Najlepsze kabriolety do 30 tys. – TOP 7 modeli
Marzysz o jeździe z otwartym dachem? W takim razie musisz mieć kabriolet! Choć jazda z opuszczonym dachem kojarzy się przede wszystkim z cieplejszymi niż Polska krajami i niekoniecznie po tak nierównej drodze, to jednak kabriolety stają się popularne również tutaj. Jak je wybierać?
Kabriolety różnią się między sobą na przykład sposobem rozkładania dachu i tym, czy mogą być użytkowane w kraju przez cały rok – dotyczy to oczywiście względów praktycznych. Nie każdy samochód w stylu retro będzie dobrym wyborem na polskie drogi, a najtańsze egzemplarze niekoniecznie są zdatne do użytku. Co wybrać i czym się kierować przy wyborze kabrioletów? Sprawdźmy!
Kabriolety z twardym i miękkim dachem – mechanizm składania dachu
Kabriolet to takie auto, które umożliwia jazdę z otwartym dachem. Aby to było możliwe, pojazd musi mieć mechanizm, który ten dach składa. Starsze modele mają dachy składane ręcznie, a nowsze – mechaniczne i automatyczne. To jednak niejedyna różnica, bo kabriolety mogą być z:
- miękkim dachem, zazwyczaj wykonanym z tkaniny, który nie pozwala na użytkowanie pojazdu np. podczas opadów (bo nie jest szczelny) i ma gorszą akustykę po rozłożeniu dachu,
- twardym dachem, tak zwanym hard topem, który jest zazwyczaj metalowy; takie modele po rozłożeniu dachu dają auto w wersji coupe.
Różnice polegają również na konserwacji. W przypadku dachu miękkiego musisz dbać zarówno o mechanizm, jak i tkaninę, z którego został wykonany. Dachy twarde wymagają konserwacji mechanizmu, z pominięciem samej powierzchni – stanowi ona stalowy element.
Na co zwrócić uwagę, kupując kabriolety do 30 tys.?
Zanim podejmiesz decyzję o zakupie egzemplarza, sprawdź historię pojazdu. Zrobisz to łatwo przez internet, wpisując na stronie rządowej:
- datę pierwszej rejestracji,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer VIN.
W ten sposób dowiesz się, czy auto brało udział w wypadku i jaki faktycznie ma przebieg. Następnie warto poprosić o pomoc mechanika, który oceni takie aspekty jak:
- stan silnika – w przypadku jednostek benzynowych i wysokoprężnych jest tak samo istotny, bo silnik jest często najdroższym elementem do wymiany; jeśli jest wyczyszczony, to zachodzi ryzyko, że ma jakąś awarię, np. wyciek, którą ktoś próbuje tuszować,
- stan mechanizmu rozkładania dachu – kabriolety mające twardy i miękki dach muszą mieć sprawy mechanizm do jego rozkładania; jest on kolejnym drogim elementem, jeśli chodzi o wymianę oraz naprawy w przypadku takiego auta,
- zawieszenie i podwozie – warto sprawdzić, czy nie ma śladów rdzy, zniszczeń i innych rzeczy, które mogłoby szybko doprowadzić auto do awarii,
- karoseria – kabriolety dostępne w tym przedziale cenowym mogą być narażone na korozję, dlatego, zanim kupisz auto typu cabrio, sprawdź, jak wygląda stan jego lakieru.
Kabriolety występują w wielu wersjach, zarówno z napędem na tylną oś, jak i przednią, a także w kilku wersjach silników. To, co wybierzesz, zależy od Twoich preferencji, jednak pamiętaj, aby sprawdzić stan techniczny auta, zanim zdecydujesz się na jego zakup. Bierz też pod uwagę, że w Polsce kabriolet nie może być jedynym autem, używanym przez cały rok.
Mazda MX-5 NC
Mazda MX-5 to ikona wśród roadsterów. Zadowoli wszystkich fanów przyjemnej jazdy, a to za sprawą napędu na tył i lekkiej konstrukcji, która ułatwia osiąganie wyższych prędkości. Zanim zdecydujesz się na ten model, sprawdź stan podwozia; zdarza się, że wersję tę dotyka korozja. Warty uwagi jest również stan techniczny pojazdu – najlepiej, aby na model spojrzał mechanik, aby stwierdzić, jak bardzo zużyte są podzespoły. Warto mieć na uwadze, że wersja z miękkim dachem jest prostsza w utrzymaniu niż hard top. Modele te rozpędzają się do 100 km/h w czasie krótszym niż 10 sekund.
