Książka serwisowa samochodu – czym jest? Czy jest przydatna przy sprzedaży?
Jednym z dokumentów samochodowych jest książka serwisowa. To w niej powinny znaleźć się informacje o przeprowadzonych naprawach oraz pracach serwisowych. Zapisy te są potwierdzeniem wykonania czynności związanych z utrzymaniem pojazdu. Czy książka serwisowa samochodu przyda się kupującemu auto? Sprawdzamy.
Nie istnieją przepisy prawne, które nakazywałyby kierowcom prowadzenie książki serwisowej pojazdu. Dokument ten wydawany jest osobie kupującej nowy samochód – najczęściej właściciel serwisuje taki pojazd w ASO i skrupulatnie zbiera wpisy z każdej wizyty i wykonanej czynności. Często po wygaśnięciu gwarancji kierowca zaprzestaje prowadzenia książki serwisowej. Nabywając używany samochód warto poprosić sprzedawcę o przekazanie dokumentu – umożliwia on weryfikację, czy auto było odpowiednio serwisowane.
Co to jest książka serwisowa samochodu?
Książka serwisowa jest wyrabiana dla samochodów wyjeżdżających z salonu, otrzymują ją więc osoby kupujące nowe auta. Nie jest ona dokumentem prawnym, dlatego może różnić się wyglądem – poszczególne marki mogą wprowadzić inny wzór. Dokument służy odnotowywaniu informacji na temat wykonanych prac serwisowych oraz napraw. Co się w nim zapisuje? Przede wszystkim:
- stan licznika, czyli aktualny przebieg pojazdu (potwierdzony pieczątką serwisu),
- wykonane poszczególne prace, np. wymianę płynów eksploatacyjnych (hamulcowego, chłodniczego, silnikowego, skrzyni biegów),
- przeprowadzone naprawy (ich zakres i daty),
- dane samochodu (numer VIN, rok produkcji, specyfikacja pojazdu).
Ciekawe! Tradycyjna książka serwisowa pojazdu wydawana była w wersji papierowej, miała postać niewielkiego brulionu. Obecnie wiele serwisów prowadzi książki w formie elektronicznej.
Dokument jest używany szczególnie przez właścicieli nowych samochodów, pilnują oni, aby zapisywane były wszystkie naprawy i przeglądy. Takie postępowanie podyktowane jest tym, że nowe auto jest na gwarancji – wszelkie usterki powinny być odnotowane na wypadek postępowania gwarancyjnego. Gdy gwarancja przestaje obowiązywać, większość kierowców zapomina o prowadzeniu zapisów w książce serwisowej.
Książka papierowa czy elektroniczna?
Coraz częściej spotykamy elektroniczne książki serwisowe. Jakie są jej zalety i czy warto zrezygnować z papierowego dokumentu? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że książkę papierową można zgubić lub zniszczyć. Informacje w niej zapisane mogą więc przepaść – nie wszystkie da się też odtworzyć, odzyskać. W tym przypadku widać zdecydowaną przewagę elektronicznej wersji książki serwisowej.
Jakie są inne zalety rozwiązania?
- Ułatwiony dostęp do książki serwisowej podczas wyjazdu zagranicznego – w razie konieczności przeprowadzenia naprawy samochodu w autoryzowanym serwisie za granicą, książka elektroniczna zostanie udostępniona partnerowi marki w danym kraju,
- zabezpieczenie przed fałszowanie danych – książki w wersji elektronicznej nie można sfałszować, zatem kupujący samochód może mieć pewność, że znajdujące się w niej informacje są zgodne z prawdą.
Ważne! W przypadku książek elektronicznych każdy serwis sam prowadzi ewidencję napraw, co uniemożliwia wprowadzanie do systemu nieprawdziwych danych.
Czy książka serwisowa pojazdu jest potrzebna?
Choć kierowca nie ma obowiązku prowadzić książki serwisowej samochodu, warto, by ją miał i uzupełniał. Dlaczego? Jest ona dowodem na to, jakie awarie i usterki były naprawione (kiedy miały miejsce), a także jakie prace serwisowe wykonano. Dla osoby, która sprzedaje samochód książka będzie dowodem na właściwe serwisowanie, poświadczeniem stanu pojazdu i jego wartości. Dzięki temu sprzedawca będzie mógł podtrzymać zaproponowaną cenę.
Z kolei nabywca samochodu, zapoznając się z zamieszczonymi w książce wpisami, może zweryfikować stan techniczny pojazdu. To pomoże mu podjąć decyzję zakupową.
Pamiętaj! Bardziej pewny będzie samochód, o którego historii napraw i serwisów możesz przeczytać w książce serwisowej.
Warto też pamiętać, że wpisy z autoryzowanych serwisów potwierdzają użycie oryginalnych części. Nabywca będzie wiedział, że mimo napraw samochód nie stracił na wartości.
