Jakie auto do 5 tysięcy? TOP 10 modeli
Kto szuka auta do 5 tysięcy złotych? Ten, kto potrzebuje go na krótki czas, na przykład na dojazdy do pracy. To częsty wybór również na pierwsze auto, gdy chcesz wybrać coś, czego nie będzie Ci szkoda zarysować. Czy jednak są modele w dobrej kondycji, na które warto zwrócić uwagę?
Wśród samochodów w cenie do 5 tysięcy przodują przede wszystkim małe auta miejskie oraz kompakty. Są nieduże, łatwe w utrzymaniu, zwrotne i sprawdzają się, gdy trzeba zaparkować na wąskim, miejskim parkingu o wiele lepiej niż wersje w sedanie czy minivan. Znajdziesz je zarówno z silnikiem, który zasila diesel, jak i benzyna. Zawsze jednak będzie to samochód produkowany już jakiś czas temu. Czy to wpływa na bezpieczeństwo? Sprawdźmy!
Najtańsze samochody osobowe – na co patrzeć przy zakupie auta do 5 tys.?
W cenie do 5 tys. możesz nabyć pojazd, który będzie sprawy, zapewni bezpieczeństwo jazdy i względny komfort. Musisz jednak brać pod uwagę konieczność sprawdzenia go w dwóch miejscach. Pierwsze to rządowy serwis, który umożliwia ocenę historii pojazdu. Tam znajdziesz informacje o ewentualnych wypadkach czy realnym przebiegu. Do uzyskania tych danych potrzebujesz wprowadzić do systemu:
- datę pierwszej rejestracji auta,
- numer rejestracyjny,
- numer VIN.
Skrzynia biegów, komfortowe zawieszenie – czy na pewno?
Następnie zabierz pojazd do mechanika. Najczęściej zadawane pytania w warsztacie dotyczą między innymi takich aspektów jak to, czy:
- hamulce są sprawne – czy były wymieniane, regenerowane albo klocki i tarcze nie są zużyte,
- rozrząd nie wymaga naprawy lub wymiany – to bardzo duża inwestycja, która może przekroczyć nawet wartość auta,
- skrzynia biegów nie wymaga regeneracji – jeśli nie była ona dotąd przeprowadzona, a auto ma duży przebieg, to może to być konieczne; skrzynia biegów to kolejny spory wydatek,
- tapicerka jest w dobrym stanie – powinna zainwestować Cię tylna kanapa, ale również stan przednich siedzeń, który dużo mówi o intensywności użytkowania auta,
- zawieszenie jest uszkodzone lub nie ma poważnej usterki – to często przy autach, które były intensywnie użytkowane,
- korozja nie pojawiła się na karoserii i elementach – zdarza się dość często na progach i podwoziu.
Stan skrzyni biegów i innych elementów jest o tyle ważny, że takie naprawy są zwykle bardzo kosztowne. Opłaty za nie mogą wynosić nawet więcej niż wartość auta!
Volkswagen Golf IV
Klasyka gatunku, czyli Volkswagen Golf IV, jest jednym z cenionych, niezawodnych aut w swojej klasie. Oferuje trwałe silniki, szczególnie benzynowe 1.4 i 1.6. Co ważne, jest też odporny na korodowanie elementów nadwozia. Wnętrze jest dobrze wykonane jak na wersję w tej cenie, a części zamienne są łatwo dostępne i należą do najtańszych. Jednocześnie starsze modele bywają zawodne, jeśli chodzi o działanie zawieszenia. Z kolei niektóre silniki, takie jak 1.9 TDI, przy dużych przebiegach wymagają po prostu wymiany.
Około 5 tysięcy złotych zapłacisz za model w dieslu z silnikiem 1.9, w którym zamontowana jest manualna skrzynia biegów, z roczników 1999-2001. Musisz jednak liczyć się z przebiegiem, który będzie sięgał od 250 do nawet 300 tys. km.
