Jak zlikwidować szkodę z OC?

Likwidacja szkody OC
opublikowano: 10 kwietnia 2017 aktualizacja: 17 czerwca 2020 autor: redakcja

Likwidujesz szkodę z OC sprawcy? Zanim powiesz „tak” i zgodzisz się na wstępny kosztorys ubezpieczyciela, sprawdź czy kwota odszkodowania jest wystarczająca. Masz prawo negocjować jego wartość lub wybrać bezgotówkową formę rozliczenia.

Naprawiając samochód z OC sprawcy, sam decydujesz o sposobie likwidacji szkody. Podczas całego procesu, chroni cię Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 363. § 1 “naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej”. Może się jednak zdarzyć, że naprawa auta będzie bardzo skomplikowana lub niemożliwa (np. części do auta są niedostępne w Polsce, a koszt ich sprowadzenia przekracza wartość samochodu). Wtedy towarzystwo ograniczy się tylko do „świadczenia w pieniądzu”.

Jak wygląda proces likwidacji szkody z OC?

Po zgłoszeniu szkody, ubezpieczyciel sprawcy dokonuje oględzin pojazdu:

  • z pomocą rzeczoznawcy,
  • na podstawie zdjęć dostarczonych przez ciebie (dotyczy to zwykle niewielkich szkód),
  • tylko na podstawie oświadczenia o zdarzeniu drogowym (również przy małych szkodach).

Po oględzinach otrzymasz wstępną wycenę szkody (towarzystwo wylicza ją najczęściej na podstawie katalogów Audatex lub Eurotax Glass’s). Jeśli ją zaakceptujesz – otrzymasz należne świadczenie na konto.

Wypłata z OC na podstawie kosztorysu – na co uważać?

Zanim zdecydujesz się przyjąć proponowaną kwotę odszkodowania, zastanów się czy:

  • istnieje ryzyko, że auto ma dodatkowe uszkodzenia, których nie zauważyłeś w pierwszej chwili (lub może je stwierdzić dopiero mechanik),
  • proponowana kwota wystarczy na opłacenie robocizny (towarzystwo uwzględnia zazwyczaj możliwie najniższe koszty roboczogodzin, zależnie od regionu),
  • sprawdź czy kosztorys zawiera ceny zamienników czy też części oryginalnych (w większości przypadków są to zamienniki).

Może się okazać, że wstępny kosztorys, nawet z uwzględnieniem zamienników, spełnia twoje oczekiwania. Na przykład usterka jest tak banalna, że sam poradzisz sobie z naprawą lub znasz mechanika, który zlikwiduje ją „po kosztach”. Masz nawet prawo przeznaczyć otrzymane pieniądze na inny cel. Zgodnie z Kodeksem cywilnym wypłata „odpowiedniej sumy pieniężnej” jest równoznaczna z naprawą auta. Ubezpieczyciel spełni więc swoje zobowiązanie. Nikt natomiast nie będzie dociekał, na co je wydałeś.

A jeśli uważasz, że kosztorys jest zaniżony? Możesz negocjować z ubezpieczycielem szczególnie, gdy:

  • obawiasz się, że użycie zamienników obniży wartość samochodu,
  • uważasz, że za pieniądze przeznaczone na robociznę nie znajdziesz odpowiedniej stacji naprawczej.

W kalkulacji rozmiaru szkody zażądaj uwzględnienia oryginałów i przedstaw faktyczne koszty robocizny.

Jeśli pieniądze lub ich część wpłynęły już na twoje konto (może się tak zdarzyć także wtedy, gdy pomimo deklaracji naprawy bezgotówkowej towarzystwo wypłaciło bezsporną część odszkodowania – prawo nakazuje jej wypłatę do 30 dni), poproś o uzupełnienie wartości świadczenia, na podstawie faktur.

Rozliczenie bezgotówkowe szkody w OC

Lepszą i przede wszystkim wygodniejszą formą rozliczenia szkody z OC jest naprawa w warsztacie, w formie bezgotówkowej. Dzięki niej wszelkie formalności pozostawiasz w gestii towarzystwo- warsztat. Jak wygląda procedura?

  1. Wybierasz warsztat naprawczy (standardowy lub autoryzowany);
  2. Upoważniasz stację naprawczą do rozliczenia szkody z ubezpieczycielem;
  3. W serwisie okazujesz sporządzony przez towarzystwo kosztorys (jeśli mechanik znajdzie dodatkowe uszkodzenia, serwis sam poprosi ubezpieczyciela o dodatkową inspekcję);
  4. Towarzystwo rozlicza się z warsztatem naprawczym (bez twojego udziału);
  5. Odbierasz sprawny samochód z serwisu.

Skoro to takie wygodne, to czy zawsze powinieneś zdecydować się na bezgotówkowe rozliczenie szkody z OC? Niekoniecznie. Wszystko zależy od twoich preferencji. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – wypłata na podstawie kosztorysu może być bardzo korzystna, bo sam rozporządzasz otrzymaną kwotą.

BLS – co to takiego?

Istnieje jeszcze jedna, wygodna forma naprawy auta z OC – BLS. Obecnie ok. 60% towarzystw sprzedających ubezpieczenia pojazdu oferuje usługę BLS w ramach zakupu OC. BLS, czyli bezpośrednia likwidacja szkód, polega na zgłoszeniu szkody do firmy, w której posiadasz własną polisę OC (nie do towarzystwa sprawcy). Wówczas całą procedurę naprawy auta pilotuje twój ubezpieczyciel. Usługa dotyczy jednak wyłącznie kolizji i może mieć ograniczenia kwotowe (więcej na temat BLS przeczytasz w artykule Zgłoszenie szkody u swojego ubezpieczyciela).

4.7/5