OC graniczne – co musisz o nim wiedzieć?
Masz samochód zarejestrowany poza Unią Europejską i chcesz nim poruszać się po Polsce? Wybierasz się własnym autem w podróż przez Bałkany i zapomniałeś o Zielonej Karcie? W jednym i drugim przypadku niezbędne będzie wykupienie ubezpieczenia OC graniczne.
OC graniczne to szczególny rodzaj ubezpieczenia komunikacyjnego, które przydaje się zarówno kierowcom wjeżdżającym do Polski pojazdami zarejestrowanymi poza Unią Europejską, jak i tym, którzy planują wyjazd za granicę bez ważnej Zielonej Karty. To krótkoterminowa polisa, zapewniająca ochronę przed finansowymi skutkami spowodowania szkody w ruchu drogowym – obowiązkowa w sytuacjach, gdy standardowe OC lub Zielona Karta nie są honorowane. W praktyce ubezpieczenie graniczne to często jedyny sposób na legalne poruszanie się po drogach w krajach spoza UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Choć jeszcze kilka lat temu temat ten dotyczył głównie kierowców sprowadzających auta z zagranicy, dziś OC graniczne nabiera nowego znaczenia. W dobie otwartych granic i częstych podróży samochodem – również w kierunku Bałkanów, Turcji czy Ukrainy – krótkoterminowa polisa jest coraz częściej wykupywana zarówno przez Polaków, jak i cudzoziemców.
Czym jest OC graniczne i jak działa?
OC graniczne to tymczasowe, obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, które zapewnia ochronę ubezpieczeniową kierowcy w sytuacji, gdy jego pojazd nie jest objęty ważną polisą OC uznawaną na terytorium danego kraju. Działa ono na podobnych zasadach jak standardowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – pokrywa szkody osobowe i materialne wyrządzone innym uczestnikom ruchu drogowego w razie spowodowania kolizji lub wypadku. Różni się jednak okresem obowiązywania – zawierane jest na krótki czas, najczęściej na 30 dni, choć w niektórych krajach minimalny okres ochrony wynosi 15 dni.
Kto musi wykupić OC graniczne? Ubezpieczenie to pełni funkcję zabezpieczenia dla kierowców, którzy nie posiadają Zielonej Karty lub których kraj pochodzenia nie jest stroną Porozumienia Wielostronnego między biurami narodowymi ubezpieczycieli komunikacyjnych. Oznacza to, że obowiązek wykupienia polisy dotyczy głównie właścicieli pojazdów zarejestrowanych poza Unią Europejską oraz Europejskim Obszarem Gospodarczym – na przykład z Ukrainy, Turcji, Białorusi czy Serbii.
Polisa jest też niezbędna, gdy kierowca z Polski wjeżdża do kraju spoza UE, w którym nie jest respektowane polskie OC. Dzięki niej może on poruszać się po drogach legalnie i bez obawy o konsekwencje finansowe w razie spowodowania szkody.
Zielona karta a OC graniczne – czym się różnią?
Choć zarówno OC graniczne, jak i Zielona Karta mają ten sam cel – potwierdzają posiadanie ważnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone za granicą – różnią się zakresem obowiązywania, sposobem uzyskania i przeznaczeniem.
Zielona Karta to międzynarodowy dokument potwierdzający, że kierowca posiada ważne ubezpieczenie OC w swoim kraju. Jest wydawana bezpłatnie (lub za niewielką opłatą) przez towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym kierowca ma wykupioną polisę OC. Uprawnia do poruszania się po krajach, które są członkami tzw. Systemu Zielonej Karty, bez konieczności wykupywania dodatkowego ubezpieczenia. W praktyce wystarczy więc, że kierowca ma przy sobie ważną Zieloną Kartę, by jego OC było respektowane w państwach takich jak Albania, Ukraina, Turcja czy Tunezja.
OC graniczne natomiast wykupuje się w sytuacji, gdy kierowca nie posiada Zielonej Karty lub jego kraj nie należy do systemu. Jest to ubezpieczenie krótkoterminowe, zawierane najczęściej na 30 dni, obowiązkowe przy wjeździe do danego państwa. Można je nabyć na granicy, w wybranych biurach ubezpieczycieli lub online. W przeciwieństwie do Zielonej Karty, OC graniczne nie jest powiązane z dotychczasową polisą kierowcy – stanowi odrębne ubezpieczenie obowiązujące tylko w kraju, w którym zostało wykupione, i tylko przez określony czas.
OC graniczne – przed czym chroni, a przed czym nie?
Ubezpieczenie OC graniczne zapewnia ochronę przed finansowymi skutkami szkody, spowodowanej w Polsce (samochodem zarejestrowanym poza UE), ale i za granicą – w obrębie Unii Europejskiej i poza nią.
Powodując wypadek, nie zapłacisz za szkody materialne ani leczenie poszkodowanych z własnej kieszeni. Ale na tym zakres ochrony ubezpieczenia OC graniczne się kończy. Tym samym polisa nie zadziała, gdy:
- uszkodzenie dotyczy przewożonych za opłatą ładunków lub przesyłek,
- wypadek spowoduje zanieczyszczenie lub skażenie środowiska,
- dojdzie do utraty cennych przedmiotów pozostawionych we wnętrzu samochodu (np. gotówki, biżuterii, dokumentów).
OC graniczne w swojej podstawowej wersji nie zawiera – podobnie jak roczna polisa OC – assistance czy autocasco.
