Uszczelniacz do silnika – jak działa? Jak używać?

Uszczelniacz do silnika to specjalny preparat poprawiający wydajność i przedłużający żywotność motoru. Jego działanie możliwe jest dzięki zastosowaniu substancji wypełniających lub specjalnych dodatków chemicznych. Na rynku można znaleźć kilka rodzajów uszczelniaczy zapobiegających wyciekom oleju silnikowego. Sprawdziliśmy, co warto o nich wiedzieć i jak znaleźć ten najlepszy. Przeczytaj i dowiedz się, jak działa uszczelniacz silnika.
Im starszy silnik, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawią się wycieki oleju, a w dalszej perspektywie dojdzie do awarii jednostki napędowej. Sposobem na powstrzymanie procesu, wydłużenie żywotności silnika może być zastosowanie specjalnego preparatu, który potocznie nazywany jest uszczelniaczem silnika. Jego działanie polega na poprawie kondycji gumowych uszczelek w taki sposób, by ponownie przylegały ściśle do elementów metalowych, zatrzymując wyciekający olej czy płyn chłodniczy. Na tym jednak nie koniec, ponieważ dobrej jakości uszczelniacze redukują tarcie elementów ruchomych, zapewniając dłuższe działanie silnika.
Uszczelniacz silnika – co to?
Uszczelniacz do silnika jest preparatem w postaci płynnej, którego zadaniem jest zatrzymanie wycieków oleju w silnikach samochodowych. To produkt chemiczny zawierający substancje wypełniające lub inne specjalne dodatki, które zmiękczają gumowe uszczelki, przywracając im pierwotny kształt, sprawiając, że ponownie mogą zatrzymywać ubywające płyny eksploatacyjne.
Wraz z upływem czasu wycieki mogą pojawić się w okolicy uszczelki miski olejowej, przedniego i tylnego uszczelniacza wału korbowego, uszczelki pokrywy zaworów oraz głowicy. Niekontrolowany proces prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika, a w konsekwencji do niesprawności pojazdu i wyłączenia go z użytkowania. Preparat przeznaczony do uszczelniania silnika może pomóc utrzymać silnik jak najdłużej w dobrej kondycji.
Wycieki oleju silnikowego lub płynu chłodniczego mogą powodować zatarcie silnika, mogą też doprowadzić do zalania okablowania, poszczególnych elementów elektronicznych lub mechanicznych. Sygnałem wskazującym na nieprawidłowości bywa pojawiająca się pod samochodem plama. Usunięcie poważniejszej awarii oznacza zazwyczaj spory wydatek, dlatego wielu kierowców woli postępować w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Taką profilaktyką może być stosowanie uszczelniacza do silnika.
Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Uszczelniacz do silnika – rodzaje preparatów
Poszczególne rodzaje uszczelniaczy do silników różnią się mechanizmami działania. Na rynku dostępne są preparaty:
- zawierające substancje wypełniające, które prowadzą do poprawy stanu uszczelek gumowych i plastikowych (zmiękczają je i powiększają), co z kolei powoduje ich lepsze przyleganie (wypełniają szczeliny i przestrzenie);
- uszczelniacze z dodatkami chemicznymi, które tworzą warstwę ochronną lub poprawiają kondycję uszczelek;
- preparaty z polimerami, które przylegają do powierzchni metalowych, zabezpieczając przed wyciekiem;
- uszczelniacze z substancjami czyszczącymi, które nie tylko redukują wycieki, ale pomagają usuwać osady;
- uszczelniacze zawierające specjalne formuły, przeznaczone do konkretnych zadań i rodzajów motorów – silników benzynowych, wysokoprężnych, wysokowydajnych czy układów wspomagania.
Ważne! Wybór odpowiedniego uszczelniacza zależy głównie od rodzaju silnika oraz typu wycieku.
Jak wybrać uszczelniacz do silnika?
Aby skutecznie rozwiązać problem wycieku oleju silnikowego, należy zastosować odpowiedni preparat. Musi on być dopasowany do typu jednostki napędowej, ale również rodzaju paliwa (benzyna czy olej napędowy), powinien być też kompatybilny z olejem silnikowym.
Pamiętaj! Silniki benzynowe i diesla mają różne charakterystyki działania, dlatego wymagają zastosowania innych uszczelniaczy. Do diesla potrzebny jest preparat o zwiększonej odporności na wysokie ciśnienie i temperaturę.
