Pomiar grubości lakieru w aucie – poradnik

pomiar grubości lakieru
opublikowano: 19 lutego 2024 autor: redakcja

Grubość powłoki lakierniczej jest zazwyczaj sprawdzana podczas zakupu samochodu używanego, który pochodzi z nieznanego, niesprawdzonego źródła. Procedurę tę wykonuje się również przed zabiegiem polerowania auta. Stan blacharski samochodu sprawdza się przy pomocy miernika grubości lakieru. Jak dokładnie działa to urządzenie? Oto krótki przegląd informacji.

Lakier nie tylko pozwala uzyskać pożądany kolor karoserii, ale także zabezpiecza ją przed korozją. Najczęściej na samochód nakładane są trzy warstwy – baza, czyli podkład, lakier nadający kolor oraz powłoka zabezpieczająca, bezbarwna.

Jedna warstwa lakieru samochodu wyjeżdżającego z fabryki ma grubość około 30-40 μm, natomiast nakładana przez lakiernika około 60 μm. Do pomiaru grubości lakieru służy specjalny miernik. Dzięki prostemu badaniu możemy przekonać się, czy wybrany pojazd był naprawiany, czyli w jakiej jest kondycji.

Sprzęt wykorzystywany do kontroli powłoki lakierniczej działa na zasadzie indukcji magnetycznej lub wykorzystuje metodę prądów wirowych. Wyjaśniamy, jaki miernik grubości lakieru będzie najlepszy i jak z niego poprawnie korzystać.

Dlaczego grubość lakieru w samochodzie jest tak ważna?

Poszczególne warstwy lakieru mają zapewnić karoserii trwałość i ochronę przed działaniem czynników zewnętrznych. Odpowiadają też za kolor Twojego auta. Aby mogły spełnić swoje zadanie, są nakładane w określony sposób i w odpowiedniej kolejności.

Jako pierwszy kładziony jest podkład, czyli warstwa zabezpieczająca przed korozją i przygotowująca blachę na przyjęcie kolejnych powłok. Baza pozwala równomiernie rozprowadzić kolor na całej powierzchni pojazdu.

Kolejną warstwą jest lakier właściwy nadający pożądany kolor samochodu. Jego nałożenie wymaga doświadczenia i precyzji. Następnie położona zostaje powłoka bezbarwna, która zapewnia ochronę koloru i zabezpiecza przed działaniem słońca, czy deszczu, a także przed drobnymi zarysowaniami.

Uwaga! Trzy wymienione warstwy znajdują się na każdym samochodzie. Nie oznacza to jednak, że producent nie może położyć więcej powłok.

Często stosowanym zabiegiem jest ocynkowanie blachy. Może również zostać zastosowana powłoka uszlachetniająca. Trzeba pamiętać, że każda z nich ma swoją grubość.

Każdy producent może mieć inne wartości grubości lakieru. Warto o tym pamiętać, zabierając się za pomiary. Oryginalna (z fabryki) grubość powłoki powinna znajdować się w przedziale 80-160 μm, jednak odchylenia od tej normy wcale nie muszą oznaczać, że auto jest po stłuczce i było już naprawiane u lakiernika. Samochody z Korei Północnej znane są z dużo cieńszej warstwy lakieru, dlatego może się okazać, że w ich przypadku i 100 μm będzie prawidłową wartością. W autach europejskich warstwa lakieru jest znacznie grubsza.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Znacznie odchylenia od przyjętej normy zawsze powinny budzić wątpliwości. Mogą bowiem wskazywać na poważne uszkodzenia pojazdu i zastosowanie szpachli. Niekiedy grubsza powłoka w którymś miejscu może oznaczać, że położono drugą warstwę lakieru. Zdarza się jednak, że taką poprawkę wykonała fabryka, jeśli np. samochód został zarysowany jeszcze przed sprzedażą, podczas transportu.

