Biały dym z rury wydechowej – przyczyny, skutki, naprawa

Biały dym z rury wdechowej
opublikowano: 19 marca 2024 autor: redakcja

Biały dym z rury wydechowej może budzić niepokój i wskazywać na poważną awarię silnika. Jednak nie zawsze chmura ciągnąca się za samochodem jest powodem do obaw. Sprawdź, jakie są przyczyny dymienia z wydechu i co zrobić, gdy go zauważysz.

Biały dym z rury wydechowej – co może być przyczyną?

Biały dym z wydechu może być spowodowany różnymi czynnikami, a jego pojawienie się niekoniecznie musi oznaczać poważną awarię. W niektórych sytuacjach może on być naturalnym efektem prawidłowej pracy pojazdu. Nie należy jednak go lekceważyć, ponieważ niekiedy bywa pierwszym symptomem usterki wymagającej natychmiastowej reakcji.

 Poznaj kilka najczęstszych przyczyn pojawiania się białego dymu z rury wydechowej na ciepłym silniku.

  1. Parowanie wody
    • Objaśnienie: w określonych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza zimą, biały dym może być po prostu wynikiem parowania wody z układu wydechowego. To zjawisko jest najbardziej widoczne po rozgrzaniu silnika, gdy para wodna kondensuje się w zimnym powietrzu. Biały dym z wydechu jest charakterystyczny dla samochodów zasilanych LPG. W gazie znajduje się więcej cząsteczek wody niż w benzynie czy oleju napędowym
    • Co zrobić: to zjawisko jest normalne i nie wymaga działań. Jeśli jednak biały dym z rury wydechowej jest bardzo intensywny, utrzymuje się w różnych warunkach lub towarzyszą mu inne problemy, warto skonsultować się z mechanikiem.
  2. Uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika
    • Objaśnienie: biały dym może wskazywać na uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika, co może powodować wyciek płynu chłodzącego do komory spalania.
    • Co zrobić: pilnie skonsultować się z mechanikiem, ponieważ uszkodzenie głowicy lub uszczelki łączącej głowicę z blokiem silnika wymaga natychmiastowej naprawy.
  3. Wyciek płynu chłodzącego
    • Objaśnienie: wyciek płynu chłodzącego do układu wydechowego może powodować biały dym podczas spalania.
    • Co zrobić: sprawdzić poziomu płynu chłodzącego, możliwość wycieków i pilnie skonsultować się z mechanikiem.
  4. Awaria zaworu odpowietrzającego oleju (zaworu odmy)
    • Objaśnienie: biały dym z rury wydechowej na ciepłym silniku może wystąpić, gdy zawór odpowietrzający oleju nie działa poprawnie, co skutkuje wyciekiem oleju do komory spalania.
    • Co zrobić: zlecić naprawę lub wymianę uszkodzonego zaworu przez profesjonalnego mechanika.

Intensywny biały dym z rury wydechowej jest zazwyczaj oznaką, że coś działa nieprawidłowo w silniku lub układzie wydechowym. Zawsze warto zlecić profesjonalną diagnozę, aby szybko zidentyfikować problem i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.

Sprawdź, co dokładnie oznacza biały dym z rury wydechowej. Pamiętaj, że diesel i benzyna mogą dawać różne dodatkowe objawy, na które warto zwracać uwagę. 

Biały dym z wydechu – nie zawsze oznacza awarię

Spaliny ze sprawnego silnika czterosuwowego, zarówno w przypadku diesla jak i zasilanego benzyną, powinny być niemal przezroczyste. Jeśli mają inny kolor, zwykle świadczy to o pewnych nieprawidłowościach. Jednak nie zawsze tak musi być.

Jeśli za Twoim samochodem, tuż po odpaleniu silnika, unosi się chmura dymu, niekoniecznie musisz obawiać się usterki. Gdy białawe zabarwienie spalin pojawia się na krótko i znika lub gdy wilgotność powietrza jest bardzo wysoka, zwykle nie ma powodów do niepokoju. Podczas deszczowej aury, najczęściej jesienią i zimą, woda skrapla się w układzie wydechowym i tłumiku, a następnie momentalnie paruje, gdy temperatura wzrasta – właśnie po uruchomieniu silnika.