Na co zwrócić uwagę, szukając preparatu do uszczelnienia silnika?
- Rodzaj paliwa;
- stan uszczelek – stwardniałe, mocno zużyte uszczelki będą wymagać silniej działającego preparatu;
- miejsce wycieku – niektóre uszczelniacze są przeznaczone do działania w konkretnych obszarach;
- wiek pojazdu – im starszy samochód, tym mocniejszego uszczelniacza potrzebuje;
- wielkość wycieku – poważne wycieki będą wymagały bardziej profesjonalnego preparatu niż niewielkie usterki.
Wybierając uszczelniacz warto zapoznać się z zaleceniami producenta pojazdu i dokładnie przeczytać instrukcję na opakowaniu preparatu. W razie wątpliwości dobrze jest zasięgnąć porady mechanika.
Uszczelniacz do silnika benzynowego i diesla – różnice
Zanim wlejesz preparat, sprawdź, do jakiego silnika przeznaczony jest dany produkt. Czym różnią się uszczelniacze do silników benzynowych i diesla?
- Uszczelniacz do silnika benzynowego pracuje w niższych temperaturach, może też mieć mniejszą odporność na wysokie ciśnienie. Preparaty te często zawierają dodatki chroniące przed korozją.
- Uszczelniacz do diesla jest odporny na wyższe temperatury pracy silnika, a także na wysokie ciśnienie. Zawiera specjalne składniki odporne na agresywne właściwości oleju napędowego.
Sposób użycia uszczelniacza silnikowego
Zanim zastosujesz uszczelniacz silnika, musisz zdiagnozować problem – zlokalizować wyciek oleju i określić przyczynę powstania nieszczelności (zużyta uszczelka, mikropęknięcie). Przed aplikacją preparatu warto dokładnie oczyścić miejsce, wokół którego powstał wyciek. W tym celu dobrze jest użyć środka odtłuszczającego, skutecznie usuwającego brud i resztki oleju. Kierowca musi też pamiętać o sprawdzeniu poziomu oleju silnikowego – zbyt niski może wpłynąć niekorzystnie na skuteczność uszczelniacza.
Ważne! Uszczelniacz należy dodać do oleju silnikowego – jego ilość powinna być zgodna z zaleceniami producenta i dostosowana do pojemności silnika. Uszczelniacz można dolać w dowolnym czasie.
Jak zastosować uszczelniacz do silnika?
- Dodaj zawartość butelki do oleju.
- Po wlaniu oleju, uruchom silnik na 15-20 minut. W trakcie pracy silnika olej miesza się z uszczelniaczem.
- Uszczelniacz zostaje rozprowadzony po całym układzie, dociera do wszystkich uszczelek, miejsc, w których mógł pojawić się wyciek.
- Przez kilka kolejnych dni obserwuj pracę silnika, monitoruj, czy wyciek ustał, czy nie pojawiły się inne nieprawidłowości.
Potrzeba kilku dni, aby uszczelniacz silnika zaczął działać, dlatego efekty nie zawsze są widoczne od razu po zastosowaniu preparatu. W niektórych przypadkach pełne uszczelnienie uzyskuje się dopiero po przejechaniu kilkuset kilometrów.
Uszczelniacz silnika – czy to dobre rozwiązanie?
Uszczelniacz do silnika sprawdzi się szczególnie w przypadku niewielkich wycieków. Kiedy warto rozważyć jego zastosowanie?
- W starszych autach, gdzie uszczelki są twarde i mniej elastyczne;
- na początkowym etapie awarii, gdy problem nie jest zaawansowany, a wyciek jest niewielki;
- gdy przyczyną jest pogorszenie się kondycji uszczelek.
Największą zaletą rozwiązania jest jego dostępność i cena. Uszczelniacze nie są drogie, łatwo je dostać, a ich aplikacja nie wymaga specjalnych umiejętności czy zastosowania narzędzi. Dobrej jakości preparat zatrzyma wyciek oleju przy nieszczelnościach silnika, przywróci elastyczność uszczelkom, wydłuży ich żywotność. Uszczelniacz silnika zmniejszy tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami ruchomymi, poprawiając wydajność jednostki napędowej.
