Najlepsze SUVy – jakie auto warto kupić w 2024?
SUV-y od kilku lat zyskują na popularności. Coraz więcej osób decyduje się je kupić – dotyczy to zwłaszcza kierowców, którzy cenią sobie przestrzeń i patrzenie na drogę z większej wysokości. Sprawdź, o czym pamiętać, wybierając auto typu SUV i jakie najlepsze SUV-y możemy polecić!
Już w 2023 roku prawie 50% użytkowników nowych pojazdów prosto z salonu wybierało nadwozie SUV. W sektorze aut używanych było to ok. 24%. W pierwszym kwartale 2024 roku można było wyróżnić kilkanaście modeli, które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem kupujących.
O czym pamiętać, kupując SUV-a?
Nazwa SUV pochodzi od sports utility vehicle, czyli pojazdu o użytku sportowym. W praktyce SUV-y wyróżniają się dzięki sportowemu podwoziu, które ma większy rozstaw osi i prześwit. W ten sposób niektóre SUV-y nadają się również do jazdy terenowej, choć większość w mniejszym budżecie to jednak pojazdy miejskie, ewentualnie na nierówne, ale raczej utwardzone drogi. Pojazdy z mniejszym bagażnikiem to tak zwane crossovery, czyli połączenie aut miejskich z SUV-ami.
Najpopularniejsze SUV-y w Polsce w 2024
Według serwisu OTOMOTO do najpopularniejszych modeli SUV-ów w 2024 roku, na rynku wtórnym, należą między innymi Kia Sportage, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 czy Nissan Qashqai. Szczególną popularnością cieszą się roczniki od 2021 do 2023, czyli auta dość nowe. W 2023 roku aż 5 aut z dziesiątki najczęściej wyszukiwanych, nowych pojazdów stanowiły wersje z nadwoziem SUV-a. To świadczy o popularności tych samochodów.
Skoda Kodiaq
Ta Skoda to prawdziwy SUV przeznaczony dla osób, które cenią sobie dużo miejsca do przechowywania bagażu. Na rynku samochodów używanych wyróżniają się bardzo dużym bagażnikiem, który ma 745 l z rozłożonymi siedzeniami – idealnie więc sprawdzi się dla komfortu jazdy całej rodziny. Niestety wersje z silnikami wysokoprężnymi mają dość wysokie zużycie paliwa na poziomie ok. 7,0 l/100 km. Coś za coś – trzeba mocy, aby wprawić w ruch tak duże auto. Skoda w tej wersji i generacji I od 2016 do 2021 oferowała przede wszystkim silniki benzynowe (1.4, 1.5, 2.0) i wysokoprężne (2.0). Nowa, II generacja przedstawia następujące propozycje:
- hybryda mHEV z silnikiem 1.5 o mocy 150 KM,
- silniki diesla 2.0 o mocy 150 i 193 KM,
- hybryda plug-in z silnikiem 1.5 o mocy 204 KM.
Tego SUV-a kupisz w wersji z 2024 roku za 258 000 zł. Będziesz mógł liczyć na silnik 2.0 w benzynie, a także automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na 4 koła w wersji siedmioosobowej. Za rocznik 2017 z silnikiem 2.0 w dieslu i mocą 150 KM zapłacisz ok. 70 000 zł. Ta wersja będzie miała większy przebieg, bo powyżej 250 tys. km, a także automatyczną skrzynię biegów.
Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross to w zasadzie crossover, czyli auto łączące cechy osobówki i typowego SUV-a. Model jest produkowany i dostępny w Europie od 2021 roku z unowocześnieniem modeli w 2023. Model jest dostępny w dwóch wersjach wyposażonych w:
- silnik benzynowy 1.5 z mocą 125 KM,
- silnik hybrydowy z mocą 116 KM, w tym z silnikiem benzynowym 1.5 w zestawie.
Jeśli szukasz SUV-a, który spala niewiele w wersji hybrydowej, to ten na pewno Cię zadowoli. W trybie mieszanym jego spalanie określone jest na zaledwie 4,7 l/100 km. Dzięki odpowiednio dużemu prześwitowi możesz doskonale poradzić sobie w terenie. Niestety, minusem jest bagażnik, którego rozmiar nie zachwyca, bo wynosi zaledwie 397 l. Z tego powodu model ten nie jest uznawany za pełnoprawny SUV.
