Segmenty i klasy samochodów w Polsce – przewodnik

Samochody - klasy i segmenty aut w Europie
opublikowano: 28 lutego 2023 autor: redakcja

Rynek motoryzacyjny stanowi ważną część gospodarki zarówno w Polsce, jak i na świecie. Każdego roku do salonów samochodowych trafia wiele modeli różnych marek. To sprawia, że osoby zainteresowane zakupem auta mają możliwość doboru samochodu idealnie dopasowanego do ich potrzeb. Przy nabywaniu samochodów ich przyszli właściciele zwracają uwagę na różnorodne kwestie. Jedną z najważniejszych jest klasa danego pojazdu mechanicznego, zwana też czasem segmentem. Warto dowiedzieć się, co to takiego oraz w jaki sposób klasyfikuje się auta w Europie.

Klasa samochodu – co to właściwie jest?

Pojęcie klasy samochodu stosuje się do określenia danego gatunku pojazdu poprzez wyszczególnienie jego istotnych cech, do których zalicza się:

  • wymiary zewnętrzne danego modelu;
  • ilość drzwi;
  • typ nadwozia;
  • rozstaw osi;
  • cena.

Wyodrębnienie poszczególnych segmentów aut w założeniu ma pomagać klientom w doborze odpowiedniego modelu poprzez ułatwienie tym osobom poruszania się po rynku motoryzacyjnym. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w praktyce opracowana przez Unię Europejską klasyfikacja  jest niezbyt ostra, a o przyporządkowaniu danego samochodu do konkretnego segmentu decyduje producent.

Niektóre pojazdy plasują się na pograniczu określonych klas. Dotyczy to zwłaszcza aut wyposażonych w nadwozie i podwozie spełniające wymagania dwóch różnych segmentów. Relatywnie często można spotkać się także z sytuacją, gdy starsze modele danego auta reprezentują inne segment niż ich nowsze odpowiedniki.

Klasy samochodu – podział amerykański

W Europie za najważniejsze kryterium przesądzające o przyporządkowaniu pojazdu do danej klasy uznaje się wielkość danego auta (niekiedy może to być również jego przeznaczenie). Z kolei na amerykańskim rynku dominuje podział ze względu na cenę określonego modelu. W ten sposób wydzielono samochody:

  • najtańsze (np. Daewoo, Fiat);
  • popularne (m.in. Opel, Ford);
  • luksusowe (np. Jaguar, Lincoln);
  • superluksusowe (m.in. Maybach, Bentley);
  • sportowe (np. Porshe, Maserati);
  • supersportowe (m.in. Bughatti, Lamborgini).

W praktyce Amerykanie najczęściej kupują samochody, które są relatywnie niezbyt drogie w utrzymaniu.

Klasyfikacja aut w Europie

Segmenty samochodów osobowych jeżdżących po europejskich drogach oznacza się poszczególnymi literami alfabetu. Zgodnie z przyjętą klasyfikacją litera A odpowiada najmniejszym i relatywnie najtańszym autom, a każda kolejna oznacza coraz to większe i droższe modele. W sumie wyodrębniono 10 klas, do których podporządkowano określone pojazdy.

Klasa A

Citroen C1 I przed liftingiem
Citroen C1 I przed liftingiem – źródło wikipedia.pl

Zalicza się tutaj niewielkie auta miejskie o długości do 3,5 m. W większości przypadków do tej grupy należą trzydrzwiowe hatchbacki, takie jak choćby Citroen C1, Toyota Aygo, Fiat Seicento, Panda. Samochody te doskonale nadają się do jazdy po mieście. Zajmują one relatywnie niewiele przestrzeni, co powoduje, że można je bez większego problemu zaparkować nawet w bardziej zatłoczonych miejscach. Mała moc jednostki napędowej omawianych pojazdów powoduje, że nie sprawdzają się one zbyt dobrze podczas jazdy na dłuższych trasach.

Ceny zakupu samochodów klasy A oscyluję na stosunkowo niskim poziomie. Dodatkową zaletą tych aut są też małe koszty eksploatacji.

Klasa B

Fiat Punto II - segment B
Fiat Punto II – segment B – źródło wikipedia.pl

To segment aut miejskich o długości od 3,7 do 4 m. Większa niż w przypadku samochodów klasy A przestrzeń pasażerska sprawia, że tego typu pojazdami mogą wygodnie podróżować 4 osoby (a czasem nawet 5). Doskonale nadają się one również do przewożenia większych przedmiotów, które można umieścić z tyłu po uprzednim złożeniu znajdujących się tam siedzeń.