Nie każda przeprowadzona naprawa oznacza, że należy zrezygnować z zakupu danego samochodu. Pamiętaj, że drobne stłuczki, czy zarysowania zdarzają się każdemu. Warto jednak zdać sobie sprawę, że kontrola grubości powłoki lakieru pozwala nie tylko poznać stan techniczny pojazdu, ale również uczciwość sprzedającego. Czy przyznał, w jakiej kondycji jest auto, czy raczej starał się ukryć wszelkie nieprawidłowości?

kontynuuje Natalia Tokarczyk-Jarocka z rankomat.pl

Kiedy najczęściej przeprowadza się pomiar grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru przydaje się najczęściej podczas zakupu samochodu. Wybierając auto chcesz mieć pewność, że jest sprawne, w dobrym stanie, że nie brało udziału w poważniejszych kolizjach, wypadkach. Jednym słowem, masz pełne prawo pytać, sprawdzać, przeprowadzać testy.

Pojazd, którym będziesz się poruszać, powinien być bezpieczny. Kontrola stanu technicznego samochodu może zatem obejmować także sprawdzenie, w jakim stanie jest powłoka lakiernicza. W tym celu przeprowadza się pomiar grubości lakieru.

Zakup pojazdu to nie jedyna sytuacja, kiedy możesz mieć potrzebę zbadania stanu lakieru. Warto to zrobić przed planowanym zabiegiem, jakim jest polerowanie. Może się bowiem okazać, że warstwa jest zbyt cienka, by przeprowadzić taką korektę. Jak widzisz, warto mieć swój własny tester lakieru.

Warstwy powłoki lakierniczej i ich parametry

Nałożenie lakieru na samochód wymaga dużej wiedzy i umiejętności. Choćby z tego powodu, że na każdy pojazd położonych jest kilka warstw i każda z nich musi mieć właściwą grubość:

  • podkład – ok. 30 μm;
  • kolor – ok. 20 μm;
  • powłoka bezbarwna – ok. 30 μm;
  • ocynkowanie – ok. 6,5-10 μm;
  • powłoka fosforanowa – ok. 3 μm;
  • grunt kataforetyczny – ok. 17-21 μm.

Uwaga! Są to jedynie wartości przybliżone i mogą się różnić w zależności od marki i modelu samochodu.

Sprawdzając grubość lakieru dobrze byłoby zapoznać się z tabelą wartości stosowanych przez producenta. Niestety nie zawsze są one udostępniane do wglądu. Można spróbować udać się do autoryzowanego serwisu i tam zasięgnąć informacji – przedstawiciel często dysponuje takimi danymi.

Jak sprawdzić grubość lakieru w samochodzie? Specjalne urządzenia

Jeśli z jakichś przyczyn musisz sprawdzić grubość lakieru w samochodzie, potrzebny Ci będzie miernik lakieru. To specjalne urządzenie, które pozwoli przeprowadzić precyzyjny pomiar.

Miernik grubości lakieru podaje wyniki w mikrometrach (jedna milionowa metra). Ze względu na konstrukcję urządzenia te dzieli się na:

  • mierniki wyposażone w sondę płaską – najmniej precyzyjne; trzeba je mocno i dokładnie przycisnąć do badanej powierzchni;
  • mierniki z sondą dociskową – z czujnikiem, który po dociśnięciu do karoserii chowa się w obudowie;
  • sondy kulkowe – urządzenia zapewniają najdokładniejszy pomiar na wszystkich powierzchniach –wklęsłych, wypukłych, płaskich.

Warto zainwestować w dobrej jakości tester lakieru, ponieważ najprostsze urządzenia mogą okazać się niewystarczające. Tańsze mierniki grubości lakier sprawdzą się do kontroli nadwozia wykonanego ze stali oraz stali ocynkowanej, ale nie przydadzą się w przypadku karoserii aluminiowej.

Miernik z niższej półki może mieć rozdzielczość pomiaru 10 μm. Co, jednak jeśli potrzebny ci dokładniejszy wynik? Lepszy tester lakieru (urządzenie z górnej półki) pokaże go z dokładnością do 1 μm.

Na rynku dostępne są mierniki z sondą wbudowaną oraz z sondą pomiarową na przewodzie. Czym różnią się te dwa typy urządzenia? Pierwsze z nich nadaje się do przeprowadzania pomiarów na dużych i łatwo dostępnych powierzchniach, drugie bez problemu dotrze w trudniej dostępne miejsca, sprawdzi się na mniejszych powierzchniach. Co więcej, sprzęt z sondą na kablu niweluje drgania ręki, gwarantując precyzyjniejszy pomiar.

