Przebieg samochodu – jak i gdzie go sprawdzić?
Sprawdzenie oryginalnego stanu licznika podczas zakupu używanego auta, może uchronić przed stratą wielu pieniędzy. Istnieje kilka sposobów, aby poznać faktyczny przebieg auta. Sprawdź, jak nie dać się oszukać.
Aby uniknąć zakupu pojazdu z zaniżonym przebiegiem, możemy samodzielnie lub z pomocą specjalistów sprawdzić, czy deklarowany przez sprzedawcę stan drogomierza nie został zafałszowany. Aby nie stać się ofiarą korekty licznika, można samodzielnie sprawdzić dane pojazdu w bazie CEPiK, dokonać jego dokładnych oględzin, lub oddać auto w ręce elektromechanika bądź specjalistów z ASO. Jak to zrobić?
Jak sprawdzić przebieg auta w CEPIK?
Przebieg samochodu w każdej chwili można sprawdzić przede wszystkim w ogólnodostępnej bazie online. Choć nie każdy o tym pamięta, podczas wykonywania badania technicznego pojazdu nie tylko czas trwania badania, ale i otrzymane w jego wyniku informacje trafiają do ogólnej ewidencji, czyli do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Taka baza ułatwia życie kierowców, którzy – czy to przed zakupem auta, czy w trakcie jego użytkowania – chcą dowiedzieć się na temat wybranego pojazdu jak najwięcej. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest to, że dane uzyskać można już na etapie poszukiwań auta, a także fakt, że można to zrobić samodzielnie i w zasadzie bez wychodzenia z domu. Korzystając z CEPiK sprawdzić można między innymi:
- Status ubezpieczenia OC
- Stan licznika (taki, jaki odnotowano podczas ostatniego badania technicznego)
- Rok produkcji samochodu
- Rodzaj paliwa
- Moc silnika
- Model i marka pojazdu
- Ważność samego badania technicznego
- Data wymiany licznika i data ostatniego odczytu
- Liczba dotychczasowych właścicieli
- Informacja dot. tego, czy auto nie było kradzione
- Informacje dotyczące fabrycznego wyposażenia samochodu
W jaki sposób uzyskać informacje z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców?
- Wchodzimy na stronę www.historiapojazdu.gov.pl
- Uzupełniamy podstawowe dane dotyczące auta, które pozwolą odszukać pojazd w bazie
- W oparciu o podane informacje generowany jest raport z bazy (raport po wygenerowaniu można pobrać i wydrukować)
Skorzystanie z takiej ewidencji powinno być więc podstawowym krokiem, szczególnie w przypadku osób, które planują zakup auta z drugiej ręki. Jeśli zainteresował nas konkretny egzemplarz, jeszcze przed dokładnym jego obejrzeniem warto poprosić aktualnego właściciela pojazdu o kilka informacji, które pozwolą nam zweryfikować stan samochodu. Jakich dokładnie danych będziemy potrzebować, aby wygenerować raport w CEPiK?
- Numer rejestracyjny
- Numeru VIN
- Data pierwszej rejestracji pojazdu
Uwaga! Sprawdzanie przebieg w bazie CEPiK jest możliwe tylko w przypadku samochodów zarejestrowanych w Polsce (nawet jeśli zostały do naszego kraju sprowadzone). Auta bez rejestracji nie widnieją w ewidencji. Uważać trzeba również na młode samochody, kupione w polskich salonach – w ich przypadku pierwsze badanie techniczne wykonywane jest bowiem dopiero po kilku latach od zakupu, więc informacje o stanie licznika pojawią się w bazie dopiero wtedy.