Do pozostałych korzyści ze stosowania uszczelniaczy silnika należy zaliczyć:
- redukcję hałasu podczas pracy jednostki napędowej;
- minimalizowanie zużycia oleju;
- zapobieganie spalaniu oleju;
- ochronę przed korozją;
- wyeliminowanie konieczności przeprowadzania kosztownych napraw.
Niektóre rodzaje uszczelniaczy zawierają także dodatki poprawiające właściwości ochronne i smarne oleju silnikowego.
Preparat do uszczelniania silnika – wady
Choć uszczelniacz ma zapobiegać wyciekom oleju, nie zawsze spełni swoje zadanie. Może być nieskuteczny szczególnie przy poważnych awariach, kiedy konieczna jest interwencja mechanika. Przy zaawansowanych usterkach preparat będzie po prostu nieefektywny. Jego stosowanie niekiedy prowadzi również do komplikacji:
- zapchania kanałów olejowych, a w konsekwencji niedostatecznego smarowania elementów silnika, co grozi jego zatarciem;
- wystąpienia reakcji chemicznych, a dalej tworzenia się osadów lub zmiany właściwości oleju silnikowego.
Ważne! Użycie nieodpowiedniego uszczelniacza lub nieprawidłowe zastosowanie preparatu może prowadzić do komplikacji i konieczności szukania pomocy u specjalisty.
Awaria silnika a odszkodowanie z ubezpieczenia
Wycieki oleju mogą prowadzić do awarii silnika, a w konsekwencji do unieruchomienia pojazdu. Czy ubezpieczyciel pokryje koszt naprawy takiego samochodu? To zależy, jaką ochronę wykupił kierowca. Niestety nie pomoże tu ani obowiązkowe OC, ani dodatkowe autocasco. Przed podpisaniem umowy ubezpieczenia warto zapoznać się z OWU, a szczególnie z sekcją wykluczeń odpowiedzialności.
Ważne! Z polis AC zostanie pokryty koszt naprawy uszkodzeń silnika powstałych na skutek wypadku, kolizji czy też działania żywiołów. Kierowca nie otrzyma odszkodowania, jeśli awaria spowodowana jest zwykłą eksploatacją samochodu.
W wykluczeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela najczęściej pojawiają się zapisy:
- uszkodzenie silnika na skutek zassania wody;
- awaria motoru spowodowana zastosowaniem nieodpowiednich materiałów eksploatacyjnych;
- awaria silnika wynikająca z rażącego niedbalstwa;
- uszkodzenie silnika spowodowane naturalnym zużyciem eksploatacyjnym;
- awaria, której przyczyną jest niewłaściwa naprawa silnika.
Warto jednak pamiętać, że istnieje również produkt, który przyda się w przypadku awarii niespowodowanej wypadkiem czy kolizją. Jest to tzw. motogwarancja – może ona stanowić uzupełnienie ochrony, jaką jest autocasco czy assistance.
Czym jest motogwarancja i jak działa?
Motogwarancja to inaczej ubezpieczenie od awarii samochodu, określane również jako gwarancja na używane auto. Gwarantuje ona kierowcy pomoc techniczną w razie awarii, np. silnika, a jej głównym celem jest naprawa pojazdu. Motogwarancję oferują dealerzy samochodowi, importerzy aut. Aby z niej skorzystać, należy spełnić określone warunki – te mogą być różne w poszczególnych firmach. Najczęściej należy do nich:
- wiek samochodu – firmy wprowadzają limity wieku pojazdów, które mogą zostać objęte gwarancją;
- przebieg samochodu;
- potwierdzenie pozytywnego przejścia badania technicznego pojazdu.
Ważne! Zakres ochrony, jaką gwarantuje motogwarancja znajdziesz w OWU. Od niego uzależniona jest cena gwarancji – im szerszy, tym wyższa.
W ramach motogwarancji kierowca może liczyć na pomoc w postaci naprawy:
- silnika i wszystkich jego elementów (głowice, przewody, uszczelki, pasek rozrządu itd.);
- układu paliwowego;
- układu chłodzenia i hamulcowego;
- elektryki (rozrusznik, alternator, centralny zamek, komputer pokładowy);
- zawieszenia;
- skrzyni biegów.
Motogwarancja często utożsamiana jest z ubezpieczeniem assistance, są to jednak dwa różne produkty, które mogą wzajemnie się uzupełniać.