Jeśli wybierzesz miernik lakieru z sondą na przewodzie, bez problemu sprawdzisz komorę silnika czy nadkola od wewnętrznej strony. Ten rodzaj sprzętu pozwala na stabilne trzymanie urządzenia, ułatwia wykonywanie pomiaru.

Mierniki grubości lakieru oraz powłok galwanicznych dzielą się na trzy rodzaje, w zależności od tego, na jakich powierzchniach się sprawdzają:

  • wersja F przeznaczona jest do badania podłoża ferromagnetycznego;
  • N/NF mierzy na metalach niemagnetycznych;
  • FN/FNF nadaje się do pomiaru na obu rodzajach powierzchni.

Wybór miernika grubości lakieru

Mierniki lakieru dostępne na rynku różnią się:

  • budową,
  • rodzajem sondy,
  • zakresem działania,
  • wydajnością.

Wybór nie jest oczywisty, zwłaszcza dla osób, dla których czujnik lakieru jest nowym narzędziem.

Spróbuj! Jeśli zamierzasz korzystać z urządzenia dość często, warto zainwestować w profesjonalny przyrząd. Wybierając swój model, zwróć uwagę na zakres temperatur, w jakich urządzenie pracuje.

Przydatną funkcją jest opcja zapamiętywania pomiarów, eksportu danych do pliku, czy aplikacji na telefonie. Zaletami mierników grubości lakieru są:

  • podświetlane, duże ekrany,
  • wbudowane latarki,
  • dźwiękowy system podpowiedzi.

Można też pokusić się o wybór miernika z przydatnymi rozwiązaniami. Dodatkowe funkcje będące sporym ułatwieniem dla użytkownika to np. asystent pomiaru pomagający w interpretacji wyników, wskazujący poglądowe wartości, a także opcja automatycznego wykrywania podłoża rozróżniająca poszczególne rodzaje elementów (aluminium, stal).

Jak działa miernik grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru analizuje stan lakieru, a następnie raportuje wyniki pomiarów. Dzięki użyciu przyrządu można sprawdzić:

  • czy samochód brał udział w poważnych wypadkach,
  • w jakiej kondycji są poszczególne elementy karoserii,
  • czy została położona masa szpachlowa,
  • czy pojazd był ponownie lakierowany.

Miernik działa na zasadzie indukcji magnetycznej lub prądów wirowych. Czujnik lakieru sprawdza grubość warstwy niemetalicznej, która została położona na podłożu metalowym.

Jak poprawnie zmierzyć grubość lakieru miernikiem?

Zanim przystąpisz do mierzenia grubości lakieru, upewnij się, że miernik jest skalibrowany i działa prawidłowo. Pamiętaj też, że pomiarów należy dokonywać na czystym samochodzie. Zanieczyszczenia mogą fałszować wyniki.

Warto też dowiedzieć się wcześniej, jakie wyniki są prawidłowe, a które wartości powinny wzbudzić czujność.

Ważne! Weź pod uwagę, że w autach japońskich i koreańskich powłoka lakieru jest cieńsza niż w przypadku samochodów z Europy. Trzeba też uwzględnić fakt, że nie wszystkie elementy karoserii muszą mieć taką samą grubość lakieru. Różnice nie powinny być jednak większe niż 40%.

Po przygotowaniu samochodu i miernika możesz przystąpić do wykonywania pomiarów. Sondę należy przyłożyć do karoserii prostopadle, dociskając ją delikatnie.

Dany element karoserii zaleca się sprawdzić w kilku, a nawet kilkunastu miejscach. Drzwi zbadaj nie tylko na środku, ale także na krawędziach, czy słupku.

Nie ma znaczenia, od którego elementu rozpoczniesz badanie lakieru. Istotne jest jednak, by sprawdzić całe nadwozie, co pozwoli poznać jego stan. Jako pierwszy można zbadać dach, który jest najbardziej odporny na uszkodzenia, dlatego też stosunkowo rzadko wymaga naprawy i równie rzadko bywa powtórnie lakierowany.