Toyota Yaris I
Pierwsza generacja Toyoty Yaris jest znana z niezawodności, dlatego można nią jeździć bardzo długo. Kierowcy cenią sobie też niskie koszty utrzymania. Polecane są zwłaszcza mało awaryjne silniki benzynowe 1.0 i 1.3, które idealnie sprawdzają się w mieście przy samochodzie o tak małej wadze. Auto oferuje dobrą widoczność dzięki przemyślanej konstrukcji, a także kompaktowe wymiary, co ułatwia parkowanie. Jednocześnie model ten ma niską pojemność bagażnika, a we wnętrzu nie zmieści się komfortowo cała rodzina. To raczej auto dojazdowe do pracy albo dla singla. Starsze modele miewają problemy z korozją, a także układem elektronicznym.
Za kwotę 5 000 zł jesteś w stanie nabyć model pierwszej generacji z 2003 roku, w którym znajduje się manualna skrzynia biegów i silnik diesla 1.4. Przebieg, na który powinieneś liczyć, wynosi nawet ponad 300 tys. km.
Opel Astra G
Opel Astra G to solidny samochód z szeroką gamą silników. Szczególnie warte uwagi i polecane przez kierowców są trwałe jednostki benzynowe 1.6 oraz diesle 1.7 DTI. Auto dobrze się prowadzi przy swojej masie i jest dość zwrotne. Dość często pojawia się problem rdzy na podwoziu i progach. Przy intensywnej jeździe problematyczne może być również zawieszenie. Na szczęście jednak części są łatwo dostępne i dość tanie w porównaniu z innymi markami, co obniża koszty eksploatacji.
W tej cenie znajdziesz wersję kombi z 2005 roku z silnikiem diesla 1.7 o mocy 80 KM. Standardem jest manualna skrzynia biegów. Musisz jednak liczyć się z przebiegiem od 250 do nawet ponad 300 tys. km.
Ford Focus I
Ford Focus I ma jedną podstawową zaletę, którą cenią sobie użytkownicy – jest to wielowahaczowe komfortowe zawieszenie. To ono sprawia, że model jest łatwy w prowadzeniu i wygodnie się nim jeździ. Wnętrze, nawet jak na tak nieduże auto, jest przestronne i komfortowe. W użytkowaniu szczególnie polecane są benzynowe silniki 1.6 i 1.8 – wynika to z ich trwałości oraz oszczędności. Użytkownicy raczej omijają samochody osobowe z tego modelu w wersjach diesla, bo bywają one awaryjne. Przy starszych modelach tradycyjnie pojawiają się kłopoty z elektroniką oraz korozją, zwłaszcza na progach.
Za niecałe 5 000 zł znajdziesz prawdziwe perełki z pierwszej generacji. Mogą to być zarówno wersje z rocznika 2004 z silnikiem 1.6 w benzynie i tylko ponad 100 tys. km przebiegu, jak i modele z 2006 roku z silnikiem 1.6 w dieslu. Te samochody jednak mają zwykle większy przebieg, nawet ponad 300 tys. km. W każdym jest skrzynia biegów manualna.
Peugeot 206
Kompaktowy i stylowy Peugeot 206 to kolejny klasyczny model, chętnie wybierany w przypadku aut niewielkich, idealnych do miast. Oferuje dynamiczne silniki benzynowe, które dobrze współpracują z LPG, dlatego na rynku wtórnym takie połączenie zdarza się dość często. Auto jest wygodne i łatwe do prowadzenia w mieście dzięki kompaktowym wymiarom; to ułatwia choćby parkowanie. Niestety modele mogą być podatne na awarię tylnej belki skrętnej, co wymaga zwiększonych kosztów naprawy. Również karoseria w starszych rocznikach jest podatna na korodowanie.
Za taką kwotę kupisz samochód marki Peugeot z 2005 roku w benzynie, z silnikiem 1.1 lub 1.4. Musisz jednak liczyć się z całkiem dużymi przebiegami, choć jest tutaj duży rozstrzał. Możesz bowiem trafić na auta, które mają przejechane niecałe 200 tys. km, jak i takie z 300 tys. km na liczniku. Każdemu z nich towarzyszy manualna skrzynia biegów.
Renault Clio II
Renault Clio II to auto miejskie, które dzięki dobrze zbudowanemu układowi kierowniczemu jest łatwe w prowadzeniu i zwrotne. Niewielkie rozmiary idą w parze z łatwością parkowania. To ekonomiczny wybór dla kierowców, którzy szukają wygodnego wnętrza. Szczególnie polecane są jednostki z silnikami benzynowymi 1.2 lub 1.4, bo mają zaskakująco niskie spalanie. Jak w większości modeli z tego pułapu, Elektronika bywa zawodna. Kierowcy nie polecają też silników wysokoprężnych 1.5 dCi, które mogą być ryzykownym wyborem ze względu na koszty napraw.
