Przebieg auta a jego wiek – jaki przebieg powinien mieć 5,10,15-letni samochód?

opublikowano: 18 lipca 2024 autor: redakcja

Zazwyczaj uważa się, że im starsze auto, tym większy jego przebieg. Nie zawsze jest to prawdą. Zdarzają się kilkunastoletnie pojazdy z niewielkim przebiegiem czy nowsze, mocno wyeksploatowane. Co przebieg samochodu mówi o jego wieku? Czy istnieje jakaś zależność? Sprawdzamy.

Na rynku wtórnym można znaleźć samochód, który mimo swojego wieku wciąż jest w dobrym stanie, a na liczniku ma niewiele przejechanych kilometrów. Często zdarza się tak, gdy właściciel przemieszcza się nim okazjonalnie, dba o swój pojazd, jest jedynym kierowcą.

I odwrotnie, można trafić na samochód kilkuletni, który jest bardzo wyeksploatowany – tak bywa w przypadku aut firmowych, samochodów, którymi jeździ wiele osób, które są używane przez całą dobę.

O wieku pojazdu świadczy nie tylko rok produkcji, ale też przebieg samochodu, sposób jego użytkowania, eksploatacji. Jeśli chcesz poznać rzeczywisty stan pojazdu, zwróć uwagę na wszystkie te aspekty.

Przebieg samochodu a wiek pojazdu – co mówią statystyki?

Najczęściej większy przebieg samochodu dotyczy aut starszych. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile przejechanych kilometrów powinien mieć na liczniku pojazd 5-letni lub starszy czy w jakiej powinien być kondycji.

Stan samochodu to kwestia bardzo indywidualna i zależna od wielu czynników:

  • stylu jazdy poprzedniego właściciela,
  • warunków, w jakich pojazd był eksploatowany,
  • sposobu użytkowania itp.

Również przebieg będzie różny w zależności od tego, czy kierowca jeździ autem codziennie i pokonuje duże odległości, czy wsiada za kółko okazjonalnie. Można jednak pokusić się o analizę przypadków, by ustalić średni przebieg dla aut w określonych kategoriach wiekowych:

  • do 5 lat – 54 tys. km;
  • 6-10 lat – 143 tys. km;
  • 11-15 – 209 tys. km;
  • 16-20 – 247 tys. km;
  • powyżej 20 lat – 270 tys. km.

Warto zwrócić uwagę, że liczba przejechanych kilometrów w przypadku auta z przedziału 16-20 nie jest dużo mniejsza niż w samochodach powyżej 20 lat. Z pewnością na najniższy przebieg można liczyć kupując pojazd, który ma nie więcej niż 5 lat. Statystycznie samochód w Polsce pokonuje rocznie około 8 607 km. Oczywiście przebieg samochodu to kwestia bardzo indywidualna, ponieważ zdarzają się auta nowe, które są wykorzystywane przez firmy, czy służą dojazdom do pracy na duże odległości, dlatego wskazania licznika kilometrów będą tu niekiedy wyższe niż w nieco młodszych pojazdach.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Stan licznika a kondycja pojazdu

To, czy dane auto ma niski przebieg, czy przejechano nim naprawdę sporo kilometrów niewątpliwie ma wpływ na kondycję samochodu. Im większy przebieg, tym intensywniejsze zużycie pojazdu. Jeśli kupujesz auto z dużym przebiegiem, musisz liczyć się z tym, że ryzyko zużycia poszczególnych części jest większe.

Pamiętaj! Producenci samochodów wyraźnie zaznaczają, co ile kilometrów należy wymieniać poszczególne elementy.

Na żywotność, kondycję auta wpływa nie tylko to, ile przejechaliśmy nim kilometrów, ale również to, jak o nie dbaliśmy, w jaki sposób użytkowaliśmy.