W praktyce! Badanie dobrze jest zacząć od jednego boku samochodu, przechodząc przez przedni błotnik, drzwi aż do tylnego błotnika. Po sprawdzeniu lakieru z jednej strony należy przejść na drugą i powtórzyć czynności. Szczególną uwagę warto zwrócić na słupki, progi, wnętrze bagażnika.

Aby uzyskać jak najdokładniejszy i najbardziej wiarygodny pomiar, dobrze jest wykorzystać miernik z sondą na kablu. Mierząc, będziesz w jednej ręce trzymać miernik, w drugiej sondę pomiarową, którą zaczniesz przykładać do kolejnych elementów karoserii.

Co ważne, sondę należy przykładać równo do badanej powierzchni. Nieodpowiednio umiejscowiona, źle dociśnięta, może wskazywać błędny wynik.

Czy można sprawdzić grubość powłoki lakierniczej samodzielnie?

Grubość powłoki lakierniczej możesz sprawdzić samodzielnie. Będzie Ci do tego potrzebny odpowiedni sprzęt – musisz kupić miernik. Tu pojawia się pytanie, które urządzenie wybrać? Jeśli zamierzasz kupić nowszy samochód, przyda się miernik z dodatkowymi funkcjami jak wykrywanie blachy ocynkowanej czy pamięć pomiarów.

W takiej sytuacji warto wybrać model dla wymagających użytkowników (seria profesjonalna). Pamiętaj, że ważna jest rozdzielczość pomiaru!

Jeżeli tester lakieru przyda Ci się tylko okazjonalnie i nie szukasz sprzętu z wyższej półki, możesz wybrać tańszy miernik. Często nie pokazuje on dokładnego wyniku, ale określony zakres grubości lakieru – standard, podwójny lakier, warstwę szpachli. Tańsze urządzenie to nie tylko mało precyzyjny pomiar, ale także brak jego powtarzalności, czy problem z mierzeniem grubości lakieru na elementach wykonanych ze stopów lekkich.

Sam wybór miernika grubości lakieru to dopiero początek. Musisz wiedzieć, jak go używać (sprawdzaj lakier w trudno dostępnych miejscach, zakamarkach) oraz jak interpretować uzyskane wyniki.

Różnice w grubość lakieru w samochodzie – co to oznacza?

Po dokonaniu pomiarów należy przeprowadzić interpretację uzyskanych wyników, które pojawiły się na mierniku (przeanalizować jego wskazania). Znacząc różnice mogą wskazywać na dodatkowe lakierowanie lub nakładanie szpachli. To zaś jest najczęściej związane z kolizją, poważnym wypadkiem, w którym auto uczestniczyło. Czasem w ramach ubezpieczenia samochodu można liczyć na naprawę blacharską i lakierniczą.

Uwaga! Jeśli lakier był powtórnie malowany wartości wzrosną dwukrotnie, mogą sięgać nawet 400 mikronów!

Jeszcze wyższe wskazania sugerują przeprowadzone szpachlowanie (samochód wymagał większej i poważniejszej naprawy). Jeśli na mierniku zobaczymy odchylenie od domyślnych wartości, trzeba się zastanowić, jaka była historia pojazdu, czy auto na pewno jest w dobrym stanie i pozwoli bezpiecznie się przemieszczać.

Warto pamiętać, że grubszy lakier nie zawsze musi oznaczać uszkodzenia. Zdarza się dość często, że do salonów trafiają pojazdy, w których lakier był poprawiany jeszcze na etapie produkcji. Jest to efekt wykrycia niedoróbek podczas kontroli. Taka grubsza warstwa np. na błotniku, czy drzwiach może też wskazywać na naprawę drobnych zarysowań, odprysków. Wszelkie niewielkie uszkodzenia warto korygować na bieżąco, by nie pojawiła się rdza. Dobrze jest mieć na uwadze takie sytuacje.