Sprawdzanie przebiegu podczas oględzin auta
Oczywiście przebieg samochodu można sprawdzić również podczas jego osobistego oglądania przed zakupem. Poza bezpośrednim odczytem stanu licznika, możemy bowiem ocenić także techniczny stan i stopień eksploatacji samego pojazdu. Zła kondycja nawet tych widocznych na pierwszy rzut oka elementów, takich jak kierownica, czy przyciski na desce rozdzielczej, powinna zapalić nam w głowie czerwoną lampkę – im bardziej zużyte będą te części wyposażenia, tym większego przebiegu można się spodziewać.
Jeżeli wnętrze pojazdu jest mocno zużyte i widać w nim wyraźne ślady długotrwałej eksploatacji, może się okazać, że wskazywany przez licznik przebieg nie jest zgodny z jego faktycznym stanem.
Wiarygodność przebiegu auta można ocenić także wykonując przed zakupem badanie pojazdu w stacji diagnostycznej lub wskazanym przez siebie serwisie. Zdarza się bowiem, że dopiero profesjonalna ocena stanu technicznego samochodu pozwala określić stopień zużycia jego najważniejszych elementów. Sprawdzić warto na przykład stan części, które zużywają się cyklicznie wraz z biegiem kilometrów, takich jak filtry, klocki hamulcowe, czy rozrząd.
Na co zwrócić uwagę podczas oględzin auta?
Kierownica | Jeżeli kierownica jest mocno wytarta i nosi wyraźne ślady długotrwałego użytkowania, prawdopodobnie kierowca trzymał na niej dłonie przez wiele kilometrów. Przeciętnie widoczne gołym okiem uszkodzenia kierownicy pojawiają się w pojazdach, w których przekroczony został próg 100 000 km. Podejrzenia powinna wzbudzić również zupełnie nowa kierownica, bez śladów zużycia – w takim przypadku istnieje bowiem ryzyko, że wyeksploatowany element został nieoficjalnie wymieniony na nowy. |
Gałka skrzyni biegów | Podobnie jak w przypadku kierownicy – im bardziej zniszczona tym prawdopodobnie więcej przeszła podczas wielokilometrowej jazdy. W autach z niskim przebiegiem ten element wyposażenia rzadko nosi wyraźne ślady użytkowania |
Fotele | Wytarta tapicerka, pęknięcia, czy po prostu widocznie zużyty od siedzenia materiał także może przemawiać za wysokim stanem licznika. Warto przyjrzeć się tapicerce bliżej, zwracając uwagę na to, czy siedzenia nie zostały jedynie powierzchownie odświeżone |
Deska rozdzielcza | Nie tylko rysy świadczące o możliwych wymianach zepsutych części deski rozdzielczej, ale także wyraźnie zużyte przyciski – wszystko to powinno wydać się niepokojącym sygnałem, jeśli stan licznika pojazdu jest niski |
Drogomierz | W starszych modelach aut warto zwracać uwagę na to, czy cyfry w liczniku są ułożone równo. W nowszych samochodach nieuczciwi sprzedawcy wymieniają natomiast często całe urządzenie – w takim przypadku na obudowie zegarów mogą być widoczne charakterystyczne rysy i ślady. |
Opony | Auta, w których przebieg nie przekroczył jeszcze 20 000 km, opony powinny być oryginalne i stosunkowo mało zużyte |
Sprawdzenie przebiegu samochodu u elektromechanika
Jeżeli zależy nam na dokładnym i wiarygodnym badaniu stanu pojazdu, które nie tylko umożliwi przegląd różnych podzespołów i wykrycie ich ewentualnych usterek, ale także wskaże ważne szczegóły, pozwalające zweryfikować przebieg, warto wybrać się do elektromechanika. To jednak rozwiązanie dla aut nieco nowszych, w których systemy elektroniczne są bardziej zaawansowane.
Wiele modeli samochodów posiada sterowniki, dzięki którym z pomocą profesjonalnego komputera diagnostycznego można uzyskać dostęp między innymi do takich informacji jak dotychczasowe uruchomienia silnika, czas godzin jego pracy, czy aktualny przebieg. Dokonując specjalnych obliczeń, diagnosta może również oszacować średnią prędkość, z jaką pojazd do tej pory się poruszał. Na podstawie takich danych można natomiast dokonać wiarygodnej oceny tego, czy deklarowany przez sprzedawcę stan licznika jest wiarygodny.