Kupując samochód używany, warto zwrócić uwagę np. na liczbę poprzednich właścicieli – każdy z nich mógł mieć inny styl jazdy czy odmienne podejście do regularnych przeglądów i napraw. Aby jak najdłużej cieszyć się dobrym stanem samochodu, nie zważając na wskazania licznika, należy przede wszystkim:

  • pamiętać o corocznym przeglądzie technicznym auta;
  • regularnie kontrolować stan płynów eksploatacyjnych;
  • sprawdzać stan opon i ciśnienie;
  • dokonywać oględzin karoserii, lakieru;
  • regularnie wymieniać filtry, olej;
  • zadbać o prawidłową technikę jazdy.

Nawet po przejechaniu wielu kilometrów można się cieszyć sprawnym samochodem w dobrym stanie. Trzeba jednak pamiętać, aby stosować się do zaleceń producentów, którzy radzą, by olej i filtr oleju wymieniać każdego roku lub po przejechaniu 10 tys. km, a rozrząd po około 100 tys. km. Akumulator warto zastąpić nowym po 4-5 latach. Tarcze i klocki hamulcowe najczęściej zużywają się po przejechaniu ok. 30 tys. km, olej w skrzyni biegów zaleca się wymieniać co 60-80 tys. km.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Jak sprawdzić przebieg samochodu?

W Polsce dużą popularnością cieszą się używane samochody – kupując pojazd eksploatowany wcześniej przez innych kierowców, warto sprawdzić licznik kilometrów i zweryfikować prawdziwy przebieg auta. Ponieważ nie ma jednej metody, która pozwoli ustalić rzeczywisty przebieg samochodu, warto skorzystać z trzech różnych sposobów.

Sprawdzenie przebiegu samochodu w CEPiK

Jeśli chcesz sprawdzić prawdziwy przebieg auta, możesz zrobić to jeszcze zanim spotkasz się ze sprzedawcą i obejrzysz samochód. Potrzebne będą ci dane jak numer rejestracyjny, numer VIN. Musisz znać także datę pierwszej rejestracji auta.

historiapojazdu.gov.pl

Gdy zgromadzisz niezbędne informacje, wejdź na stronę www.historiapojazdu.gov.pl i wpisz uzyskane dane. W ten sposób będziesz mógł sprawdzić przebieg auta odnotowany podczas ostatniego badania technicznego.

Ważne! W Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców znajdziesz również inne informacje na temat samochodu. Historia pojazdu obejmuje dane na temat poprzednich właścicieli, polisy OC, wypadków, uszkodzeń. Sprawdzisz też, czy pojazd nie znajduje się na liście skradzionych aut.

Jak sprawdzić przebieg samochodu podczas oględzin?

Przebieg samochodu może też spróbować zweryfikować podczas oglądania pojazdu. Auta z małym przebiegiem powinny wyglądać na mniej używane niż te, które przejechały sporo kilometrów. Trzeba jednak uważać, bo i to nie jest regułą – zdarzają się kierowcy, którzy bardzo dużo podróżują, ale też dbają o samochód w taki sposób, że trudno na podstawie wyglądu poszczególnych elementów ocenić, jak mocno był eksploatowany.

Jeśli jednak próbujesz ustalić przebieg samochodu podczas oględzin, zwróć uwagę na wygląd deski rozdzielczej – rysy, pęknięcia, nienaturalne wygięcia mogą świadczyć o próbie ingerencji we wskazania licznika kilometrów. Powodem do niepokoju mogą być nieczytelne, nierówno ułożone liczby w drogomierzu.

Przygotuj umowę kupna-sprzedaży: Umowa kupna sprzedaży samochodu PDF DOC 2024

Zazwyczaj im wyższy przebieg auta, tym bardziej widoczne otarcia kierownicy, gałki zmiany biegów, przycisków na konsoli. Przyglądając się pojazdowi, nie zapomnij zwrócić uwagi na stan opon – auta z deklarowanym małym przebiegiem powinny mieć oryginalne ogumienie w dobrym stanie.

Jak sprawdzić przebieg samochodu w ASO?