Za 5 000 zł jesteś w stanie kupić prawdziwe perełki, jeśli chodzi o to auto. Dostępny jest na przykład model, w którym zamontowana jest manualna skrzynia biegów i silnik 1.4 w benzynie – auto z 2002 roku. Z kolei model z 2006 roku z silnikiem diesla 1.5 kosztuje jeszcze nieco mniej.
Fiat Punto II
Jeśli chodzi o auta do 5 000 złotych, Fiat Punto II to strzał w dziesiątkę. Ten niedrogi samochód ma polecane wersje, między innymi te z trwałymi silnikami benzynowymi 1.2. Auto jest ekonomiczne i niewielkie, ale przy tym wygodne, choć wnętrze nie jest wykończone materiałami najwyższych lotów. Koszty napraw w razie awarii są niskie, a części zamienne łatwo dostępne. Jednocześnie często w tym modelu pojawia się rdza na progach oraz podwoziu, na co trzeba mieć baczenie.
Za 5000 zł kupisz model z 2004 roku, w którym zamontowana jest manualna skrzynia biegów i silnik 1.2 w benzynie. Model ten ma przebieg ok. 200 tys. km, dlatego wymaga dobrego przeglądu technicznego.
Skoda Fabia I
Skoda Fabia I to praktyczny model, jeśli planujesz zakup samochodu do miasta. Szczególnie poleca się wówczas kupić auto z oszczędnymi silnikami, na przykład benzynowymi 1.2 i 1.4. Ten model oferuje przestronne wnętrze, co przy niewielkich rozmiarach jest zaletą. Dodatkowym atutem jest łatwe prowadzenie i manewrowanie. Jednocześnie tradycyjnie pojawiają się problemy z korozją oraz awariami elektroniki, co dotyczy przede wszystkim modeli starszych.
Jeśli szukasz modelu, w którym jest manualna skrzynia biegów, Skoda Fabia za 5000 zł przypadnie Ci do gustu. Model ten został wyposażony w silnik w wersji 1.4 w dieslu i ma rocznik 2006. Oczywiście przebieg jest adekwatnie wysoki, praktycznie zawsze ponad 200 tys. km.
Rover 25
Rover 25 to stylowy kompakt, który oferuje zaskakujące osiągi w wersji z mocniejszymi silnikami benzynowymi. Na pewno wyróżnia się na tyle swoich poprzedników, przede wszystkim z uwagi na design i fakt, że jest to samochód stosunkowo rzadki na rynku wtórnym. Możesz więc zyskać wrażenie unikalności. Nie chroni ona jednak modelu przed zwyczajowymi problemami z tego typu autami, czyli awariami systemu elektronicznego oraz kłopotami z zawieszeniem.
Jeśli chodzi o samochody osobowe do 5 tys. złotych, ten model jest niezwykle rzadko spotykany, choć, gdy trafi się dobry egzemplarz, to cieszy się sporą popularnością. Kupisz go za ok. 4000 zł w modelu z roczników od 2000 do 2004, z silnikiem w benzynie, benzynie z LPG lub dieslu – wszystkie kosztują podobnie i mają moc od 1.4 do 2.0 (ta wartość dotyczy diesla). W każdym jest manualna skrzynia biegów.
Audi A3 I
Pierwsza generacja A3 to solidna propozycja dla szukających auta z segmentu premium. Oferuje dobrą jakość wykończenia wnętrza, co nie zdarza się często w tym zakresie cenowym. Kolejną zaletą są niezawodne silniki benzynowe 1.6, szczególnie polecane przez użytkowników. Jednocześnie problematyczne wydaje się zawieszenie z uwagi na sporą awaryjność i dość wysokie koszty naprawy, co wynika z ceny części zamiennych. Kierowcy nie polecają też silników diesla, bo bywają zużyte przy dużym przebiegu.
Audi A3 w tej cenie jest dostępne w rocznikach od 1998 do 2004. Znajdziesz je zarówno w wersji 1.6 w benzynie, jak i 2.0 w dieslu. Oczywiście przebieg rzadko kiedy jest w tych samochodach niższy niż 250 tys. km. Standardem jest skrzynia biegów manualna.