Pamiętaj o obowiązkowym OC
Ubezpieczenia, które mogą przydać się w razie awarii, nieprzewidzianych zdarzeń podczas podróży są dobrowolne. To kierowca decyduje, czy są mu potrzebne, jaki ma być ich zakres ochrony i terytorialny. Jedyną obowiązkową polisą jest OC znajdujące się w ofercie wszystkich ubezpieczycieli. Za brak OC kierowca zapłaci karę – jej wysokość zmienia się każdego roku wraz ze zmianą minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2025 roku właściciel auta, który spóźni się z zapłacenie składki o 14 dni, zapłaci ponad 9 tys. złotych.
Ważne! Zakres polisy OC jest taki sam w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym. Różna może być jednak wysokość składki.
Szukając ubezpieczenia OC, warto porównać oferty poszczególnych firm, by wybrać najkorzystniejszą dla siebie. Taką możliwość daje kalkulator OC i AC – bezpłatne i proste w obsłudze narzędzie. Kierowcy mogą bez wychodzenia z domu sprawdzić propozycje ubezpieczycieli, a nawet zakupić polisę przez internet, dokonując płatności online.
Na bezpieczną jazdę duży wpływ ma stan techniczny samochodu – warto o niego zadbać, reagując odpowiednio wcześnie na wszelkie nieprawidłowości jak np. zbyt duże zużycie oleju silnikowego, pojawiające się wycieki. Dobrym pomysłem jest też wykupienie dodatkowych ubezpieczeń lub motogwarancji, które przydadzą się w przypadku kłopotów w trasie.
- Uszczelniacz do silnika zapobiega wyciekom oleju, zmniejsza zużycie oleju, poprawia wydajność i wydłuża żywotność silnika.
- Dostępne są uszczelniacze do silników benzynowych, hybrydowych, diesli.
- Na rynku można znaleźć preparaty różnego rodzaju, różniące się mechanizmem działania, nadające się do wszystkich rodzajów silników lub przeznaczone do konkretnych zadań.
- Wybierając odpowiedni środek, należy uwzględnić rodzaj paliwa, stan uszczelek, wiek pojazdu, a także miejsce i rozmiar wycieku.
- W razie awarii silnika spowodowanej np. wyciekiem oleju przyda się motogwarancja.
Najczęściej zadawane pytania o uszczelniacz do silnika
-
Kiedy warto zastosować uszczelniacz do silnika?
Uszczelniacz do silnika warto stosować przy niewielkich wyciekach oleju, gdy problem nie jest jeszcze zaawansowany. W przypadku poważniejszych awarii preparat nie zadziała i konieczna będzie ingerencja mechanika.
-
Jaki preparat do uszczelniania silnika zastosować?
Uszczelniacz powinien być dostosowany do danej jednostki napędowej, czyli rodzaju paliwa, musi też być kompatybilny ze stosowanym olejem silnikowym. Pod uwagę warto wziąć stan uszczelek i wiek pojazdu, a także skalę problemu. W niektórych przypadkach potrzebny będzie silniejszy uszczelniacz. Kierowca powinien sprawdzić informacje na instrukcji zamieszczonej na opakowaniu preparatu, a także zalecenia producenta pojazdu. W razie wątpliwości warto skonsultować się z mechanikiem.
-
Kiedy i jak zastosować uszczelniacz?
Preparat możesz zastosować w dowolnym czasie, profilaktycznie lub gdy zauważysz problem. Należy dolać go do oleju, a następnie uruchomić silnika na około 20 minut, aby wymieszać uszczelniacz z olejem i rozprowadzić go po całym układzie. Pełne uszczelnienie uzyskuje się niekiedy po przejechaniu kilkuset kilometrów.
-
Jakich efektów mogę spodziewać się po zastosowaniu uszczelniacza do silnika?
Jego działanie polega głównie na zatrzymaniu wycieku oleju silnikowego, poprawie kondycji uszczelek gumowych i plastikowych. Uszczelniacz do silnika minimalizuje zużycie oleju, chroni przed korozją, redukuje hałas podczas pracy silnika, poprawia jego wydajność i zwiększa żywotność. Warunkiem jest jednak odpowiedni dobór preparatu i szybka reakcja na nieprawidłowości. W przypadku poważnych awarii konieczna jest wizyta w warsztacie – sam uszczelniacz nie pomoże.
-
Ile kosztuje uszczelniacz do silnika?
Zakup uszczelniacza to koszt od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.