OC dla młodych kierowców – co zrobić, aby płacić mało?

opublikowano: 20 listopada 2018 autor: redakcja

Młodzi kierowcy nie mają łatwo. Przy zakupie obowiązkowej polisy dla samochodu są traktowani jak potencjalni sprawcy wypadków. Towarzystwa proponują wyższe składki młodym kierowcom z uwagi na wyższe ryzyko ubezpieczenia ich samochodu. Są jednak sposoby na uniknięcie horrendalnych opłat za OC.

Statystyki są nieubłagane dla młodych kierujących. W Polsce w roku 2017 spowodowali oni ponad 5,5 tys. wypadków, w których zginęło 468 osób, a ponad 7,2 tys. zostało rannych. Grupę młodych kierowców w wieku 18- 24 lata charakteryzuje najwyższy wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji. Głównie z tego powodu dwudziestoparolatek zapłaci za to samo OC 3-4 razy więcej niż kierowca dwa razy starszy.

Liczy się to, gdzie kupujesz polisę OC

Różnice w wysokości składki można jednak zniwelować szukając ubezpieczenia w odpowiednim miejscu. Jednym z nich jest porównywarka online, która zestawia gotowe kalkulacje w różnych towarzystwach. Dzięki porównywarce można zaoszczędzić nie tylko czas, ale także sporo pieniędzy.

Porównanie nie zobowiązuje to zakupu polisy, ale zdecydowany kierowca może nabyć ubezpieczenie bez wychodzenia z domu i spotkaniem z agentem.

Znajdź współwłaściciela

Stawka za OC nie będzie tak wysoka, jeśli w dowodzie rejestracyjnym pojawi się kilku współwłaścicieli – najlepiej osoba starsza. Wtedy towarzystwo naliczy niższą składkę. Stanie się tak z kilku powodów:

  • starszy współwłaściciel ma większe doświadczenie za kierownicą,
  • starszy współwłaściciel ma większe zniżki za bezszkodową jazdę (pod warunkiem, że je aktualnie posiada),
  • ryzyko wypadku rozkłada się na wszystkich współwłaścicieli.

Ta metoda na obniżenie składki OC jest dobra, ale warto być ostrożnym na drodze, bo w razie kolizji lub wypadku z winy jednego współwłaściciela, naliczone zniżki za bezszkodową jazdę traci również drugi współwłaściciel.

Powoli się opłaca

Nie zawsze udaje się znaleźć współwłaściciela pojazdu i wtedy trzeba liczyć wyłącznie na wypracowane przez siebie zniżki. Chociaż młodzi kierowcy odznaczają się większą brawurą na drodze niż starsi, warto jeździć bezpiecznie i unikać szarżowania.

Po roku bezszkodowej jazdy młody kierowca (dal ubezpieczycieli to najczęściej osoba do ukończenia 25 lat) otrzyma 10% zniżki. W kolejnych latach zniżka będzie powiększana z uwzględnieniem wieku czy innych okoliczności, jak posiadanie dzieci. Nie tyle statystyka, co zdrowy rozsądek podpowiada, że kierowca przewożący małych pasażerów zachowuje większą ostrożność na trasie.

Kierowca młody, ale samochód stary

Żeby polisa OC nie kosztowała krocie, trzeba też wiedzieć, co ubezpieczać. Kilkuletni samochód sportowy o pojemności silnika powyżej 2.0 litra nie będzie oznaczał ani niskiego spalania, ani niskiego OC. Z perspektywy młodego lub bardzo młodego kierowcy lepiej postawić na samochód, który „nie rzuca się w oczy” ubezpieczycielowi.

Tu decydujący o cenie OC może być każdy element samochodu – marka, model, typ nadwozia czy wspomniana pojemność silnika. Pod uwagę ponownie brane są policyjne dane, a według nich spory odsetek wypadków jest udziałem kierujących samochodami BMW czy Audi.

Nowe samochody nie są domeną młodych kierowców ze względu na wysokie koszty utrzymania czy polisę, w której należy uwzględnić także ryzyko kradzieży. Dlatego lepiej wybrać samochód kilkunastoletni, który nie generuje dodatkowych kosztów z tytułu ubezpieczenia czy eksploatacji.