Za 85 000 zł jesteś w stanie nabyć Toyotę Yaris Cross w wersji z benzynowym silnikiem 1.5 i manualną skrzynią biegów. Takie auto z rocznika 2022 może mieć poniżej 30 tys. km przebiegu! Model z 2024 roku w benzynie, a automatem i silnikiem 1,5 (92 KM) może kosztować już 145 000 zł, co jest zasługą przebiegu poniżej 5 tys. km. O kilka tysięcy taniej kupisz hybrydę z 2023 roku z podobnym kilometrażem.
Kia Sportage V
W najnowszej generacji Kia Sportage ma do zaoferowania aż sześć rodzajów napędów o pojemności 1,6:
- spalinowy z benzyną,
- mild hybrid z benzyną,
- hybrydowy z benzyną,
- hybrydowy Plug-In,
- spalinowy diesla,
- mild hybrid z dieslem.
Kia Sportage to typowy mid size SUV, dodatkowo objęty długą gwarancją, co zachęca użytkowników. Samochody te mogą dysponować napędem 4×4 i mieć manualną albo automatyczną skrzynię biegów, zależnie od wersji. Waha się również moc, którą dysponuje Kia Sportage. Wynosi ona od 160 do nawet 210 KM. Pojemny bagażnik, który pomieści od 591 l przy rozłożonych siedzeniach do 1780 l przy złożonych, pozwala spakować na wyjazd całą rodzinę.
Generacja V modelu Kia Sportage będzie kosztowała od 104 000 zł za modele benzynowe 1.6 z 2023 roku, z przebiegiem ok. 25 tys. km, aż po 162 000 zł za hybrydy z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem 1.6 z 2024 z salonu.
Toyota RAV4
Na szczególną uwagę zasługuje Toyota RAV4 w piątej generacji. Znajdziesz ten samochód:
- w wersji z napędem hybrydowym typu plug-in,
- w wersji hybrydowej,
- w wersji z benzynowym silnikiem 2.0.
Wersje hybrydowe zasługują na szczególną uwagę choćby dlatego, że mają dobre osiągi (m.in. przyspieszenie do setki w lekko ponad 6 s), a przy tym zachowują niskie zużycie paliwa (ok. 5,7 l/100 km w cyklu mieszanym). Nie są to małe SUV-y! Ta generacja ma większy bagażnik w stosunku do generacji IV, czyli zyskujesz pojemność bagażnika 580 l przy rozłożonych siedzeniach. Jest też napęd na cztery koła, co ucieszy fanów off-roadu. Jednocześnie ten model Toyoty jest niezwykle komforty wewnątrz i wykończony w dobrym stylu. Jeśli chodzi o ranking SUV-ów, plasuje się wysoko!
Za nową Toyotę RAV z 2024 roku, o przebiegu poniżej 1000 km, zapłacisz ok. 224 000 zł. Będzie to wersja hybrydowa z silnikiem 2.5 i mocą 177 KM. Możesz jednak sięgnąć też po model z poprzedniej generacji. Tu na pewno będzie taniej! Toyota RAV4 w dieslu 2.2 (150 KM) z 2013 roku będzie kosztowała ok. 50 000 zł przy przebiegu ponad 200 tys. km.
Toyota C-HR
Pierwsza generacja Toyoty C-HR była produkowana do 2023 roku, a w 2024 producent przygotował nowy model. Ulepszono w II generacji kilka rzeczy, na które skarżyli się użytkownicy, na przykład wysoko umieszczone klamki drzwi, praktycznie niedostępne dla dzieci. A wszak SUV-y polecane są również jako auta rodzinne! Auto wyróżnia się również skrzynią automatyczną, która jest praktycznie nie do zdarcia. Ten pięciodrzwiowy crossover ma jednak niewielki bagażnik o rozmiarze 388 l, co może nieco rozczarowywać. Toyota C-HR dostępna jest w wersjach silnikowych:
- hybrydy 1.8 o mocy 140 KM,
- hybrydy Dynamic Force 2.0 o mocy 197 km.
Już za 60 000 zł kupisz Toyotę C-HR w wersji z silnikiem 1.2 w benzynie i przebiegiem ok. 160 tys. km. Towarzyszyć jej będzie automatyczna skrzynia biegów i napęd na cztery koła. Potrzebujesz czegoś mocniejszego? Za 190 000 zł czeka na Ciebie hybrydowa wersja z silnikiem 2.0 i 197 KM. Taki model z 2023 roku jest dostępny w automacie, wysokiej klasie wyposażenia, a także z przebiegiem ok. 5 tys. km.