Natalia Tokarczyk-Jarocka z rankomat.pl

Sprawdzenie lakieru da ci sporą wiedzę na temat stanu pojazdu, niekiedy nawet pozwoli podjąć ostateczną decyzję o zakupie samochodu. Do tego potrzebny będzie miernik grubości lakieru.

Jeśli uważasz, że przyda ci się więcej niż raz, postaw na wysoką jakość. Nie wybieraj urządzeń z dolnej półki, które mogą być nieprecyzyjne. Niech twój tester lakieru pomoże ci poznać stan faktyczny badanego samochodu.

  1. Pomiar grubości lakieru warto przeprowadzić przed zakupem auta z nieznanego źródła, a także przed zabiegiem polerowania.
  2. Do pomiaru służy miernik grubości lakieru.
  3. Wyróżnia się miernik grubości lakieru z sondą kulkową, dociskową, płaską.
  4. Mierniki lakieru dzielimy na te z wbudowaną sondą oraz z sondą na przewodzie.
  5. Każdy element karoserii może mieć inną grubość lakieru.
  6. Jedna warstwa lakieru samochodu wyjeżdżającego z fabryki ma grubość około 30-40 μm, natomiast nakładana przez lakiernika około 60 μm.
  7. Znaczne odchylenia grubości lakieru od norm mogą wskazywać na naprawy powypadkowe (nakładanie warstwy szpachli lub powtórne lakierowanie).
3.2/5

FAQ - najczęściej zadawane pytania o pomiar grubości lakieru w aucie

  1. Jakie parametry wskazują na przeprowadzone naprawy blacharskie?

    Wskazania powyżej 400 mikronów mogą oznaczać ponowne nałożenie lakieru. Jeszcze wyższe wyniki często świadczą o szpachlowaniu. Różnica w grubości powłoki na poszczególnych elementach karoserii nie powinna być większa niż 30-40%. Przed rozpoczęciem pomiaru warto sprawdzić, jaka powinna być grubość lakieru w danym modelu. Takie informacje może udostępnić producent lub pracownik autoryzowanego serwisu, np. w autach japońskich i koreańskich powłoka lakieru jest cieńsza niż w przypadku samochodów z Europy.

  2. W jakich miejscach karoserii mierzy się grubość lakieru?

    Grubość lakieru należy mierzyć w różnych miejscach, również tych nieoczywistych i trudno dostępnych. Poza dachem i drzwiami warto sprawdzić błotniki, słupki drzwi, progi, przestrzeń pod maską.

  3. Który miernik grubości lakieru jest najdokładniejszy?

    Najbardziej uniwersalny jest miernik grubości lakieru z sondą kulkową. Pozwala on na badanie na zakrzywionej, nierównej powierzchni. Co więcej, aby go obsłużyć nie musisz mieć dużego doświadczenia ani wprawy. Najwygodniejsze w obsłudze są mierniki z sondą na kablu. Warto też zwrócić uwagę na rozdzielczość czujnika; najdokładniejszy wykryje zmiany o wielkości 1 mikrona. Znaczenie mają też dodatkowe funkcje np. możliwość zmierzenia warstw lakieru na powłokach aluminiowych. Warto wybierać mierniki, które pozwolą wykonywać pomiary w każdych warunkach.

  4. Czy pomiar grubości lakieru należy zawsze zlecić do profesjonalnego zakładu?

    Pomiaru grubości lakieru można przeprowadzić samemu. Warunkiem jest zaopatrzenie się w miernik, a także zrozumienie, jak urządzenie działa i jak wykonać pomiar. Warto wcześniej sprawdzić, jakie są standardy grubości lakieru i na jakie odchylenia trzeba uważać. Oczywiście zawsze można zlecić pomiar profesjonalistom.

  5. Ile mikronów ma oryginalny lakier w samochodzie?

    Na karoserii położone są zazwyczaj trzy warstwy, każda z nich ma swoją określoną grubość – podkład 30 μm, kolor 20 μm, powłoka bezbarwna 30 μm. Pozostałe warstwy, które mogą pojawić się na samochodzie to np. ocynkowanie (6,5-10 μm), powłoka fosforanowa (3 μm).

    Oczywiście są to wartości przybliżone, a każdy producent może mieć swoje własne ustalenia.