Auto miejskie do 5 tys. złotych a ubezpieczenie
Nie ma co się oszukiwać – auta do 5 tys. złotych zwykle nie mają ubezpieczenia AC. Z jednej strony wynika to z małej wartości pojazdów. Z drugiej z tego, że wielu ubezpieczycieli nie ma oferty AC dl a roczników dostępnych w takich cenach. W związku z tym pozostaje wykupienie ubezpieczenia OC, które jest jedyną obowiązkową polisą w Polsce. Wpływ na wysokość kwoty, którą musisz zapłacić, ma m.in. pojemność silnika.
Możesz przepisać na siebie ubezpieczenie poprzedniego właściciela, ale rzadko kiedy się to opłaca. O wiele korzystniej będzie wykupić nową polisę dla siebie na przykład przez kalkulatory OC. W ten sposób wybierzesz najlepszą ofertę i opłacisz polisę bez wychodzenia z domu.
Ubezpieczyciel | OC | ASS | NNW | Cena polisy |
---|---|---|---|---|
Trasti | tak | nie | tak | 765 zł |
mtu24.pl | tak | nie | nie | 884 zł |
Uniqa | tak | tak | nie | 974 zł |
Balcia | tak | nie | nie | 1089 zł |
Kalkulacja z dnia 29.11.2024 przygotowana dla 30-letniego mężczyzny z Warszawy, mającego Forda Focusa z 2004 roku, z silnikiem 1.6 w benzynie. |
Podsumowanie:
- Auta do 5 tys. złotych świetnie nadają się dla osób, które szukają pojazdu na dojazdy do pracy czy pierwszego samochodu dla młodego kierowcy.
- Wiele z tych modeli to wersje kultowe, które są chętnie wybierane przez kierowców z wielu pokoleń.
- Z uwagi na zaawansowany wiek, a także dodatkowo wysoki przebieg trzeba być uważnym, aby kupić samochód z drugiej ręki w dobrym stanie.
- Najczęściej awarii ulegają skrzynia biegów, zawieszenie, rozrząd czy sam silnik. Zdarza się też korozja elementów.
- W tym przedziale cenowym znajdziesz przede wszystkim pojazdy z grupy aut miejskich oraz kompaktowych, dostępnych w nadwoziu jako hatchback, kombi albo sedan, nie możesz więc liczyć na takie rzeczy jak na przykład bardzo pojemny bagażnik czy centralny zamek – mogą nie być standardem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
-
Jakie auto warto kupić do 5 tys.?
Istnieje kilka aut, które mogą się sprawdzić, jeśli masz ograniczony budżet. To, jakie kupić samochód, zależy przede wszystkim od Twoich potrzeb. Dobrym wyborem mogą być Volkswageny, na przykład Golf albo mniej znany Volkswagen Lupo. W takim zakresie cenowym dostępna jest też Skoda Octavia ze starszego rocznika i z podstawowym wyposażeniem.
-
Jakie auto jest najtańsze w utrzymaniu?
Na to, czy pojazd jest tani w utrzymaniu, składa się kilka aspektów, np. tanie części zamienne czy niskie spalanie. To ostatnie otrzymasz, jeśli wybierzesz wersję z silnikiem o małej pojemności. Do jazdy po mieście sprawdzi się doskonale. Za najtańsze uważa się obecnie m.in. Dacie i Skody.
-
Do jakiej kwoty warto kupić auto?
To zależy przede wszystkim od tego, jak bardzo masz ograniczony budżet. Niedrogie samochody w cenie do 5 000 zł to rozwiązanie dla osób, które szukają aut na krótki okres, na przykład do dojazdów do pracy. Jeśli chcesz zainwestować w pojazd na dłużej, skup się na samochodach do 20 000 złotych.
-
Ile kosztuje najtańszy samochód używany?
Według danych z ostatnich lat do najtańszych samochodów używanych należał między innymi Peugeot 206, dostępny również jako coupe cabrio. Jego cena była szczególnie korzystna, bo nie przekraczała 5000 zł w medianie dla wszystkich modeli wystawionych na sprzedaż na rynku wtórnym.