Taka metoda jest skuteczna, ponieważ podczas fałszowania przebiegu, zmianie ulega najczęściej tylko wartość licznika widocznego na desce rozdzielczej, podczas gdy pozostałe sterowniki zapisują przejechane kilometry w niezmienionej ilości. Badanie u elektromechanika jest zazwyczaj nieco droższe – może kosztować od 100 PLN do nawet 500-600 PLN, w zależności od modelu auta, jednak warto je wykonać, by mieć pewność, że stan drogomierza jest oryginalny.
Weryfikacja przebiegu w ASO
W celu sprawdzenia oryginalnego przebiegu auta możemy również – jeszcze przed jego zakupem – udać się do ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi. Tego typu specjalistyczne serwisy umożliwią np. odczytanie przebiegu z pamięci kluczyka, czy odtworzenie historii serwisowej pojazdu. Podając nr VIN samochodu, dowiemy się również kiedy auto odbywało przeglądy i czy były wykonywane ewentualne naprawy. Niektóre stacje umożliwiają uzyskanie takich danych nawet poprzez telefoniczne podanie VIN-u – w takim przypadku uczciwy sprzedawca może udostępnić nam numer identyfikacyjny auta, abyśmy mogli samodzielnie zdobyć w ASO interesujące nas informacje.
Uwaga! Jeśli chcemy sprawdzić przebieg auta korzystając z pamięci kluczyka, warto skorzystać z egzemplarza zapasowego, a nie tego, który jest używany do codziennej jazdy. Po włożeniu do stacyjki i przejechaniu określonej liczby kilometrów, kluczyk zapisze bowiem taki stan licznika, jaki odczyta, nawet jeśli został on nieuczciwie zmniejszony.
Co grozi za korektę przebiegu?
Fałszowanie stanu licznika, choć założenia powinno prowadzić nieuczciwego sprzedawcę do oszczędności, często może skończyć się wręcz przeciwnie – od kilku lat nieuczciwe praktyki w związku z fałszowaniem wysokości przebiegu są bowiem karalne, a nakładane na oszustów kary są naprawdę dotkliwe.
§2 tego samego art. mówi natomiast, że: „Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w §1”.
Oznacza to, że tak zwana korekta przebiegu uznawana jest w świetle polskiego prawa za przestępstwo, a odpowiedzialnością za takie działanie obciążona zostanie nie tylko osoba, która bezpośrednio zafałszowała stan licznika, ale także ten, kto zlecił przekręcenie drogomierza.
Sprawdź także: Nieprawidłowe dane w polisie OC – czym to grozi?
Tymczasem od stycznia 2022 r. podczas kontroli drogowej, pełniący służbę policjanci mogą dokonać spisania aktualnego stanu licznika w poddawanym kontroli pojeździe, a odnotowane dane przesyłane są do Centralnej Ewidencji Pojazdów i tam dochodzi do ich weryfikacji. Jeśli w trakcie tego procesu zostanie stwierdzona niezgodność w wysokości przebiegu, sprawa zostanie przekazana dalej, a policja podejmie działania mające na celu wyjaśnienie okoliczności przestępstwa i ustalenie jego sprawców.
Pamiętaj! Obecnie swego rodzaju zabezpieczenie dla kierowców kupujących auta z drugiej ręki stanowi także fakt, że stacje diagnostyczne podczas badania technicznego mają obowiązek wprowadzania do bazy CEPiK informacji stanie licznika danego pojazdu.
Jeśli przyjrzeć się bliżej wspomnianemu art. 306a, znajdziemy w nim jednak zapis dotyczący tzw. mniejszej wagi, czyli – innymi słowy – łagodniejszej formy karania nieuczciwych sprzedawców, którzy cofają liczniki.