Ubezpieczenie graniczne chroni przed kosztami szkód wyrządzonych innym uczestnikom ruchu drogowego, zarówno materialnych, jak i osobowych. Warto pamiętać, że nie obejmuje strat w przewożonych przedmiotach ani szkód powstałych w związku z przewozem ładunków. Dlatego każdy, kto wjeżdża do Polski lub innych państw bez odpowiedniego ubezpieczenia, powinien zadbać o zakup polisy z wyprzedzeniem lub bezpośrednio przy granicy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
– mówi Katarzyna Gaweł z serwisu Rankomat.pl.
OC graniczne na minimum 30 dni
Takie ubezpieczenie nie musi być wykupywane na rok. Minimalny okres ważności ubezpieczenia granicznego w państwach należących do Systemu Zielonej Karty to 15 dni, natomiast polskie ubezpieczenie graniczne zawierane jest na min. 30 dni. . Po tym czasie możliwe jest przedłużenie ochrony na kolejne 30 dni, ale nie dłużej niż na 12 miesięcy.
OC graniczne – ile odszkodowania z polisy?
Wysokość odszkodowania z OC granicznego zależy od rodzaju i rozmiaru wyrządzonej szkody, a jego górny limit określają tzw. sumy gwarancyjne obowiązujące w danym kraju. Oznacza to, że w razie spowodowania kolizji lub wypadku, ubezpieczyciel pokryje koszty naprawy uszkodzonego pojazdu, zniszczonego mienia lub leczenia poszkodowanych – do wysokości ustalonego limitu.
W Polsce obowiązują obecnie sumy gwarancyjne wynoszące 29 876 400 zł w przypadku szkód osobowych (niezależnie od liczby poszkodowanych) oraz 6 021 600 zł dla szkód majątkowych, czyli dotyczących mienia lub pojazdów.
Odszkodowanie z OC granicznego wypłaca towarzystwo ubezpieczeniowe, które wystawiło polisę, np. PZU, Allianz, Warta czy Compensa. Warto przy tym pamiętać, że zakres ochrony dotyczy wyłącznie odpowiedzialności cywilnej – polisa nie obejmuje uszkodzeń własnego auta kierowcy ani dodatkowych świadczeń, takich jak assistance czy autocasco.
Ile kosztuje OC graniczne?
Cena OC granicznego zależy od kraju, do którego wjeżdżamy, a także od okresu obowiązywania polisy. Z reguły ubezpieczenie wykupuje się na 15 lub 30 dni, a jego koszt waha się od kilku do nawet kilkudziesięciu euro. Najtańsze polisy obowiązują w krajach sąsiadujących z Unią Europejską, natomiast w państwach pozaeuropejskich lub bardziej oddalonych od Polski ceny są wyraźnie wyższe.
Oto dane z Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych:
Kraj |
Cena ubezpieczenia
|
Cena ubezpieczenia
|
| Albania | 49 euro | 65 euro |
| Białoruś | 17 euro | 25 euro |
| Kosowo | 30 euro | 41 euro |
| Maroko | 57 euro | 88 euro |
| Mołdawia | 4,5 euro | 7 euro |
| Macedonia Północna | 50 euro | 70 euro |
| Rosja | 43 euro | 65 euro |
| Turcja | 42 euro | 44 euro |
| Ukraina | 9,2 euro | 12 euro |
Warto pamiętać, że wykupić ubezpieczenie graniczne trzeba najczęściej przy przekraczaniu granicy – u przedstawiciela lokalnego towarzystwa ubezpieczeniowego lub agenta współpracującego z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ceny ustalane są na podstawie lokalnych przepisów i mogą się różnić w zależności od pojazdu, jego rodzaju oraz okresu obowiązywania polisy.
Gdzie kupić OC graniczne?
Ubezpieczenie graniczne samochodu można kupić na kilka sposobów – zarówno bezpośrednio przy przekraczaniu granicy, jak i wcześniej, jeszcze przed wyjazdem z kraju. Najczęściej OC graniczne dostępne jest w całodobowych punktach sprzedaży zlokalizowanych na przejściach granicznych. To rozwiązanie szczególnie przydatne, gdy kierowca dowiaduje się o konieczności zakupu polisy dopiero podczas podróży.
Coraz więcej towarzystw ubezpieczeniowych oferuje jednak możliwość zakupu OC granicznego również przez Internet, telefonicznie lub za pośrednictwem agentów. W Polsce ubezpieczenie to można nabyć m.in. w Allianz, PZU, TUZ Ubezpieczenia, Warcie i Wienerze.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
-
Czy OC graniczne obejmuje również pojazdy ciężarowe i motocykle?
Tak, ubezpieczenie OC graniczne można wykupić nie tylko dla samochodów osobowych, ale również dla pojazdów ciężarowych, autobusów, przyczep i motocykli. Wysokość składki zależy od rodzaju pojazdu, jego masy oraz czasu trwania polisy, dlatego ceny dla ciężarówek i motocykli są zazwyczaj wyższe niż dla samochodów osobowych.
-
Co zrobić, jeśli podczas podróży wygaśnie OC graniczne?
Jeśli polisa OC graniczne wygaśnie podczas pobytu za granicą, kierowca musi jak najszybciej wykupić nową polisę – można to zrobić w lokalnym punkcie ubezpieczeniowym lub online, jeśli ubezpieczyciel oferuje taką możliwość. Brak ważnej ochrony może skutkować wysokimi karami finansowymi i problemami przy kontroli drogowej.
-
Czy OC graniczne można łączyć z innymi ubezpieczeniami, np. assistance lub AC?
OC graniczne obejmuje wyłącznie odpowiedzialność cywilną i nie można go automatycznie łączyć z dodatkowymi polisami typu AC czy assistance. Kierowcy, którzy chcą szerszej ochrony, muszą wykupić te ubezpieczenia osobno, w kraju, w którym poruszają się pojazdem lub poprzez międzynarodowe pakiety ubezpieczeniowe oferowane przez niektóre towarzystwa.