Brak książki serwisowej samochodu
O czym może świadczyć brak książki serwisowej? Choćby o tym, że właściciel auta nie prowadził zapisów z poszczególnych napraw. Najprawdopodobniej zakończył je, gdy gwarancja samochodu wygasła.
Nie istnieje prawny obowiązek prowadzenia książki serwisowej, dlatego kierowcy nie można posądzić o nieprzestrzeganie przepisów. Dobrze jest jednak ją uzupełniać dla własnej wygody (można sprawdzić, kiedy i co było naprawiane, wymieniane) oraz jako zabezpieczenie na wypadek późniejszej sprzedaży pojazdu.
Jak sprawdzić, czy książka serwisowa samochodu jest oryginalna?
Pustą książkę serwisową łatwo dziś kupić w Internecie. Nieuczciwy sprzedawca bez problemu podrobi też wpisy dotyczące napraw czy kolejnych serwisów. Nabywca samochodu może jednak zweryfikować, czy dokument jest oryginalny. Fałszerstwo można podejrzewać, jeśli:
- rok wydania książki jest inny niż rok produkcji pojazdu,
- wpisy są zbyt staranne, przypominają zapiski tej samej osoby (jest mało prawdopodobne, by za każdym razem był to ten sam mechanik),
- książka przypomina nową, pieczątki są nadal bardzo wyraźne, choć auto ma już kilka lat.
Oryginalność adnotacji można zweryfikować, przeglądając historię auta. Wystarczy znać numer VIN, by skorzystać z bezpłatnej wyszukiwarki – www.historiapojazdu.gov.pl. W razie wątpliwości warto zadzwonić do warsztatów, których adresy widnieją w książce i potwierdzić zgodność wpisów z rzeczywistością.
Dlaczego warto kupić auto z książką serwisową?
Kupujący samochód chce wybrać pojazd w dobrym stanie technicznym. Chce też wiedzieć, co i kiedy w nim naprawiono, wymieniono, a także, kiedy ewentualnie czeka go wizyta w serwisie. Analizując zapisy z książki, kierowca dowie się przede wszystkim o:
- przebiegu samochodu,
- wymienionych podzespołach i datach przeprowadzenia czynności,
- warsztatach, w których naprawiano i serwisowano auto,
- rodzaju użytych części (oryginalne, zamienniki),
- wymaganych czynnościach serwisowych i odstępach czasowych, w jakich je przeprowadzono.
Książka serwisowa potwierdza, czy auto było użytkowane zgodnie z jego przeznaczeniem, pokazuje, jak było eksploatowane. Ułatwia też dalszą eksploatację pojazdu, pomagając nowemu właścicielowi w planowaniu konserwacji czy kolejnych napraw.
Podsumowanie, czyli co warto wiedzieć o książce serwisowej samochodu:
- Książka serwisowa nie jest obowiązkowym dokumentem samochodowym, jednak zaleca się jej prowadzenie.
- Książka serwisowa wydawana jest podczas zakupu nowego samochodu z salonu.
- Dokument służy rejestrowaniu przeglądów serwisowych oraz napraw, jest zapisem historii danego pojazdu.
- Obecnie funkcjonują dwa rodzaje książek serwisowych – tradycyjna wersja papierowa oraz wersja elektroniczna.
- Kupując samochód, warto zwrócić uwagę na oryginalność książki serwisowej.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o książkę serwisową samochodu
-
Czy do książki serwisowej można wpisywać jedynie naprawy przeprowadzone w ASO?
Nie. Niezależnie od tego, gdzie naprawiasz czy serwisujesz auto, możesz poprosić o wpisanie przeprowadzonych prac. Wpis powinien zawierać informacje o zakresie prac, pieczątkę warsztatu, datę wykonania naprawy.
-
Czy brak książki serwisowej może wpłynąć na cenę pojazdu?
Warto podkreślić, że brak książki nie musi od razu oznaczać, że auto jest wadliwe. Kierowcy lubią jednak kupować samochody pewne, z potwierdzoną historią, a zapisy w książce są dowodem na wykonanie prac i serwisów. Uzupełniona książka serwisowa pojazdu jest potwierdzeniem jego wartości i może pomóc w utrzymaniu zaproponowanej ceny.
-
Czy brak książki serwisowej utrudni sprzedaż auta?
Niekoniecznie. Warto jednak odpowiednio się przygotować, np. zebrać wszystkie faktury, rachunki za zakup części i naprawy, raporty z przeglądów, dokumenty z warsztatów dotyczące poszczególnych napraw. Sprzedający, który nie ma lub nie prowadził książki serwisowej, powinien zgromadzić jak najwięcej dokumentów, które pomogą zweryfikować stan techniczny samochodu.