Biały dym z wydechu podczas takiej pogody może się utrzymywać również cały czas w trakcie jazdy. Dotyczy to w szczególności pojazdów zasilanych LPG. W tym paliwie znajduje się dość duża ilość wody. Podczas pracy silnika jej cząsteczki parują i wydostają się rurą wydechową właśnie w postaci białego dymu. Taka sytuacja jest naturalna i nie wskazuje na usterkę. Zwróć jednak uwagę, czy spaliny mają neutralny zapach. Jeśli „śmierdzą”, nie lekceważ białego dymu z wydechu, ponieważ coś jest nie tak.

Niekiedy tankowanie na niesprawdzonych stacjach również może skutkować pojawieniem się białego dymu z wydechu. Może się okazać, że oferują one niskiej jakości paliwo, w którym znajduje się znaczna ilość wody. Trafia ona razem z benzyną do komory spalania, a tam pod wpływem wysokiej temperatury zamienia się w parę wodną tworzącą biały dym z rury wydechowej.

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą

„Uszczelka pod głowicą” – to hasło budzi lęk u wielu kierowców, którzy zdają sobie sprawę, jak dużo może ich kosztować naprawa uszkodzonego elementu łączącego głowicę z blokiem silnika. Jednym z symptomów wskazujących na problemy z uszczelką może być właśnie biały dym z rury wydechowej na ciepłym silniku.

Jego pojawienie się wynika przedostawania się spalin z komory spalania do tzw. płaszcza wodnego, czyli układu chłodzenia cieczą. Z kolei płyn chłodniczy przedostaje się do komory silnika. Jego spalanie powoduje powstawanie białego dymu z rury wydechowej.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na inne niepokojące objawy związane z uszkodzoną uszczelką pod głowicą, takie jak:

  • przegrzewanie się silnika,
  • spaliny w układzie chłodzenia – efektem może być bulgotanie w zbiorniczku wyrównawczym,
  • wzrost ciśnienia w układzie chłodzenia – twarde węże chłodnicy,
  • ubywanie płynu chłodzącego,
  • spadek kompresji silnika,
  • nierówna praca silnika,
  • pogorszenie osiągów samochodu.

Każdy z tych objawów powinien skłonić do wizyty w serwisie. Jeśli dodatkowo występuje on w towarzystwie białego dymu z wydechu, nie warto zwlekać z odwiedzeniem mechanika. Usterki silnika, które zostaną zaniedbane, mogą doprowadzić nawet do jego całkowitego unieruchomienia. Wymiana całego układu silnikowego to z kolei koszt, który w starszych autach może nawet przewyższyć ich wartość rynkową.

Biały dym z rury wydechowej – diesel

Biały dym z wydechu w samochodach zasilanych olejem napędowym może wynikać z poniższych przyczyn.

  • Zanieczyszczenie wtryskiwaczy, które prowadzi do niepełnego spalania paliwa i wydzielania się białego dymu z wydechu.
  • Nieszczelny układ chłodzenia – prowadzi do przegrzania silnika i spalania oleju silnikowego.
  • Uszkodzone pierścienie tłoka lub uszczelki zaworowe – powodują wyciek oleju silnikowego do komór spalania.

Zlekceważenie białego dymu z rury wydechowej w dieslu może prowadzić do następujących problemów:

  • zwiększone spalanie,
  • zwiększone zużycie oleju silnikowego (auto „pije olej”),
  • uszkodzenie katalizatora,
  • niespełnianie norm emisji spalin.

Biały dym z rury wydechowej – benzyna

W samochodach benzynowych przyczyny usterek prezentują się dość podobnie, choć są pewne różnice. W tym przypadku za biały dym z wydechu odpowiadają przede wszystkim poniższe przyczyny.

  • Zbyt duża ilość oleju silnikowego w układzie lub jego nadmierne zużycie, co prowadzi do spalania oleju w cylindrach.
  • Uszkodzony termostat – sprawia, że silnik pracuje w wyższej temperaturze i powoduje spalanie oleju silnikowego.
  • Uszkodzone pierścienie tłoka lub uszczelki, które powodują wyciek oleju do komory silnikowej (podobnie jak w dieslu).