Za ok. 23 000 zł znajdziesz model z 2006 roku w benzynie z silnikiem 1.8, manualną skrzynią biegów i przebiegiem ok. 140 tys. km. Nieco drożej wyjdą wersje co prawda starsze, bo z okolic 2001 roku, ale za to z automatyczną skrzynią biegów i w automacie. Będą kosztowały Cię ok. 29 000 zł.
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos to elegancki kabriolet z twardym, składanym dachem typu coupe-cabrio. Jego główną zaletą jest funkcjonalność. Z jednej strony dach można złożyć, by cieszyć się otwartą przestrzenią. Jednocześnie w wersji zamkniętej ten kabriolet oferuje komfort jazdy i gwarantuje wygłuszenie porównywalne z klasycznym coupe. Dostępne są silniki benzynowe TSI (1.4, 1.6, 2.0) oraz 2.0 TDI, które łączą oszczędność z przyzwoitymi osiągami. Eos jest wygodny i ma dobre właściwości jezdne, choć mechanizm dachu wymaga regularnej konserwacji, aby uniknąć awarii. Jednocześnie jego wyjątkowa konstrukcja zapewnia sporo miejsca również dla osób o nieco większym wzroście.
Za prawie 30 000 zł kupisz ten model z otwieranym dachem z 2011 roku, i to w niezłej wersji wyposażenia. Przebiegi wahają się od 170 000 km do nawet 300 000 km. Taki model w wersji z silnikiem benzynowym o mocy 122 KM i pojemności 1.4 jest w zasięgu Twojego portfela. Auto dwa lata starsze, z automatem i w dieslu 2.0 będzie kosztowało 25 000 zł przy przebiegu ok. 200 tys. km.
Mercedes SLK R170
Mercedes SLK R170 to klasyczny roadster z twardym, składanym dachem. Z uwagi na wygląd i konstrukcję taki mechanizm składania dachu zapewnia wszechstronność i wrażenie luksusu. Model ten cieszy się opinią solidnego auta z trwałymi silnikami (1.8, 2.0 oraz 2.3 Kompressor). Napęd na tylnej osi przekłada się na sportowe wrażenia z jazdy, choć auto jest bardziej komfortowe niż typowo przeznaczone do użytkowania jako model sportowy. Kierowcy chwalą jego niezawodność, ale warto zwrócić uwagę na korozję w starszych egzemplarzach oraz stan mechanizmu składania, jak w każdej wersji z twardym dachem.
Już za niecałe 29 000 zł kupisz model z 2005 roku wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, z przebiegiem ok. 200 tys. km. To jeden z kultowych silników benzynowych 1.8 z mocą 163 KM. Jeśli chcesz wydać mniej niż 20 000 zł, możesz wybrać wersję z silnikiem 2.0 i skrzynią manualną z 2000 roku, jednak tutaj przebieg będzie wyższy – nawet do 250 tys. km.
Volvo C70
Volvo C70 to elegancki, komfortowy kabriolet z twardym, składanym dachem, który wyróżnia się świetnym wykończeniem wnętrza i wysokim poziomem bezpieczeństwa, charakterystycznym dla tej marki. Dostępny jest z silnikami benzynowymi (np. 2.4, 2.5T) oraz dieslem D5. C70 ma sporą pojemność bagażnika, jednak tylne siedzenia są przy tym dość ograniczone, jeśli chodzi o przestrzeń. Wadą może być koszt utrzymania, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanego mechanizmu dachu, który wymaga regularnej konserwacji. Jest to dość ciężki samochód, co warto mieć na uwadze, sprawdzając stan amortyzatorów. Model może też sprawiać problemy, jeśli chodzi o wersje z turbodieslem, zazwyczaj związane z filtrami DPF.
Volvo C70 to model dostępny w cenie ok. 28 000 zł za wersję benzynową z silnikiem 2.4 i przebiegiem ok. 140 tys. km. Taki model jest dostępny w roczniku 2006. Nieco młodsze auto, bo z 2009 roku, może kosztować podobnie, jednak będzie to wersja z przebiegiem wyższym o nawet 60 tys. km i w silniku 2.0 diesla.
Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC to bardziej nowoczesny kabriolet w porównaniu z modelem 207 CC, który też cieszył się sporą popularnością. Oferuje lepsze właściwości jezdne, bogatsze wyposażenie i mocniejsze silniki. Dostępne są jednostki benzynowe (1.6 o mocy 120–150 KM) oraz diesle (1.6 HDi i 2.0 HDi). Dach typu coupe-cabrio jest solidny, ale zdarzają się problemy z mechanizmem składania. Dodatkowo jazda z rozłożonym dachem oznacza praktycznie dwukrotne zmniejszenie pojemności bagażnika. Jest to natomiast model dość bezpieczny, idealny do jazdy dziennej, a przy tym dość ciężki, dlatego kontrola hamulców jest wskazana. Dodatkowo model miewa zawodną elektrykę.
Za 29 000 zł, czyli niecały budżet, możesz kupić wersję w dieslu z silnikiem 2.0 i manualną skrzynią biegów. Musisz jednak liczyć się z przebiegiem nawet do 200 tys. km w przypadku modeli z 2012 roku. O kilka tysięcy taniej kupisz model z 2011 roku z mniejszym przebiegiem, bo ok. 150 tys. km, ale również słabszym silnikiem 1.6 w dieslu.
Fiat 500C
Ten niewielki kompaktowy kabriolet ma miękki dach otwierany i zamykany elektronicznie – wymaga on regularnej konserwacji, aby poprawnie działać. Retro design w połączeniu z wygodą użytkowania i łatwością parkowania praktycznie wszędzie, co wynika z niewielkich rozmiarów, czyni z tego modelu świetne auto miejskie. Gdzie widać, że jest to model raczej nieco tańszy? Przede wszystkim we wnętrzu, gdzie wykończenie nie jest tak luksusowe. Model ma też bardzo mały bagażnik, zwłaszcza z otwartym dachem. Możesz wybierać spośród silników benzynowych, z których najbardziej popularna jest wersja 1.2. Dostępna jest też wersja TwinAir z niskim spalaniem na poziomie ok. 5 l/100 km. Części, jak to w przypadku Fiata, są dość tanie.
Za ok. 28 000 zł jesteś w stanie kupić to małe, miejskie autko w wersji z silnikiem 1.4 w benzynie. W takiej cenie dostępne są modele z 2011 roku, które nie będą miały dużego przebiegu – raczej do 120 tys. km. Jednocześnie o kilka tysięcy taniej kupisz wersję w dieslu z 2010 roku, z silnikiem 1.2 i przebiegiem poniżej 100 tys. km.
Mini Cooper Cabrio R52
Mini Cabrio R52 to właśnie Mini Cooper w wersji kabrioletu z napędem na przednią oś. To w połączeniu z dobrze zbudowanym układem kierowniczym gwarantuje stabilność podczas jazdy, również w razie wchodzenia w zakręty przy wyższej prędkości. Wytrzymały dach jest dość odporny na awarie, a także przeciekanie. Lekko sportowy design przekona do siebie tych, którzy szukają małego, ale sprawnego auta do jazdy po mieście i nie tylko. Minusem tego modelu są wysokie ceny części zamiennych. Co więcej, z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca na dorosłą osobę.
Za ok. 12 000 zł jesteś w stanie kupić wersję z 2005 roku z silnikiem benzynowym 1.6 i przebiegiem aż 230 tys. km. Jest to jednak wersja bogato wyposażona, m.in. w czujniki parkowania czy klimatyzację. Z kolei za 24 000 zł kupisz wersję z 2010 roku w benzynie, z podobnym przebiegiem i z takim samym silnikiem, również w niezłej wersji wyposażeniowej, np. ze skórzanymi obiciami.
Ubezpieczenie kabrioletu
Zakup egzemplarza, który Ci się podoba, to nie wszystko. Każdy samochód poruszający się po polskich drogach musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Kabriolety nie jest w tym przypadku żadnym wyjątkiem. Szczególną uwagę zwróć na to, czy opłaca Ci się kontynuować ubezpieczenie dotychczasowego właściciela. Pamiętaj też, że nie przedłuży się ono automatycznie, więc musisz pamiętać, kiedy polisa się kończy. Czasem ubezpieczyciel zmienia ofertę w razie sprzedaży auta na korzystniejszą dla siebie, a mniej dla klienta, dlatego wybór własnej polisy jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem.
