Jak zgłosić sprzedaż pojazdu w Warcie?
Jeśli sprzedajesz samochód i masz ubezpieczenie OC w Warcie? Sprawdź, jak należy zgłosić zbycie pojazdu, aby uniknąć ewentualnych problemów związanych z płatnością za składkę.
Kiedy należy zgłosić sprzedaż samochodu w Warcie?
Co do zasady, sprzedający samochód ma obowiązek zgłosić zbycie. Zgłoszenia należy dokonać:
- Ubezpieczycielowi – w tym przypadku Warcie – w ciągu 14 dniu od sprzedaży auta;
- W wydziale komunikacji – właściwym dla miejsca zamieszkania zbywającego – w ciągu 30 dniu od sprzedaży auta;
Obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu nakłada ustawa Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602). Uniknięcie tego zobowiązania może grozić grzywną oraz ewentualnymi konsekwencjami związanymi z nieścisłościami w płatnościach za polisę. Ubezpieczyciel może wezwać także do sprostowania w przypadku wystąpienia szkody. Niezgłoszenie sprzedaży auta wprowadza ubezpieczyciela w stan niewiedzy, zatem będzie on kierował wszystkie pisma z roszczeniami do pierwotnego właściciela.
Jak zgłosić sprzedaż samochodu w Warcie?
Warta udostępnia kilka kanałów komunikacji, sprzedaż auta możesz zgłosić poprzez:
- Formularz internetowy dostępny na stronie: www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/formularz-zmiana-wlasnosci/?produkt=samochod
- Na adres korespondencyjny: Grupa Warta, rondo I. Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa.
- U agenta Warty lub multiagenta, posiadającego polisy Warty w swojej ofercie.
Do formularza zgłoszeniowego powinieneś dołączyć kopię dokumentu zbycia pojazdu. W rozumieniu przepisów może to być umowa kupna-sprzedaży, ale także faktura VAT, umowa darowizny czy postanowienie z sądu.
Sam fakt zgłoszenia stanowi spełnienie obowiązku. Zdarzają się jednak sytuacje, w których dokumenty nie docierają do ubezpieczyciela. Dlatego warto zachować kopię przyjęcia zgłoszenia w przypadku otrzymania od ubezpieczyciela pisma o rejestracji szkody lub o nieopłaconej składce.
Sprzedaż samochodu w Warcie a zwrot składki
Kupujący auto ma prawo zdecydować:
- czy będzie kontynuował Twoją polisę;
- czy zrezygnuje z aktualnego ubezpieczenia i zakupi własne;
Decyzja w pełni należy jednak do nabywcy pojazdu. Jeśli nowy właściciel pojazdu zdecyduje się na zatrzymanie obecnej polisy, to wtedy ubezpieczyciel nie zwróci ci składki. W drugim przypadku, kiedy nabywca zrezygnuje z obecnej umowy OC, to możesz zawnioskować o zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony.
Wniosek o zwrot składki możesz złożyć w Warcie poprzez:
- Formularz internetowy dostępny na stronie: www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/formularz-zwrot-skladki-majatek/?produkt=samochod
- Pocztą tradycyjną na adres korespondencyjny;
- Agenta Warty lub multiagenta;
Do wniosku warto załączyć dokumenty związane ze zbyciem pojazdu jak wniosek o zwrot składki z OC, kopia polisy, dokument potwierdzający przeniesienie własności, oświadczenie kupującego o rezygnacji z aktualnego OC.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie sprzedaży w Warcie
-
Jak zgłosić sprzedaż samochodu w Warta?
Zbycie pojazdu możesz zgłosić poprzez kanały komunikacji Warty, tzn. formularz internetowy, adres korespondencyjny lub za pośrednictwem agenta.
-
Jaka jest kara za nie zgłoszenie sprzedaży samochodu?
Niespełnienie obowiązku zgłoszenia zbycia pojazdu może podlegać karze od 200 do nawet 1000 zł.
-
Czy to sprzedający ma obowiązek zgłosić sprzedaż auta?
Zgodnie z przepisami, to zbywca, a nie nabywca, powinien dopełnić obowiązku zgłoszenia zbycia pojazdu zarówno do ubezpieczyciela, jak i właściwego wydziału komunikacji.