Sportowe auto do 50 tys. Top 7 popularnych modeli

sportowy samochód
opublikowano: 18 grudnia 2023 autor: redakcja

Sportowe auta cieszą się niemalejącą popularnością. Wynika to oczywiście z ich atrakcyjnego wyglądu, a także możliwości jakie mają – zarówno podczas wyprzedzania, jak i w czasie jazdy po torze. Amatorów tego typu pojazdów nie brakuje, a na liście popularnych modeli można znaleźć szereg ciekawych propozycji.

Mając w kieszeni 50 tys. złotych, można pomyśleć o naprawdę dobrym samochodzie. Jedni zdecydują się na wielozadaniowego SUV-a, inni natomiast postawią na wygodne auto rodzinne. Wszystko według potrzeb.

Na szczęście rynek używanych pojazdów jest na tyle obszerny, że coś dla siebie znajdą również miłośnicy aut sportowych. W poniższym zestawieniu zebraliśmy najpopularniejsze modele tego typu, które można kupić, mieszcząc się we wspomnianym budżecie. Auta sportowe sprawdzą się również podczas jazdy miejskiej, o czym warto pamiętać przed podjęciem decyzji o ich zakupie.

Czym cechują się sportowe auta do 50 tys. złotych?

Samochody sportowe stworzone zostały z myślą o szybkiej jeździe. Inżynierowie i projektanci od samego początku mieli świadomość, w jakich celach powstaje konkretny model, zwracając szczególną uwagę na takie cechy jak:

  • aerodynamika,
  • stosunek masy do mocy,
  • prędkość maksymalna,
  • jednostka napędowa.

Jednak podczas projektowania aut sportowych nie zapomina się o kwestiach komfortu jazdy, a także zwrotności. One także wpływają na to, czy samochód może być określany mianem sportowego. Mówiąc kolokwialnie – ma nie tylko szybko jeździć, ale również dobrze skręcać.

Od czego zależy szybkość sportowego auta?

Na to, czy samochód jest szybki, wpływa wiele czynników oraz zmiennych. Niektórzy mówią, że najważniejsza jest moc silnika, ale to zdecydowanie zbyt duże uproszczenie. O tym, czy auto jest szybkie, decydują:

  • Stosunek masy własnej pojazdu do mocy – wspomniana wcześniej moc może być duża, ale jeśli samochód jest duży i ciężki, nie pozwoli na rozwijanie dużych prędkości. Dlatego właśnie duży nacisk kładzie się na „odchodzenie” aut sportowych. W tym celu stosuje się lżejsze materiały, które zastępują elementy stalowe, co wpływa na wagę auta.
  • Przyczepność pojazdu – żeby moc miała przełożenie na prędkość, auto musi być w kontakcie z drogą, a wpływa na to odpowiednio skonstruowane zawieszenie, a także opony przeznaczone do wyczynowej jazdy. Odpowiednia kombinacja tych elementów sprawia, że samochód faktycznie szybko i płynnie nabiera prędkości.
  • Aerodynamika pojazdu – poruszający się samochód stawia opór, a największy generuje oczywiście nadwozie. Duża, potężna bryła pojazdu sprawia, że nie jest on odpowiednio opływowy i opór powietrza go spowalnia. Sportowe auta są zwykle niższe i bardziej opływowe, co wpływa bezpośrednio na zmniejszenie oporu powietrza, a w konsekwencji – szybsze nabieranie prędkości.

Czy warto kupić samochód sportowy? Zalety

Wydaje się, że osoby kupujące samochody sportowe mają świadomość, że nie jest to wybór ani ekonomiczny, ani optymalny z myślą o codziennej jeździe. Kierują się jednak własnymi preferencjami i potrzebą posiadania auta, które może osiągać duże prędkości.

Wśród zalet aut sportowych wymieniać należy bezsprzecznie przyspieszenie, które pozwala na swobodne wyprzedzanie i wymijanie pojazdów. Jest niezwykle przydatne podczas poruszania się po drogach ekspresowych i autostradach.

Nie bez znaczenia, choć oczywiście to kwestia subiektywna, jest wygląd – samochody sportowe zwykle wpadają w oko i po prostu mogą się podobać. To pojazdy zgrabne, często świetnie dopracowane pod kątem detali. Ważny w ich wypadku jest również komfort jazdy – sportowe auta świetnie się prowadzą i pozwalają na pokonywanie zakrętów z dużą precyzją.

Wady samochodów sportowych

Samochód sportowy nie jest rozwiązaniem dla każdego. Osoby ceniące sobie przestronne wnętrza, posiadacze dużej rodziny – dla nich są raczej inne modele pojazdów. Auto sportowe to raczej propozycja dla singli, którzy są zwolennikami dynamicznej jazdy, a przestrzeń w kabinie nie jest dla nich kluczowa. Czasem takie auta kupowane są jako pojazd dodatkowy w rodzinie.