Przebieg auta możesz też zweryfikować w Autoryzowanej Stacji Obsługi. W nowszych modelach samochodów przebieg jest zapisywany w pamięci kluczyka – ten, po włożeniu do stacyjki, zapamięta ewentualnie zmienione dane. W ASO można sprawdzić przebieg samochodu zapisany w kluczyku używanym na co dzień, ale także w komplecie zapasowym.

Ważne! Usługa sprawdzenia przebiegu samochodu zaczytanego w kluczyku kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od marki pojazdu i autoryzowanej stacji.

W ASO można także sprawdzić historię pojazdu, a konkretnie jego serwisowania – daty wszystkich przeglądów oraz przeprowadzonych napraw. Weryfikacja przeprowadzana jest na podstawie numeru VIN.

Jeśli kupujesz nowszy samochód, który jest wyposażony w zaawansowaną elektronikę, warto udać się z nim na przegląd do elektromechanika. Używając specjalistycznego oprogramowania do analizy danych, mechanik potrafi sprawdzić przebieg samochodu.

Ważne! Przed zakupem samochodu warto odbyć jazdę próbną. Podczas pierwszej przejażdżki doświadczony kierowca jest w stanie ocenić stan pojazdu, co pozwoli mu podjąć świadomą decyzję.

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu?

Zbyt niski przebieg samochodu może wzbudzać podejrzenia, dlatego zawsze warto zajrzeć do historii pojazdu. Niestety kupującym wciąż zdarza się natknąć na nieuczciwych sprzedawców, którzy proponują auta z cofniętym licznikiem.

Weryfikacja historii pojazdu w bazie CEPiK pozwoli ustalić, czy samochód nie pochodzi z kradzieży, nie brał udziału w wypadku i czy nie ma cofniętego licznika kilometrów

To prosty sposób na uzyskanie istotnych informacji bez wychodzenia z domu. Na tej podstawie można zadecydować, czy dane auto jest w ogóle w zakresie zainteresowań kupca.

Przekręcanie licznika kilometrów – co musisz wiedzieć?

Cofnięty licznik przebiegu to do tej pory częsty proceder. Jest to nic innego jak zafałszowanie stanu licznika. W taki sposób sprzedawca próbuje zachęcić kupujących, przekonać ich, że pojazd jest w dobrym stanie.

W ostatnich latach prawo ograniczyło ten proceder, wprowadzając surowe kary za ingerencję w ustawienia licznika. Obecnie za zmianę wskazań na liczniku grozi aż 5 lat pozbawienia wolności – mówi o tym art. 306a Kodeksu karnego.

Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Kupując samochód warto poprosić sprzedawcę o udostępnienie historii auta, ale też skorzystać z pomocy fachowców. Kierowcy nie powinni też zapominać o możliwości jazdy próbnej. Wszystko to pomoże zweryfikować, czy wskazania przebiegu są prawidłowe, czy też wzbudzają wątpliwości.

Jak przebieg pojazdu wpływa na cenę ubezpieczenia?

Każdy pojazd mechaniczny musi posiadać polisę OC. Oznacza to, że jednym z obowiązków właściciela jest zakup ubezpieczenia. Zanim kupisz używane auto, sprawdź, czy ma ważne OC, czy jest ono w całości opłacone i do kiedy obowiązuje. Nowy właściciel może kontynuować polisę poprzednika lub wybrać nowe ubezpieczenie w innym towarzystwie.

Ważne! Umowę ubezpieczenia OC należy podpisać najpóźniej w dniu rejestracji samochodu.

Od czego zależy wysokość składki? Towarzystwa biorą pod uwagę dane techniczne pojazdu, ale też informacje dotyczące kierowcy. Liczy się jego:

  • doświadczenie,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania.

Informacje na temat samochodu, które analizuje ubezpieczyciel to przede wszystkim:

  • marka,
  • model,
  • typ pojazdu,
  • pojemność silnika,
  • rok produkcji,
  • stan licznika.