W przypadku auta tego rodzaju nawet z rynku wtórnego warto zastanowić się, czy nie lepiej wykupić, prócz obowiązkowego ubezpieczenia OC, również ubezpieczenie AC. Dla samej otwartej wersji samochodu nie jest ono z reguły droższe. Warto jednak mieć na uwadze, że kabriolety są zwykle dość kosztowne i delikatne, gdy chodzi o kontakt z warunkami atmosferycznymi. Ubezpieczenie AC pomoże Ci chronić i odrestaurować nadwozie np. w razie klęski żywiołowej. Najlepszym wyborem będzie zakup wszystkich ubezpieczeń naraz. OC, AC, ASS a także NNW. Pamiętaj, że ważne jest tutaj, gdzie jest parkowane auto – parking pod gołym niebem może zwiększyć koszty ubezpieczenia AC z uwagi na to, że wnętrze będzie narażone na deszcz czy śnieg. Droższy będzie też napęd na tylne koła. Dlaczego? Bo napęd na tylną oś kojarzony jest z pojazdami sportowymi, a te z zasady są bardziej narażone na wypadki.
Ubezpieczyciel | OC | AC | ASS | NNW | Cena polisy |
---|---|---|---|---|---|
Trasti | tak | nie | nie | nie | 499 zł |
Uniqa | tak | nie | tak | tak | 546 zł |
Balcia | tak | nie | tak | nie | 646 zł |
mtu24.pl | tak | tak (Mini) | nie | nie | 755 zł |
Kalkulacja z dnia 28.11.2024 przygotowana dla 40-letniej kobiety ze Zwierzyńca, właścicielki Volvo C70 z 2009 roku, z silnikiem 2.0 w dieslu. |
Podsumowanie:
- W kwocie do 30 tys. złotych możesz kupić kabriolety z różnych roczników i z wieloma udogodnieniami, np. światłami w technologii LED czy czujnikami parkowania.
- Kabriolet to nie samochód, który można w Polsce zostawić pod gołym niebem czy użytkować przez cały rok – nasz klimat na to nie pozwala.
- Samochody tego rodzaju mogą mieć twardy albo miękki dach, zależnie od modelu. Warto wybrać wersję, która będzie dla Ciebie bardziej funkcjonalna.
- Mechanizm otwierania dachu to element, który w takich autach psuje się najszybciej. Zanim dokonasz zakupu, sprawdź, czy działa on płynnie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
-
Jaki kabriolet ma twardy dach?
Część kabrioletów, zwłaszcza młodszych i takich, które mają być użytkowane nie tylko z otwartym dachem, ma twardy dach. Są to tak zwane modele coupe-cabrio. Przykładem na taki samochód jest na przykład Volkswagen Eos.
-
Czy kabrioletem można jeździć zimą?
Tak, jest to możliwe, bo za jazdę odpowiada jednostka napędowa, czyli silnik. Warto jednak mieć na uwadze, że miękki dach źle zniesie kontakt ze śniegiem i będzie przepuszczał mróz czy wiatr. Nawet wersje z twardym dachem mechanicy radzą zostawić w domu, gdy pogoda nie sprzyja, bo wilgoć może spowodować uszkodzenie mechanizmu składania.
-
Czy warto kupić cabriolet?
Jeśli zależy Ci na pojeździe, który ma ładne wnętrze, mocny silnik, a przy tym otwarty dach, to kabriolet jest wyborem dla Ciebie. Pamiętaj jednak, że nie jest to auto, które sprawdzi się w Polsce przez cały rok. Przy niepogodzie lepiej mieć szczelniejszy i mniej zawodny środek transportu.
-
Ile kosztuje najtańszy kabriolet?
Według cen katalogowych najtańszy nowy kabriolet to Fiat 500 C. Możesz kupić pojazd tej marki już za 70 000 zł. Oczywiście, im więcej udogodnień i dodatkowych opcji wybierzesz, tym droższy będzie samochód.