Wymiana filtra paliwa – jak często, co ile km?
Dla niektórych kierowców wymiana filtra paliwa to zbędny wydatek, który nie prowadzi do zauważalnej zmiany w pracy silnika. Niestety nic bardziej mylnego. Wymiana zużytego elementu na nowy to niezbędna czynność, gdyż skutecznie chroni przed kosztami związanymi z awarią jednostki napędowej. Dowiedz się, co ile wymieniać filtr paliwa i czy warto to zrobić samodzielnie, czy może lepiej skorzystać z pomocy specjalistów.
Do czego służy filtr paliwa?
Filtr paliwa pełni w każdym samochodzie kluczową funkcję – utrzymuje optymalne parametry pracy silnika poprzez oczyszczanie paliwa z zanieczyszczeń przed jego dotarciem do układu wtryskowego. Element ten jest niezbędny, gdyż nawet drobne i niezauważalne gołym okiem drobinki mogą powodować uszkodzenia wrażliwych komponentów silnika i obniżać jego wydajność.
- Do czego służy filtr paliwa?
- Jakie są objawy zużytego, zapchanego filtra paliwa?
- Czym skutkuje użytkowanie zapchanego filtra paliwa?
- Wymiana filtra paliwa – samodzielnie czy w serwisie samochodowym?
- Gdzie w samochodzie znajduje się filtr paliwa?
- Jak wymienić filtr paliwa samodzielnie?
- Jak często wymieniać filtr paliwa?
- Ile kosztuje wymiana filtra w warsztacie?
Mimo że producenci oraz same stacje paliw dbają o to, aby było ono czyste oraz najwyższej jakości, całkowite wyeliminowanie zabrudzeń nie jest możliwe. Na dnie pompy zbierają się zanieczyszczenia, które w momencie zasysania paliwa są wprawiane w ruch, a następnie przedostają się do przewodów. Filtr, który dobrze spełnia swoją funkcję, powinien bez większego problemu je wychwytywać.
Nawet teoretycznie czyste paliwo wlewane do baku samochodu może mieć takie zanieczyszczenia, jak kurz czy drobinki rdzy. Ich zatrzymanie ma istotne znaczenie, gdyż mogą one negatywnie wpływać na funkcjonowanie oraz żywotność pompy paliwa w aucie. Wymiana tego elementu wiąże się z dużymi kosztami, których można uniknąć, dbając o regularną wymianę filtra paliwa.
Jakie są objawy zużytego, zapchanego filtra paliwa?
Objawy zużytego lub zapchanego filtra paliwa są doskonale widoczne nawet dla niedoświadczonego kierowcy. Podstawowe oznaki obejmują spadek mocy i wydajności silnika. Niepokojącym symptomem jest także gaśnięcie samochodu podczas jazdy oraz trudności z jego uruchomieniem. Objawem zapchanego filtra może być także zwiększone zużycie paliwa. Jeśli zauważysz, że w ostatnim czasie częściej odwiedzasz stację benzynową, powinno Cię to skłonić do sprawdzenia, czy omawiany element nie jest zużyty i czy nie wymaga wymiany.
Nie można również lekceważyć silnego zapachu oleju oraz dymienia z rury wydechowej. Wielu kierowców obserwuje także nierówną pracę silnika oraz niewłaściwą reakcję na wciskanie pedału gazu. Te symptomy wynikają z ograniczonego przepływu benzyny lub oleju napędowego do silnika, co zakłóca jego optymalne działanie i może prowadzić do poważniejszych awarii.
Czym skutkuje użytkowanie zapchanego filtra paliwa?
Zwlekanie z wymianą filtra paliwa na nowy może skutkować przede wszystkim uszkodzeniem wtryskiwaczy oraz innych elementów silnika, a w skrajnych przypadkach do ich całkowitego unieruchomienia. Z kolei jazda samochodem, w którym występują nagłe spadki mocy, może być niebezpieczna oraz stwarzać zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Obniżenie wydajności pracy silnika może nawet powodować niekontrolowane wyłącznie jednostki napędowej.
