej polisy, to wtedy ubezpieczyciel nie zwróci ci składki. W drugim przypadku, kiedy nabywca zrezygnuje z obecnej umowy OC, to możesz zawnioskować o zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony.

Wniosek o zwrot składki możesz złożyć w Warcie poprzez:

  • Formularz internetowy dostępny na stronie: www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/formularz-zwrot-skladki-majatek/?produkt=samochod
  • Pocztą tradycyjną na adres korespondencyjny;
  • Agenta Warty lub multiagenta;

Do wniosku warto załączyć dokumenty związane ze zbyciem pojazdu jak wniosek o zwrot składki z OC, kopia polisy, dokument potwierdzający przeniesienie własności, oświadczenie kupującego o rezygnacji z aktualnego OC.

4/5

FAQ - najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie sprzedaży w Warcie

Redakcja autoumowa.pl

Administrator