Sprawdź: Używane auto do 15 tysięcy – TOP 10 najlepszych modeli

Omawianą kategorię reprezentują głównie trzy- lub pięciodrzwiowe hatchbacki, do których należą m.in. Fiat Punto, Opel corsa, Renault Clio, Skoda Fabia, Dacia Sandero. Auta te wyposażone są w silniki o większej mocy. To sprawia, że lepiej niż ich mniejsze odpowiedniki sprawdzają się w trakcie jazdy po autostradach.

Klasa C

Opel Astra G hatchback - segment C
Opel Astra G hatchback – segment C – źródło wikipedia.pl

Tego typu pojazdy stanowią pewien kompromis pomiędzy samochodami miejskimi oraz rodzinnymi. Zwykle nazywa się je modelami kompaktowymi lub przedstawicielami klasy średniej niższej. Na ogół są to 5-drzwiowe hatchbacki, a także sedany i kombi, których standardowy rozmiar wynosi około 4 m. Autami klasy C można wygodnie podróżować na dłuższych trasach. W kabinach pasażerskich mieszczą się cztery osoby, w tylnej części znajduje się też stosunkowo duża przestrzeń bagażowa. W trakcie jazdy po mieście auta te także nie sprawiają większego problemu użytkownikom. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na ich niewielki rozmiar.

Reprezentantami klasy C są m.in. Opel Astra, Fiat Bravo, Ford Focus, Skoda Octavia.

Klasa D

Opel Insignia B Grand Sport przed liftingiem
Opel Insignia B Grand Sport przed liftingiem – źródło wikipedia.pl

Segment ten, zwany też klasą średnią, reprezentują typowe samochody rodzinne, które mogą być z powodzeniem użytkowane zarówno w mieście, jak i podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu. Takie pojazdy zwykle mają około 4,5 m długości, a ich charakterystyczną cechą jest nadwozie typu kombi bądź sedan. Duża przestrzeń pasażerska i bagażowa umożliwia wygodną jazdę 5 osobom.

W segmencie D znajdują się modele zarówno o standardowym, jak i bardziej luksusowym wyposażeniu. Wśród typowych przedstawicieli klasy D wymienia się m.in. takie modele, jak: Peugeot 508, Opel Insignia, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Volvo S60.

Klasa E

BMW serii 5 G30 przed liftingiem
BMW serii 5 G30 przed liftingiem – źródło wikipedia.pl

Do tego segmentu należą auta bardziej luksusowe i lepiej wyposażone od pojazdów z klasy D. Takie modele mogą z powodzeniem spełniać funkcję zarówno samochodu rodzinnego, jak i firmowego. Nierzadko na ich zakup decydują się właściciele i kierownicy dużych przedsiębiorstw. Samochody klasy E zazwyczaj dysponują innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa, służącymi wspomaganiu kierowcy zarówno w trakcie jazdy, jak i parkowania. Dzięki silnikom o pojemności ponad 2 litrów wyróżniają się dobrymi osiągami w trasie.

Do samochodów klasy E zalicza się m.in. takie modele, jak: Honda Legend, Alfa Romeo, Audi A6, Lexus GS, BMW serii 5.

Klasa F

Lexus LS IV przed pierwszym liftingiem
Lexus LS IV przed pierwszym liftingiem – źródło wikipedia.pl

Segment F reprezentowany jest przez ekskluzywne pojazdy chętnie wybierane przez biznesmenów, a także ludzi piastujących najwyższe stanowiska w państwie. W przypadku tego typu samochodów kwestia ich wielkości pozostaje na nieco dalszym planie. Liczy się bowiem przede wszystkim najwyższy komfort podróżowania. Dotyczy to zwłaszcza pasażerów siedzących na tylnym siedzeniu.

W luksusowych limuzynach klasy F, takich jak Lexus LS, Audi A8, Jaguar XJ oraz BMW seria 7, stosowane są nowoczesne rozwiązania technologiczne, łącznie z silnikami o bardzo wysokiej mocy. Do wykańczania wnętrz kabiny używa się najwyższej jakości materiałów.

Klasa G (S)

Chevrolet Corvette C7
Chevrolet Corvette C7 – źródło wikipedia.pl

Do klasy G (czasem opatrzonej też literką S) przyporządkowuje się samochody sportowe. Pojazdy te wyróżniają się opływową sylwetką, niskim zawieszeniem, a także silnikiem o bardzo wysokiej mocy, pozwalającym na uzyskiwanie wspaniałych osiągów. Takie pojazdy to idealny wybór przede wszystkim dla kierowców, którzy uwielbiają szybką jazdę i związaną z tym adrenalinę.