Wymiana filtra paliwa – samodzielnie czy w serwisie samochodowym?
Samodzielna wymiana filtra paliwa zazwyczaj nie jest skomplikowana i może być przeprowadzona przy użyciu podstawowych narzędzi. Ważne jednak, aby przed przystąpieniem do pracy zapoznać się z instrukcją obsługi swojego pojazdu oraz postępować zgodnie z zaleceniami producenta. Więcej na temat samodzielnej wymiany filtra paliwa znajdziesz w poniższej części poradnika.
Zlecanie wymiany filtra paliwa profesjonalnemu warsztatowi to rozwiązanie, które zapewnia, że praca zostanie wykonana poprawnie i bezpiecznie. Specjaliści z warsztatu dysponują odpowiednimi narzędziami i niezbędnym doświadczeniem. Chociaż ta opcja wiąże się z wyższymi kosztami niż samodzielna wymiana, to taka inwestycja przekłada się na gwarancję, że samochód będzie działał bezawaryjnie.
Gdzie w samochodzie znajduje się filtr paliwa?
Dokładne położenie filtra zależy przede wszystkim od modelu pojazdu i samego silnika. Najczęściej jest on montowany w pobliżu kielichów przedniego zawieszenia. Możesz go także szukać na ścianie grodziowej silnika. Jeśli masz nieco starszy samochód, to sprawdź, czy nie ma go bliżej zbiornika lub wzdłuż przewodów paliwowych. Filtr paliwa zazwyczaj ma kształt metalowej puszki z przewodami, które są podpięte po obu stronach.
Jak wymienić filtr paliwa samodzielnie?
Zanim zaczniesz samodzielną wymianę, musisz przygotować niezbędne akcesoria:
- nowy filtr,
- śrubokręt (najlepiej krzyżak),
- szczypce do odpięcia przewodów,
- pojemnik na paliwo,
- ścierkę do usunięcia zabrudzeń.
Najlepszym i najwygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z kanału. Dzięki niemu będziesz mieć dobry dostęp do silnika.
Jeśli chcesz wymienić filtr w swoim samochodzie bez korzystania z usług specjalistów, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- śrubokrętem odkręć mocowanie,
- za pomocą szczypców odepnij przewody paliwowe (zazwyczaj są one zabezpieczone dwoma zatrzaskami, które musisz jednocześnie nacisnąć, a następnie zsunąć z filtra),
- podłóż pojemnik, do którego będzie skapywać paliwo,
- zdejmij stary filtr, a na jego miejsce załóż nowy,
- odpal silnik, aby sprawdzić, czy element został poprawnie zamontowany.
Pamiętaj o tym, że filtry różnią się od siebie budową, dlatego musisz kupić model przeznaczony konkretnie do Twojego samochodu. Najczęściej na takim elemencie są umieszczone wskazówki ułatwiające montaż. Oznaczenia wskazują wejście oraz wyjście przefiltrowanego paliwa. Do pierwszego z nich mocuje się wężyk prowadzący od zbiornika. Z kolei do wyjścia należy podłączyć przewód, którym paliwo popłynie do silnika.
Jeśli masz samochód z wysokoprężną jednostką napędową, to zanim go uruchomisz, powinieneś najpierw odpowietrzyć układ. W przypadku aut benzynowych nastąpi to samoczynnie.
Jak często wymieniać filtr paliwa?
Częstotliwość wymiany filtra paliwa zależy od kilku czynników – w tym od typu pojazdu, rodzaju używanego paliwa i warunków jazdy, a także od wytycznych producenta. Warto posiłkować się instrukcją, gdyż jedne koncerny motoryzacyjne zalecają wymianę filtra co 20 000 km, inne nawet co 120 000 km.
- Dla samochodów z silnikiem benzynowym – większość mechaników oraz producentów jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa zaleca wymianę filtra paliwa co 30 000 km. Okres ten może jednak ulec wydłużeniu w nowoczesnych samochodach z zaawansowanymi systemami filtracji.