Nieco inaczej sytuacja wygląda w autach zasilanych gazem. Choć w ich przypadku biały dym z rury wydechowej może być bardziej uzasadniony, jego stała obecność nie jest stanem naturalnym.

Biały dym z rury wydechowej na ciepłym silniku – LPG

Przyczyną pojawiania się kłębów dymu w samochodach na gaz może być jedna z poniższych sytuacji.

  • Zbyt duża ilość LPG w układzie wynikająca z nieprawidłowej regulacji układu.
  • Uszkodzenie układu wtryskowego, które prowadzi do niepełnego spalania się paliwa.
  • Uszkodzenie pierścieni tłoka lub uszczelek zaworowych – tak jak w autach zasilanych pozostałymi rodzajami paliwa.

Niezależnie od tego, w jaki sposób jest zasilane Twoje auto, stale wydobywający się z rury wydechowej biały dym nie powinien być traktowany jako naturalne zjawisko. Jeśli pojawia się jedynie tuż po odpaleniu silnika bądź podczas deszczowej pogody, najprawdopodobniej nie masz powodów do obaw. Natomiast, jeśli towarzyszy Ci stale podczas jazdy, a za Twoim autem pozostają kłęby białego dymu, warto jak najszybciej zareagować. To alarmujące zjawisko, szczególnie gdy spaliny mają nieprzyjemny zapach.

Podsumowanie

  • Biały dym pojawiający się tuż po uruchomieniu pojazdu i zanikający w krótkim czasie zwykle nie jest powodem do niepokoju.
  • Samochód może dymić na biało podczas deszczowej pogody i zimą. Jest za to odpowiedzialna skraplająca się i parująca woda z układu wydechowego.
  • Najczęściej biały dym z wydechu dotyczy samochodów zasilanych LPG. W gazie znajduje się spora ilość wody.
  • Stale utrzymujący się biały dym z wydechu wskazuje na usterkę.
  • Przyczyną problemów może być uszkodzona uszczelka pod głowicą, uszkodzenie odmy lub wyciek płynu chłodniczego.
  • Problemy z białym dymem należy jak najszybciej diagnozować, ponieważ mogą świadczyć o poważnych nieprawidłowościach.
5/5

FAQ

  1. Jak sprawdzić kolor spalin?

    Wielu kierowców nie ma pojęcia, że z ich samochodu wydobywają się spaliny w niewłaściwym kolorze. Przeważnie nie mają po prostu okazji, aby się im przyjrzeć. Jeśli masz wątpliwości dotyczące działania samochodu pod tym względem, możesz samodzielnie ocenić kolor spalin. Włącz silnik, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć na luz. Wyjdź z samochodu i przyjrzyj się spalinom. Odczekaj pewien czas i sprawdź, czy ich kolory się zmienia. Możesz również poprosić o pomoc inną osobę. Najlepiej, aby Twoje auto znajdowało się w ruchu, a Ty będziesz miał okazję „przygazować”. Obserwator powinien zwracać uwagę na zmiany koloru spalin w czasie jazdy.

  2. Czy biały dym z wydechu zawsze oznacza awarię?

    Nie. W niektórych sytuacjach jest on zjawiskiem normalnym. Tak może być zimą i jesienią, gdy powietrze atmosferyczne jest bardzo wilgotne. Zabarwione spaliny tuż po uruchomieniu silnika również nie są dowodem usterki. Biały dym z wydechu nie powinien jednak wydobywać się przez cały czas. Jeśli w lusterku wstecznym widzisz za swoim autem gęstą chmurę, pora odwiedzić serwis i zlecić diagnostykę.

  3. Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?

    Wymiana uszczelki pod głowicą silnika jest dość droga. Ceny takiej usługi wahają się od 300 zł do nawet 3000 zł, uwzględniając zakup elementu oraz robociznę. Dokładny cennik zależy od wielu zmiennych – renomy warsztatu, skomplikowania operacji oraz czasu potrzebnego na jej wykonanie. Wpływ ma także łatwa dostępność lub konieczność sprowadzenia części zamiennych.