Nie są to raczej pojazdy do codziennego użytkowania, a to ze względu na bardzo wysokie koszty eksploatacji. Do reprezentantów segmentu G zalicza się takie modele, jak Chevrolet Corvette, Porsche 911, Maserati GranTourismo, Lamborghini Aventhador.

Klasa H

Do klasy H należą kabriolety, czyli zmodyfikowane wersje pojazdów z segmentów B, C, G, wyróżniające się charakterystycznym składanym dachem. Można nimi z powodzeniem jeździć zwłaszcza w słoneczne, upalne dni. Zapewniają one wówczas kierowcy i pasażerom prawdziwą przyjemność z jazdy. Po złożeniu dachu świetnie nadają się także do podróżowania podczas chłodniejszej i deszczowej aury. Także podczas postojów z reguły korzysta się z wszelkich udogodnień związanych ze składanym zadaszeniem.

Popularne kabriolety to m.in. pojazdy marki Fiat 124 Spider, Mini Cabrio, BMW serii 2 Cabrio, Porshe 718 Boxster.

Klasa I (J)

Segment ten reprezentowany jest przez pojazdy terenowe. Do tego rodzaju aut zaliczają się zwłaszcza świetnie radzące sobie na utwardzonych drogach SUV-y, jak i modele off-roadowe, jeżdżące w ekstremalnie trudnych warunkach. Samochody takie wyróżniają się funkcjonalnością i komfortem użytkowania. Umiejętnie łączą one w sobie walory samochodu sportowego oraz użytkowego.

Może cię zainteresować: Jak negocjować cenę samochodu?

Po takie auta chętnie sięgają zwłaszcza mieszkańcy przedmieść. Na zakup nowych modeli zazwyczaj mogą pozwolić sobie zamożniejsi ludzie. Cena pojazdów klasy I, takich jak Range Rover, Jeep Cherokee, KIA Sorento często jest bowiem znacznie wyższa niż ma to miejsce w przypadku innych samochodów.

Klasa K (M)

Segment K reprezentują vany, czyli duże auta z przestronną kabiną pasażerską oraz dużą przestrzenią bagażową. Takimi pojazdami może podróżować większa liczba osób. Długość nadwozia pojazdów tej klasy wynosi około 5 m. Vany doskonale sprawdzają się w dłuższych trasach. Można nimi jeździć np. na wycieczki albo pojechać nim w podróż służbową. Nie jest to natomiast najlepszy wybór dla osób myślących o zakupie samochodu do jazdy po mieście.

Do samochodów klasy K zaliczają się m.in. modele marek Renault Espace, Chrysler Voyager, Toyota Sienna, Opel Zafira.

Czy segment aut ma wpływ na ubezpieczenie?

Warto mieć świadomość, że przynależność danego auta do konkretnego segmentu ma znaczenie nie tylko dla samych użytkowników. Na czynnik ten zwracają bowiem uwagę również towarzystwa ubezpieczeniowe, które m.in. na jego podstawie obliczają wysokość należnej składki. Zazwyczaj właściciele samochodów wyższych klas muszą liczyć się z dość wysokimi stawkami opłat ubezpieczeniowych. Za ten stan rzeczy odpowiada przede wszystkim wysoka cena wchodzących w ich skład części. Nie bez znaczenia jest też fakt zwiększonego w omawianym przypadku prawdopodobieństwa spowodowania wypadku albo kolizji drogowej.

Podsumowanie

W Europie obowiązuje podział samochodów na segmenty w oparciu o wielkość danego pojazdu oraz jego przeznaczenie i wyróżnia się 10 segmentów oznaczonych literami alfabetu. Wyższa klasa pojazdu przekłada się na zwiększoną składkę ubezpieczeniową.

5/5

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Do czego służy podział samochodów na segmenty?

    Wyodrębnienie klas samochodów pomaga nabywcom w wyborze odpowiedniego pojazdu. Ułatwia im także poruszanie się po rynku motoryzacyjnym.

  2. Jakie możemy wyróżnić klasy samochodów w Europie?

    Z uwagi na wielkość samochodu i jego przeznaczenie wyodrębnia się 10 klas oznaczonych literami alfabetu: A, B, C, D, E, G(S), H, I (J), K (M).

  3. Jak sprawdzić klasę samochodu?

    Klasę samochodu poznaje się po wielkości i rodzaju nadwozia samochodu.