Hyundai Tucson
Najnowszy Hyundai Tucson to model konkurencyjny w stosunku do innych, który na dobrą sprawę rozwinął kategorię, jaką jest kompaktowy SUV. W ostatecznej wersji ma spory bagażnik, którego pojemność przekracza 600 l, dlatego trudno mówić tutaj o niewielkim aucie w segmencie SUV-ów. Dostępne są:
- hybryda i hybryda plug-in w wersjach z benzyniakiem 1.6 o mocy 180 KM,
- silniki benzynowe 1.5, 1.6 i 2.5 w wersji Smartstream,
- silnik wysokoprężny 2.0.
O ile hybrydy występują wyłącznie w wersji z automatyczną skrzynią biegów, to w benzynie masz do wyboru automat albo manual. Co więcej, jak na najlepsze SUV-y przystało, auta te mają do wyboru napęd na przednie koła albo 4×4. Jednocześnie samochód ten jest dostępny w korzystnych cenach. Za auto z 2020 roku z automatyczną skrzynią biegów w benzynie (silnik 1.6, 177 KM) zapłacisz ok. 70 000 zł przy przebiegu ok. 150 tys. km. Model z 2023 roku w wersji hybrydy plug-in o przebiegu mniejszym niż 10 tys. km to koszt ok. 190 000 zł.
Volkswagen Tiguan
VW Tiguan ma duży bagażnik, który pomieści nawet 615 l bagażu. Mocna wersja benzynowa jest polecana dla osób, które cenią sobie dynamikę jazdy. To zdecydowanie auto z wyższej półki cenowej, ale za tym idzie lepsze wyposażenie, np. z panelem dotykowym odpowiedzialnym za sterowaniem klimatyzacją. Słabym punktem tego modelu jest mechatronika w manualnych skrzyniach typu DSG – warto zwrócić na to uwagę. Volkswageny wymagają również regularnej konserwacji, bo zaniedbane drobne niedogodności mogą przekształcić się w poważne problemy i kosztowne naprawy. W drugiej generacji użytkownicy mogli wybierać między silnikami benzynowymi 1.4, 1.5 i 2.0 i dieslem 2.0. W trzeciej generacji wybór ten wygląda nieco inaczej:
- silniki benzynowe 1.5 i 2.0 o mocy kolejno 150 i 265 KM,
- silniki wysokoprężne 2.0 z mocą 150 lub 193 KM,
- hybrydę z silnikiem 1.5 o mocy 115 KM.
Volkswagen Tiguan z 2022 roku w benzynie, z silnikiem 2.0 i przebiegiem poniżej 40 000 km kosztuje około 230 000 zł. W tej cenie możesz nie tylko liczyć na wysoki wariant wyposażenia, ale również automatyczną skrzynię biegów czy hak w zestawie. Jeśli to zbyt wysoka kwota, to w II generacji, bo o niej mowa, znajdziesz też tańsze pojazdy. Za 54 000 zł kupisz wersję 1.4 w benzynie, z manualną skrzynią biegów i przebiegiem poniżej 100 tys. km. Model z rocznika 2020 z mocniejszym silnikiem 2.0 w dieslu, z przebiegiem powyżej 150 tys. km, będzie kosztować ok. 86 000 zł.
Ford Kuga
Ford Kuga to stonowane, eleganckie auto, które świetnie się prezentuje. Nie jest wyposażone w szczególnie duży bagażnik, ale zależnie od wersji może on pomieścić od 419 do 590 l. Nie jest najmniej awaryjny – użytkownicy skarżą się m.in. na nieszczelności czy pojawianie się rdzy na przednich drzwiach – warto zwrócić na to uwagę na rynku wtórnym. Jednocześnie w wersjach benzynowych o podstawowej mocy z poprzedniej generacji brakuje nieco mocy, dlatego warto stawiać na silniejsze jednostki. Ford Kuga jest dostępny w najnowszej generacji z kilkoma rodzajami silników:
- dieslem w wersji 1.5 i 2.0 z mocą od 120 do 190 KM,
- benzynówką w wersji 1.5 od 120 do 182 KM,
- hybrydzie w wersji 2.5 l z mocą 190 KM,
- hybrydzie plug-in w wersji 2.5 z mocą 225 KM.