Było o zaletach, które mają sportowe auta, więc teraz trochę o wadach:

  • Jednostki napędowe o dużej pojemności, typowe dla aut sportowych, mają wysokie spalanie.
  • Stawka ubezpieczenia OC będzie wyższa, niż w przypadku pojazdów miejskich lub rodzinnych.
  • Mało miejsca wewnątrz samochodu – często są to auta dwuosobowe.
  • Kubełkowe fotele stosowane w autach sportowych nie są dla wszystkich wygodne.
  • Ceny pojazdów sportowych są wyższe niż samochodów miejskich o podobnej klasie.
  • Naprawa aut sportowych bywa kosztowna.

Najlepsze sportowe samochody do 50 tys. złotych – przegląd modeli

Wziąłeś pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw” i zdecydowałeś, że samochód sportowy to rozwiązanie idealne dla Ciebie? Poniżej znajdziesz propozycje najlepszych aut sportowych, które kupisz, mając do dyspozycji 50 tys. złotych. To opcje zróżnicowane zarówno jeśli chodzi o wygląd, jak i możliwości. Wszystko po to, żeby maksymalnie urozmaicić zestawienie, dając Ci szansę na znalezienie wymarzonego modelu.

Ford Focus ST Mk3

Miłośnicy szybkiej jazdy rekomendują wersję Focusa z dopiskiem „RS”, ale zważywszy na budżet – 50 tys. złotych – fani aut sportowych zadowolić muszą się tą z oznaczeniem „ST”. To jednak nie powinno stanowić problemu, ponieważ taki Ford to świetne auto do dynamicznej jazdy.

Ford Focus ST Mk3 dostępny był w wersji hatchback oraz kombi. Fani sportowych wrażeń częściej wybierają oczywiście ten pierwszy. Jeśli chodzi o silniki, to również jest w czym wybierać – obok motoru benzynowego jest bowiem dostępny również diesel. Nie trzeba jednak nikogo przekonywać, że do sportowej jazdy dużo lepiej sprawdzi się ten pierwszy.

Najczęściej poleca się solnik r4 2.0 EcoBoost (z turbosprężarką), który generuje 250 KM i 360 NM. Auto jest żwawe i świetnie się prowadzi. To zasługa wielowahaczowego zawieszenia. W niektórych wersjach dostępne są wyczynowe hamulce.

Mazda MX-5 NC

Jeden z najpopularniejszych samochodów sportowych ostatnich lat. Mazda to jednak nie maszyna z ogromem koni mechanicznych, a auto, w którym postawiono na lekką konstrukcję (całość waży około 1100 kg), którą jest w stanie solidnie napędzić nawet mniejsza jednostka.

Mazda MX-5 NC występuje w dwóch wersjach silnikowych. Słabsza, o pojemności 1,8 l, ma 126 KM i moment obrotowy na poziomie 167 NM. Pozwala na komfortową jazdę, ale w niektórych momentach brakuje w niej koni mechanicznych. Fani szybkiej jazdy stawiają na wersję z dwulitrową jednostką – 167 KM i 190 NM robi dużo większe wrażenie.

To niewielkich rozmiarów auto pomieści dwie osoby i można je kupić w wersji z automatyczną skrzynią biegów. Ta oczywiście jest wolniejsza, niż przekładnia manualna.

Subaru Impreza WRX III generacja

To chyba jeden z najbardziej znanych samochodów sportowych, które poruszają się po miejskich drogach. Nie jest małym, szybkim autkiem, jak wiele z wymienionych, ale pojazdem przypominającym te, które jeżdżą w profesjonalnych rajdach. Zresztą Subaru podczas projektowania garściami czerpało ze swoich projektów pojazdów stworzonych z myślą o wyścigach. Efekt okazał się piorunujący!

Subaru Impreza WRX (III generacja) produkowana była w latach 2007-2011. Kubełkowe fotele, spojler i sportowe rysy szły w parze z mocą. Auto dostępne jest w dwóch wersjach silnika – słabsza generuje 230 KM i 320 NM, mocniejsza natomiast 265 KM i 343 NM. Nie trzeba chyba mówić, która jest popularniejsza wśród miłośników dynamicznej jazdy?

Alfa Romeo Giulietta QV

Alfa Romeo Giulietta QV to kompakt miejski ze sportowym zacięciem. Propozycja dla osób, które chcą połączyć te dwie cechy auta. Nie powinno więc dziwić, że model ten cieszy się tak dużą popularnością. Produkowany był w latach 2010-2016 i starsze modele można obecnie kupić za mniej, niż 50 tys. złotych.