Oto jak kształtowały się ceny OC pod wpływem tych czynników w pierwszej połowie 2024 roku.

Dlaczego przebieg samochodu jest ważny? Im więcej przejechanych kilometrów, tym większe zużycie części i większe prawdopodobieństwo awarii. Jeśli do takiego zdarzenia dojdzie podczas jazdy, kierowca może wyrządzić szkodę innemu uczestnikowi ruchu, co będzie się wiązało z wypłatą odszkodowania przez ubezpieczyciela. Towarzystwo musi brać pod uwagę takie ryzyko.

Cenę ubezpieczenia OC sprawdzisz szybko w kalkulatorze OC i AC – wystarczy wpisać wymagane dane, aby otrzymać propozycje kilkunastu towarzystw. Warto pamiętać, że zakres OC jest zawsze taki sam.

Stan licznika może dużo powiedzieć o samochodzie – zazwyczaj im więcej przejechanych kilometrów, tym starsze auto. Nie zawsze jest regułą, że duży przebieg oznacza zaniedbany pojazd w złym stanie. Zdarzają się modele, które pokonały sporo kilometrów, a wciąż są w doskonałej kondycji. Za każdym razem warto jednak sprawdzić przebieg auta i jego historię, by uniknąć przykrych niespodzianek.

  1. Zazwyczaj starsze modele to auta z większym przebiegiem.
  2. Na stan samochodu wpływa nie tylko jego przebieg, ale też sposób eksploatacji.
  3. Aby auto z dużym przebiegiem było w dobrym stanie, należy pilnować badań technicznych, dbać o regularne naprawy, wymiany poszczególnych elementów.
  4. Analiza historii samochodu pozwoli uniknąć zakupu auta z cofniętym licznikiem.
  5. Przygotowując ofertę ubezpieczenia OC towarzystwa biorą pod uwagę również przebieg auta.
5/5

FAQ - najczęściej zadawane pytania o przebieg samochodu a jego wiek

  1. Jak sprawdzić przebieg auta?

    Sprawdzenie przebiegu używanego auta przed zakupem to normalna procedura. Istnieje kilka metod weryfikacji, np. przyjrzenie się historii samochodu zapisanej w bazie CEPiK. Potrzebne będą ci dane, które znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym (numer VIN, rejestracyjny, data pierwszej rejestracji). Innym sposobem są oględziny samochodu oraz jazda próbna. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie usterki, niedoskonałości można dojrzeć gołym okiem – auto może też obejrzeć fachowiec z ASO lub elektromechanik. Połączenie kilku metod da ci większą pewność, że poznasz rzeczywisty stan licznika.

  2. Czy tylko przebieg świadczy o stanie samochodu?

    Samochody mogą być z tego samego rocznika, ale będą różnić się stanem technicznym. Dlaczego? Na ich kondycję wpływa liczba przejechanych kilometrów, ale też sposób eksploatacji. Liczy się to, jak kierowca dba o auto, czy pilnuje przeglądów, wymienia poszczególne części, płyny eksploatacyjne, jaką ma technikę jazdy. Wszystko to wpływa na żywotność samochodu. Jest wielu kierowców, którzy jeżdżą dużo, ale troszczą się o samochód i mimo wysokich wskazań licznika, cieszą się dobrym stanem technicznym pojazdu. I odwrotnie, na liczniku może być niewiele kilometrów, ale kondycja auta będzie kiepska, jeśli właściciel nie dbał o nie.

  3. Co świadczy o zaniżonym przebiegu samochodu?

    Samodzielne sprawdzenie, czy licznik wskazuje prawidłową liczbę kilometrów jest praktycznie niemożliwe. Oczywiście czujność powinny wzbudzić ślady na desce rozdzielczej jak zarysowania, wgniecenia, które mogą świadczyć o próbie ingerencji w ustawienia licznika. Pewność może jednak dać weryfikacja historii auta, ewentualnie wizyta u specjalisty – elektromechanika czy w ASO.