W §3 czytamy, iż: „W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w §1 lub 2, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.
Kiedy kara będzie mniej dotkliwa? Na przykład wtedy, gdy nie dojdzie do sprzedaży auta z przekręconym licznikiem – w takiej sytuacji policja może uznać nieuczciwe działanie za próbę dokonania przestępstwa, a nie przestępstwo samo w sobie.
Jak przebieg auta wpływa na cenę OC?
Podczas wyliczania wysokości składni obowiązkowego ubezpieczenia, jakim jest OC, branych jest pod uwagę wiele czynników – znaczenie mają zarówno dane dotyczące ubezpieczanego auta jak i informacje na temat właściciela samochodu. Na podstawie wielu informacji, takich jak np. doświadczenie i wiek kierowcy, rodzaj pojazdu, jego stan techniczny, czy właśnie wiek auta i przebieg, ubezpieczyciel ustala ryzyko ubezpieczeniowe, od którego w dużej mierze zależy ostateczna cena polisy. Co może okazać się istotne?
- Podstawowe dane dotyczące danych technicznych pojazdu: marka, model, rok produkcji, rodzaj paliwa, liczba drzwi, pojemność silnika, cel użytkowania, deklarowany przebieg, kraj pochodzenia pojazdu wraz z datą pierwszej rejestracji, a nawet rodzaj zabezpieczeń antykradzieżowych.
- Dane, które bezpośrednio dotyczą właściciela pojazdu: data uzyskania prawa jazdy, wiek oraz płeć, miejsce zamieszkania, wykonywany zawód, stan cywilny, historia ubezpieczeniowa, użytkowanie samochodu za granicą, a nawet liczba dzieci.
Może cię zainteresować: Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu bez zniżek?
Właściciele samochodów z mniejszym przebiegiem często za ubezpieczenie będą musieli zapłacić mniej niż ci, których auta mogą pochwalić się wyższym stanem licznika. Dla większości ubezpieczycieli niski przebieg oznacza bowiem najczęściej młodsze lub po prostu mniej eksploatowane, a więc i mniej narażone na wypadki czy uszkodzenia auto.
Podsumowanie
- Przebieg samochodu każdorazowo jest rejestrowany podczas badania technicznego w Stacji Kontroli Pojazdów, a odczyt licznika stacja wprowadza do bazy CEPIK. Jeśli chcesz sprawdzić przebieg pojazdu, najprościej będzie to zrobić właśnie w bazie.
- Za majstrowanie przy liczniku grozi surowa kara także tej osobie, która to zleca komuś innemu.
- Dotychczasowy oraz planowany przebieg pojazdu ma wpływ na wysokość składki za OC.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o przebieg samochodu
-
Kupiłem auto z zaniżonym przebiegiem - co zrobić?
Jeśli dokonamy zakupu pojazdu od nieuczciwego sprzedawcy, który bez naszej wiedzy dokonał korekty licznika, po wykryciu tego faktu możemy zgodnie z prawem odstąpić o zawartej umowy kupna-sprzedaży lub zmienić jej warunki. Mówi o tym art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego.
-
Jak jeszcze można sprawdzić, czy licznik nie był cofany?
Można sięgnąć między innymi do książki serwisowej, w której znajdziemy informacje dot. przebiegu. Często sposób ten jest jednak zawodny, ponieważ książkę serwisową łatwo podrobić. Aby sprawdzić oryginalny stan licznika, można także skorzystać z usług profesjonalnych firm, które takie usługi świadczą.
-
Jaki przebieg oznacza wyższą składkę za OC?
Uśredniając, za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne najwięcej będą musieli zapłacić posiadacze samochodów z przebiegiem powyżej 350 tys. km (729 zł). Najmniej zapłacą natomiast właściciele aut z przebiegiem nie większym niż 50 tys. km (581 zł)