Jeśli spodobała Ci się Alfa Romeo Giulietta QV, nie musisz martwić się o wybór silnika, ponieważ… jest tylko jeden. Motor o pojemności 1742 cm3 (TBI) generuje moc 235 KM i 340 NM. Choć pojemność nie jest duża, w zupełności wystarczy do napędzania lekkiego samochodu z włoskiej stajni. Zresztą liczby mówią same za siebie – silnik o wspomnianej pojemności rozpędza Giuliettę do 100 km/h w zaledwie 6 sekund! Jeśli chodzi o skrzynię biegów, model dostępny jest z automatem i manualem.

Audi S5 8T

Audi są szczególnie popularne wśród miłośników motoryzacji w Polsce. Nie powinno więc dziwić, że fani szybkości sięgają po Audi S5 8T, które jest doskonałym połączeniem luksusu i dynamiki. To auto sportowe, które będzie odpowiadało również osobom, które cenią sobie pięknie wykonane oraz przestronne wnętrze. Oczywiście, jak w każdym sportowym aucie, znalazło się również miejsce na mocny silnik.

W wersji sprzed liftingu montowano 4.2-litrowy sinik FSI, który generował 345 KM i 440 NM. Po lifcie niemiecki producent postawił na motor z turbo o pojemności 3.0 (TFSI), który miał o 12 KM mniej. W zależności od egzemplarze znajdziesz Audi z 6- lub 7-biegową skrzynią biegów. S5 8T produkowane było w latach 2007-2016.

BMW Z4 E85/86

Za 50 tys. złotych będziesz w stanie kupić niezwykle dynamiczne BMW Z4, które produkowane było w latach 2002-2009. Dwuosobowe auto cechuje się długim przodem, a także krótkim tylnym zwisem. Często dostępne jest w wersji cabrio. Pamiętaj, że model ten ma napę na tylne koła.

Z4 dostępne jest tylko i wyłącznie z silnikiem benzynowym, ale za to w trzech ciekawych wariantach. Najsłabszy silnik 2.0 ma cztery cylindry i rozpędza ważące około 1200 kg auto do setki w 8,2 sekundy. Nieźle, ale BMW ma dwa asy w rękawie. Silnik 2.2 litra generuje 170 KM i 210 NM, natomiast 2.5i aż 177 KM i 230 NM.

Jeśli chodzi o stosunek mocy do wagi, optymalnym rozwiązaniem jest środkowa opcja, ale miłośnicy dużej dynamiki powinni pomyśleć o dwuipółlitrowym silniku, który jest prawdziwym pokazem mocy niemieckiego, bardzo niepozornie wyglądające auta.

Audi TT 8J II generacja

Drugie Audi w naszym zestawieniu to propozycja dla osób, które wolą mniejsze, bardziej zadziorne auta. Produkowane było w latach 2006-2013 i dostępne jako 2-drzwiowe coupe oraz roadster. Auto przeszło lifting względem poprzedniej generacji, co zaowocowało między innymi obniżeniem wagi, a także bardziej zadziorną sylwetką.

W przypadku Audi TT 8J II generacji mówić możemy o ogromnym wyborze silników. W sumie producent zaoferował aż osiem różnych zestawów, których pojemność waha się od 1.8 do 3.2. Wszystkie różnią się pod względem osiągów i możliwości.

Szczególnie dużym uznaniem cieszy się wersja TTRS 2.5 TFSI quattro, która przy pojemności 2.5 lite generuje 340 KM i 450 NM. Wziąwszy pod uwagę niewielką wagę auta, możemy mówić o ogromnej dynamice jazdy.

Utrzymanie auta sportowego? Nie będzie tanio!

Decydując się na sportowy samochód, musisz mieć świadomość, że będzie on droższy w codziennej eksploatacji niż miejski diesel. Chodzi przede wszystkim o zużycie paliwa, które w wypadku silników powyżej dwóch litrów jest zauważalnie większe.

Dodatkowo sportowe samochody mają zastosowane droższe i bardziej skomplikowane elementy – wymiana amortyzatorów, wahaczy czy hamulców będzie znacznie droższa niż w przypadku popularnych Opli czy Fordów. Ubezpieczyciel również może zażądać za OC i AC sporo więcej niż w przypadku miejskich modeli.

Najlepsze sportowe auta pozwalają na świetne osiągi na torze i przyspieszenie podczas jazdy autostradą, ale ich właściciele muszą mieć świadomość, że są one drogie w utrzymaniu. Podczas podejmowania decyzji pamiętaj więc, że roczne koszty posiadania takiego auta mogą być dość wysokie.

Ile kosztuje ubezpieczenie sportowego auta do 50 tys. złotych?