Ford Kuga z 2024 roku w wersji hybrydy z silnikiem 2.5 i znaczną mocą 180 KM będzie kosztować Cię 186 000 zł. Możesz w tej kwocie liczyć na przebieg poniżej 6 tys. km, a także dobre wyposażenie. Jeśli interesuje Cię nieco starszy model z drugiej generacji, możesz postawić na przykład na auto z 2015 roku. Znajdziesz tam manualną skrzynię biegów i silnik 2.0 w dieslu, niewiele ustępujący mocą następcy, bo mający 150 KM. Zapłacisz za niego ok. 48 000 zł, ale musisz liczyć się z przebiegiem nawet 180 tys. km.
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai to w rzeczywistości kompaktowy SUV czy crossover. Od dłuższego czasu znajduje się na liście najlepszych SUV-ów przede wszystkim z uwagi na swoją popularność. Zapewnia komfort jazdy i ma dobre właściwości jezdne, a najnowsze modele mają bogate wyposażenie standardowe. W jego skład wchodzi m.in. Travel Assist, kamera cofania czy reflektory LED. Ten mały SUV w III generacji występuje wyłącznie z silnikami hybrydowymi:
- benzynowy 1.3 DIG-T w systemie miękkiej hybrydy z mocą 140 KM,
- benzynowy 1.5 VC-T z systemem e-Power i mocą 158 KM.
Starsza, druga generacja, produkowana od 2013 do 2021, oferuje większy wybór tradycyjnych silników:
- benzynowe 1.2, 1.2i, 1.6i, 2.0 o mocy od 115 do 163 KM,
- wysokoprężne 1.5, 1.6, 1.6 XTRONIC, 1.6 4×4-i z mocą od 110 do 131 KM.
Najwięcej będzie Cię kosztował model z 2023 lub 2024 roku z niewielkim przebiegiem do 5 tys. km, bo ok. 173 000 zł. Warto zaznaczyć, że mowa o silniku 1.5 w benzynie, bo hybryda będzie nieco droższa. Nie musisz jednak wydawać aż tyle małego SUV-a. Jeśli interesują Cię starsze modele z II generacji, możesz mieć auto z silnikiem 1.5 diesla i manualną skrzynią biegów z 2013 roku za ok. 30 000 zł. Pamiętaj jednak, że na rynku wtórnym w takim wieku znajdziesz jedynie modele SUV z przebiegiem ponad 200 tys. km.
Opel Mokka
W rodzinie Opli Mokka uchodzi za auto najmniej awaryjne ze średniej półki cenowej. Przeciętne koszty utrzymania łączą się z lekkością prowadzenia i wygodą codziennej jazdy nawet z pasażerami z tyłu. Auto świetnie nadaje się na spokojną jazdę, jak i szaleństwa w trudniejszych warunkach, ale jednak po drogach utwardzonych. Wersja z LPG w I generacji oceniana jest jako kosztowniejsza w eksploatacji, co warto mieć na uwadze, wybierając auto na polskim rynku wtórnym. Jak na małego SUV-a przystało, model ten ma niewielki bagażnik, który mieści zaledwie 350 l. To czyni go autem na granicy miejskiego oraz crossovera.
I generacja tego modelu miała do dyspozycji trzy rodzaje napędów:
- benzynowe 1.4 Turbo i 1.6 Ecotec,
- benzynowy z LPG 1.4 Turbo LPG,
- diesla 1.6, w tym w wersji 4×4.
Trochę inaczej zaprezentowała się II generacja, w której:
- przedstawiono silniki benzynowe 1.2 Turbo w wersjach M6: 100 KM, 130 KM oraz 130 KM A8,
- ograniczono modele diesla do jednego 1.5 110 KM,
- elektrycznym e136 KM.
Za wersję z I generacji, czyli produkowaną do 2019 roku, możesz zapłacić już 33 000 zł. To model z 2012 roku w dieslu, z silnikiem o mocy 130 KM i pojemności 1.7 l. Minusem jest oczywiście przebieg, który będzie wynosił ponad 240 tys. km. Wersja po liftingu, czyli z 2017 roku, będzie kosztowała 37 000 zł. Za nowy model z 2023 roku o przebiegu poniżej 5 tys. km. z elektrycznym silnikiem o mocy 136 KM zapłacisz 130 000 zł. Nieco tańsza będzie wersja z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 130 KM w automacie – za model z 2024 zapłacisz 121 000 zł.