- Dla samochodów z silnikiem diesla – w jednostkach wysokoprężnych zaleca się częstsze wymiany filtrów, ponieważ są one bardziej wrażliwe na obecność zanieczyszczeń znajdujących się w oleju napędowym. Dobrą praktyką jest przeprowadzenie tego procesu co 15 000 czy nawet 30 000 km.
Co ważne – nie istnieje pojęcie zbyt częstej wymiany filtra. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do jego „przebiegu”, np. tuż po zakupie auta używanego, zdecyduj się na taki zabieg przed ostatecznym terminem wskazanym przez sprzedającego.
Ile kosztuje wymiana filtra w warsztacie?
Jeśli nie chcesz samodzielnie zajmować się wymianą filtra i wolisz zlecić to zadanie profesjonalistom, musisz wiedzieć, z jakimi kosztami się to wiąże. Wszystko zależy przede wszystkim od modelu i marki Twojego samochodu. Filtry stosowane w autach klasy premium są zdecydowanie najdroższe. Na koszt wymiany wpływa również lokalizacja oraz renoma warsztatu, na którego usługi się zdecydujesz. W profesjonalnych zakładach zapłacisz około 200-300 zł za montaż nowego elementu wraz z robocizną. Jeśli zrobisz to samodzielnie, to poniesiesz zdecydowanie niższe koszty wynoszące najczęściej kilkadziesiąt złotych.
Podsumowanie
- Filtr paliwa służy do oczyszczania paliwa z zanieczyszczeń, chroni silnik i układ wtryskowy.
- Zapchany i zużyty filtr powietrza powoduje nieregularną pracę silnika i większe zużycie paliwa. Daje także charakterystyczne symptomy, które trudno przegapić.
- Wymiana filtra paliwa jest zalecana co 15 000 do 30 000 km, w zależności od typu pojazdu i warunków jazdy.
- Zalecane interwały wymiany filtra paliwa zależą od zaleceń producenta samochodu i warunków użytkowania pojazdu.
- Filtr paliwa można wymienić samodzielnie. Nie jest to skomplikowane zadanie. Wymaga jedynie odpowiednich narzędzi oraz zapoznania się z instrukcją.
- Regularna wymiana filtra paliwa zapewnia właściwe warunki pracy silnika i pozwala uniknąć wielu kosztownych napraw.
- Koszty wymiany filtra zależą głównie od tego, czy wykonasz ją sam, czy też skorzystasz z usług profesjonalnego zakładu. Na cenę wpływa także model i marka pojazdu oraz renoma warsztatu. Najczęściej koszt waha się w granicach 200-300 zł.
FAQ
-
Czy wymiana filtra paliwa jest skomplikowana?
Wymiana filtra paliwa zazwyczaj nie jest skomplikowana i może być wykonana przez osoby z podstawową wiedzą z zakresu mechaniki samochodowej. Wymaga jednak dokładności i przestrzegania instrukcji. Ważny jest dostęp do odpowiednich narzędzi oraz zakup pasującego filtra.
-
Co ile wymieniać filtr paliwa, aby uzyskać pełną ochronę?
Filtr paliwa powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Najlepiej zlecać lub samodzielnie wykonywać tę czynność po przejechaniu od 15 000 do 30 000 kilometrów, w zależności od modelu i warunków użytkowania.
-
Dlaczego w silnikach diesla filtr paliwa wymienia się częściej niż w przypadku jednostki benzynowej?
Silniki diesla wymagają częstszej wymiany filtra paliwa, ponieważ, z uwagi na charakterystykę ich pracy, są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie.
-
Jakie są objawy zapchanego filtra paliwa?
Zapchany filtr paliwa najczęściej objawia się poprzez spadek mocy silnika, problemy z jego uruchomieniem, nierówną pracę oraz zwiększone zużycie paliwa. Dodatkowo mogą pojawić się symptomy takie jak dymienie z rury wydechowej czy niepokojące dźwięki pochodzące z okolic silnika. Może to wskazywać na to, że przepływ paliwa do komory spalania jest ograniczony i napęd nie pracuje optymalnie.