Fanów motoryzacji od zawsze rozgrzewają informacje związane z obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Niezależnie od wszystkiego, każdy, kto porusza się po polskich drogach, musi je posiadać. Fani sportowych samochodów muszą liczyć się z dodatkowymi opłatami, które wynikają z tego tytułu.

Pojazdy sportowe, często drogie, są uznawane za narażone na większe ryzyko stłuczki czy wypadku niż auta miejskie. Wpływa to na stawkę ubezpieczenia. Podobnie jak historia właściciela pojazdu – po sportowe samochody sięgają często młodzi kierowcy, którzy nie mają jeszcze wszystkich zniżek.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Podczas poszukiwania odpowiedniego OC, AC lub NW korzystaj z porównywarek internetowych oraz kalkulatorów OC. Pozwolą Ci one na znalezienie najlepszej możliwej oferty, a także na szybkie załatwienie wszystkich formalności. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie.

Przykład: 28-letni Paweł z Raciborza postanowił ubezpieczyć swoje Subaru Impreza WRX z 2008 roku. Pod maską samochodu znajduje się silnik 2.5 napędzany benzyną. Model jest garażowany, a jego przebieg wynosi 280 tys. Paweł jest kawalerem z częściowymi zniżkami za bezszkodową jazdę.

TUOCACASSNNWCENA
LINK4++785,38
BEESAFE+911,28
TRASTI+961,00
LINK4++ (mini)++1000,28
BEESAFE++ (mini)++1224,98
MTU24++++1820,00
kalkulacja z dnia 18.12.2023

Jeśli Paweł zdecydowałby się na zakup pełnego pakietu OC i AC wraz z assistance i NNW, na porównaniu cen mógłby zaoszczędzić kilkaset złotych!

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem sportowego wozu, czy innego samochodu, sprawdź, jakie oferty dostaniesz w kalkulatorze online od różnych ubezpieczycieli!

  1. Auta ze sportowym charakterem cieszą się zainteresowaniem polskich kierowców. Pozwalają one na dynamiczną jazdę i bardzo często świetnie wyglądają.
  2. Samochody sportowe nie są przeznaczone dla osób, które potrzebują wygodnych aut dla całej rodziny czy pojemnych SUV-ów. To raczej opcja dla singli, dla których funkcjonalność pojazdu nie jest kluczowa.
  3. Wśród najpopularniejszych samochodów sportowych do 50 tys. złotych są Audi i BMW, często sprowadzane od naszych zachodnich sąsiadów. Najpopularniejsze nadwozie to oczywiście coupe. Nabywcy szczególną uwagę zwracają na moc silnika – im więcej koni mechanicznych, tym lepiej.
  4. Koszty utrzymania i eksploatacji aut sportowych są wysokie. Mają większe spalanie, a części zamienne są drogie i trudniej dostępne. Więcej trzeba również zapłacić za ubezpieczenie OC, AC i NW. Aby znaleźć najkorzystniejszą ofertę, korzystaj z porównywarek i kalkulatorów OC.
5/5

FAQ - najczęściej zadawane pytania o sportowe samochody do 50 tys.

  1. Czy modele BMW można ogólnie uznać za auta sportowe?

    Można, choć w ofercie znajdują się również limuzyny, kombi czy SUV-y. Niemiecki producent ma szeroką gamę samochodów sportowych, które spełnią oczekiwania fanów dynamicznej jazdy.

  2. Czy auto sportowe nadaje się do codziennej jazdy po mieście?

    Tak, ale warto mieć świadomość, że zostały zaprojektowane przede wszystkim do jazdy po autostradach czy torach. Oznacza to, że podczas jazdy miejskiej mogą być mniej ekonomiczne i wygodne.

  3. Czy sportowe auto ma duże spalanie?

    Zwykle tak – silniki stosowane w samochodach sportowych mają dużą moc, a to oznacza, iż zużywają więcej paliwa podczas jazdy. Zarówno miejskiej, jak i dynamicznej, gdy przyspieszają szybko do dużych prędkości.

  4. Czy sportowy samochód jest drogi w utrzymaniu?

    Droższy niż samochody miejskie. Wszystko dlatego, że zużywa więcej paliwa, a także części zamienne są zwykle droższe i trudniej dostępne. Posiadacze aut sportowych muszą się również liczyć z większymi opłatami za ubezpieczenie OC i AC.

  5. Od czego zależy cena ubezpieczenia sportowego modelu?

    Ubezpieczyciele biorą pod uwagę wiele zmiennych, również fakt, że próbujemy ubezpieczyć sportowy samochód. Dodatkowo wpływ na stawkę OC lub AC mają informacje związane z kierowcą – jego doświadczenie, zniżki, sytuacja rodzinna i tak dalej.