Ubezpieczenie SUV-a w 2024
Każdy pojazd powinien mieć ubezpieczenie OC. Pozwala ono na likwidację szkody z polisy sprawcy. Jednakże SUV-y dobrze trzymają cenę, dlatego zwłaszcza przy młodszych modelach warto sprawdzić, czy nie opłaca się objąć ich również polisą AC. Daje ona szansę na likwidację szkody własnej, czyli tej powstałej w wyniku zdarzenia spowodowanego przez Ciebie. Warto zastanowić się też nad ubezpieczeniem SUV-ów od nieprzewidzianych zdarzeń, np. kradzieży albo działania żywiołów, w ramach ubezpieczenia NNW. Pamiętaj, że każda polisa jest odbierana indywidualnie – dotyczy to zarówno jej kwoty, jak i zakresu ochrony. Poniżej przygotowaliśmy przykładową kalkulację polisy dla jednego z SUV-ów z rankingu.
Ubezpieczyciel | OC | AC | ASS | NNW | Cena polisy |
---|---|---|---|---|---|
Uniqa | tak | tak | tak | tak | 2347 zł |
Trasti | tak | tak | tak | tak | 2553 zł |
Benefia | tak | tak | tak | tak | 3131 zł |
Link4 | tak | tak | tak | tak | 3180,10 zł |
Kalkulacja z dnia 28.10.2024 r. dla modelu Kia Sportage z 2023 roku, z silnikiem 1.6 w benzynie. Właścicielem jest 30-letni pan Arkadiusz z Bydgoszczy. |
Podsumowanie:
- SUV-y stają się jednymi z najbardziej popularnych typów nadwozi w sprzedaży zarówno aut używanych, jak i tych z salonów.
- Do Twojej dyspozycji są zarówno wersje benzynowe, jak i z silnikiem wysokoprężnym, a nawet hybrydą.
- Większość SUV-ów z najnowszych roczników to pojazdy wypełnione nowoczesną technologią, idealne na dłuższe trasy.
- SUV-y to dobre auta rodzinne, ale sprawdzą się też dla osób, które mają zwierzęta czy często jeżdżą na dłuższe wycieczki z wyposażeniem i osprzętem.
- Jedną z rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze SUV-a, jest pojemność bagażnika, która waha się zależnie od modelu od ponad 500 do nawet 700 l.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
-
Jakiego SUV-a warto kupić?
Wiele zależy od tego, czego właściwie oczekujesz. Jeśli nie zależy Ci na tym, aby bagażnik był specjalnie duży, dobrze sprawdzi się crossover, na przykład Toyota Yaris Cross. Innym rozwiązaniem może być mid size SUV, jak Opel Mokka. Dla dużego bagażnika wybierz pełnoprawnego SUV-a, jak BMW serii 3 czy Volkswagen Tiguan. W budżecie do 50 tys. złotych kupisz nawet najlepsze SUV-y, takie jak Kia Sportage, Honda CR-V czy Toyota RAV4. Zainteresować mogą Cię też modele Volkswagen T z bagażnikami w różnym rozmiarze.
-
Które SUV-y są najmniej awaryjne?
Do najmniej awaryjnych SUV-ów zaliczają się te ze stajni Toyoty, która uznana została również za najmniej awaryjną markę 2023 roku. Dobrym pomysłem może być inwestycja na przykład w model Toyota RAV4, który wymieniany jest również w rankingu na najlepsze SUV-y.
-
Który SUV jest najbardziej ekonomiczny?
Najbardziej ekonomiczny SUV to taki, którego zużycie paliwa nie jest wysokie pomimo dużej masy własnej pojazdu. Dobrym przykładem jest tutaj Toyota RAV4. Według producenta w cyklu mieszanym najlepsze SUV-y w tym modelu mają spalanie na poziomie ok. 6 l/100 km. Z kolei na trasie, przy ekonomicznym stylu jazdy, będzie wynosić ok. 5,6 l/100 km.
-
Jaki SUV do 40 tys.?
SUV-y dobrze trzymają ceny nawet po wyjeździe z salonu i długo po okresie produkcji. Jeśli auto jest w dobrym stanie, to może się okazać, że trudno będzie Ci je kupić w kwocie poniżej 50 tys, nawet jeśli będzie miało już 10 lat. Są jednak wyjątki. Na przykład Nissan Qashqai z 2013 roku kosztuje mniej niż 40 tys. złotych. W tej kwocie możesz też dostać Opla Mokkę z 2019. Spoza zestawienia w tej cenie dostępny będzie też w miarę nowy model Dacia Duster.