Zgłoszenie sprzedaży samochodu w Compensa
Każdy zbywca pojazdu ma obowiązek zgłoszenia tego faktu. Posiadasz ubezpieczenie OC w Compensie? Dowiedz się, w jaki sposób dopełnić niezbędnych formalności przy sprzedaży auta.
Kiedy należy zgłosić sprzedaż samochodu w Compensa?
Ustawa o Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602) zobowiązuje właściciela samochodu do zgłoszenia zbycia pojazdu:
- We właściwym Wydziale ruchu drogowego,
- Do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, w którym posiadasz aktualną polisę OC.
Zgodnie z przepisami na zgłoszenie do WRD właściciel ma 30 dni, natomiast zawiadomienie do Compensy powinno nastąpić w przeciągu 14 dni od zbycia pojazdu. Zgłaszając sprzedaż, kupno czy darowiznę w terminie unikniesz kary oraz składania dodatkowych wyjaśnień np. w sytuacji powstania szkody.
W jaki sposób można zgłosić zbycie samochodu w Compensie?
Informację o zmianie właściciela auta możesz przekazać na kilka sposobów:
- Poprzez pośrednika w postaci agenta ubezpieczeniowego,
- Pocztą tradycyjną na adres korespondencyjny Compensy: Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa,
- Mailem na adres centrala@compensa.pl,
- Na stronie internetowej, wypełniając formularz zgłoszeniowy:
zgloszenie.compensa.pl/obsluga-polisy/sprzedaz-zbycie-pojazdu/dane-polisy
Będą Ci potrzebne dane oraz dokumenty jak:
- skan dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu,
- numer rejestracyjny,
- numer polisy,
- dane zbywcy i dane nabywcy.
Sam fakt zgłoszenia w świetle przepisów jest wystarczającym dopełnieniem obowiązku przekazania informacji ubezpieczycielowi o sprzedaży auta. Zachowaj jednak kopię formularza na wypadek konieczności wyjaśnienia ewentualnych nieścisłości. Może zdarzyć się, że zakład ubezpieczeń wezwie Cię do zapłaty kolejnej składki ubezpieczeniowej lub prześle zawiadomienie o zgłoszeniu szkody.
Sprzedaż samochodu w Compensie. Jak wnioskować o zwrot składki?
Abyś mógł zawnioskować o zwrot składki, nabywca pojazdu musi zdecydować, czy chce rezygnować z dotychczasowej polisy. Ustawodawca pozostawia tę decyzję w gestii nowego właściciela.
Jeśli nabywca zdecyduje się na kontynuację polisy, Ubezpieczyciel nie dokona zwrotu składki.
W sytuacji, kiedy nowy właściciel auta zdecyduje się zakończyć dotychczasową umowę OC, wówczas możesz złożyć wniosek o zwrot składki.
Wniosek o zwrot składki można złożyć w podobny sposób, jak przy zgłoszeniu sprzedaży pojazdu:
- poprzez agenta obsługującego polisy Compensy,
- wysyłając maila na centrala@compensa.pl,
- pocztą na adres do korespondencji: Aleje Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa.
Do wniosku o zwrot składki należy załączyć kopię polisy, dokument zbycia pojazdu oraz oświadczenie nabywcy o zrzeczeniu się OC zbywcy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie sprzedaży w Compensie
-
Jak można zgłosić sprzedaż samochodu w wydziale komunikacji?
Zgłoszenia możesz dokonać osobiście we właściwym urzędzie przynależnym do twojego miejsca zamieszkania lub poprzez internetowe zgłoszenie w systemie ePUAP.
-
Czy będę obciążony kosztami, jeśli dostałem zawiadomienie o przyjęciu szkody?
Jeśli posiadasz kopię zgłoszenia zbycia, możesz szybko wyjaśnić taką sprawę z Compensą. Powinieneś niezwłocznie skontaktować się z Ubezpieczycielem i potwierdzić, że nie jesteś już właścicielem pojazdu. W przeciwnym wypadku, jeśli sprawa niezostanie rozwiązana może to wpłynąć tymczasowo na twoją historię szkodowości. Jeśli zbiegnie się to z zakupem nowej polisy, prawdopodobnie zapłacisz więcej za składkę z uwagi na niesłusznie dopisaną na twoje konto szkodę starego pojazdu. Będzie się wiązało z kolejnymi formalnościami, aby w pełni wyjaśnić sprawę.
-
Czy sprzedaż samochodu trzeba też zgłosić w urzędzie skarbowym?
Tak, przepisy pozostawiają 14 dni od zbycia pojazdu na złożenie deklaracji o nazwie PCC-3 do Urzędu Skarbowego.