Jaki płyn do wspomagania wybrać? Kolory, skład

Zastosowanie wspomagania kierownicy było niemal przewrotem w motoryzacji – nagle manewrowanie autem stało się dużo prostsze, znacznie zwiększył się komfort jazdy. W samochodzie z układem wspomagania ruchy wykonywane kierownicą podczas skręcania czy parkowania wymagają od prowadzącego użycia mniejszej siły niż w pojazdach bez tego rozwiązania. Dziś wspomaganie kierownicy należy do standardowego wyposażenia aut. Aby działało poprawnie, konieczna jest regularna wymiana płynu do wspomagania. Sprawdź, jak często go zmieniać i jaki płyn do wspomagania kierownicy wybrać.
Płyn do układu kierowniczego spełnia bardzo istotne zadanie, jest on czynnikiem wykonawczym, dzięki któremu możliwy jest skręt kół, dodatkowo smaruje układ i chroni go przed przegrzaniem. Regularna wymiana płynu jest niezbędna do zachowania sprawności wspomagania kierownicy – płynu nie może być ani za dużo, ani za mało, jego poziom trzeba co jakiś czas sprawdzać. Szacuje się, że wymiany powinno dokonywać się przynajmniej co 60 tys. km przebiegu. Trzeba jednak pamiętać, że nie bez znaczenia jest rodzaj zastosowanego płynu – informacje o tym, który wybrać, znaleźć można w instrukcji samochodu.
- Czym jest płyn do wspomagania kierownicy?
- Jak wybrać płyn do układu kierowniczego?
- Kiedy wymienić płyn do wspomagania kierownicy?
- Jak wlać nowy płyn do wspomagania kierownicy?
- Czym różni się płyn do wspomagania kierownicy od oleju do wspomagania?
- Rodzaje układów wspomagania kierownicy
- Regularna wymiana płynu – dlaczego jest tak ważna?
Czym jest płyn do wspomagania kierownicy?
Płyn do układu kierowniczego decyduje o sprawności działania układu wspomagania kierownicy typu hydraulicznego oraz elektrohydraulicznego. Dzięki zastosowaniu płynu możliwy jest skręt kół. Zapewnia on też smarowanie całego układu, zabezpiecza poszczególne elementy przed tarciem i przegrzewaniem. Brak płynu w układzie lub zastosowanie niewłaściwego preparatu grozi poważną awarią.
W trosce o prawidłowe działanie i długą żywotność wspomagania układu kierowniczego należy regularnie sprawdzać poziom płynu i wymieniać go.
Ważne! Regularna wymiana płynu do wspomagania kierownicy jest równie ważna jak okresowa wymiana oleju i innych płynów eksploatacyjnych.
Jaki płyn do wspomagania? Rodzaje płynów do wspomagania kierownicy
Na rynku dostępne są płyny do wspomagania kierownicy w trzech kolorach. Każdy z nich przeznaczony jest do zastosowania w samochodach różnych marek:
- żółty – głównie używany jest w samochodach marki Mercedes-Benz;
- płyn czerwony – stosowany jest w autach takich marek jak Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, General Motors;
- płyn zielony – przeznaczony jest do samochodów marki Ford, BMW, Volvo, Bentley, grupy Daimler AG.
Inny podział płynów dotyczy ich składu:
- płyn mineralny – z cząstkami ropy naftowej i poprawiającymi właściwości oleju dodatkami; jest bezpieczny dla gumowych elementów układu wspomagania, charakteryzuje go niska cena, ale też krótki okres użytkowania i podatność na zwiększone powstawanie piany;
- półsyntetyczne – mieszanka substancji mineralnych i syntetycznych charakteryzująca się dobrymi właściwościami smarującymi, niskim stopniem lepkości, odpornością na pienienie; wadą jest destrukcyjny wpływ na elementy gumowe układu wspomagania;
- płyn syntetyczny – składa się z alkoholi wielowodorotlenowych, poliestrów, dodatku oczyszczonej ropy naftowej; jest droższy, a jego cechy charakterystyczne to dłuższa żywotność, niska lepkość, odporność na powstawanie piany i na ekstremalne temperatury.
Jak wybrać płyn do układu kierowniczego?
Jaki płyn do wspomagania kierownicy wybrać, który będzie najlepszy? Przede wszystkim należy sięgnąć do instrukcji producenta pojazdu, szukając tam informacji i wskazówek.
Warto też czytać etykiety na płynach do wspomagania, na których znajdują się informacje o składzie mieszanki oraz markach pojazdów, dla których przeznaczony jest dany preparat.
Ważne! Płyn do wspomagania kierownicy należy wymieniać, ponieważ w trakcie pracy zużywa się, może też tracić swoje właściwości.
Płyn mineralny a syntetyczny płyn – różnice
Oleje mineralne są zazwyczaj tańsze, radzą sobie w temperaturach -40℃/+90℃, ich bazą są rafinowane frakcje ropy naftowej.
Oleje syntetyczne bazują na polialkoholach, frakcjach naftowych rafinowanych z użyciem metody hydrokrakingu. Zachowują swoje właściwości w temperaturach -40℃/+130-150℃.
Kiedy wymienić płyn do wspomagania kierownicy?
Płyn do układu wspomagania kierownicy można wymieniać po każdorazowym przejechaniu 60 tys. km. Bezwzględnie należy to zrobić w kilku sytuacjach:
- po zakupie samochodu używanego;
- podczas naprawy układu wspomagania kierownicy – usuwaniu nieszczelności, wymianie pompy;
- po przegrzaniu płynu do wspomagania, co ma miejsce w przypadku agresywnej jazdy, kręcenia kołami w miejscu;
- gdy płyn ściemniał, został zanieczyszczony (zmiana koloru, widoczne zanieczyszczenia);
- jeśli płyn zaczął wydzielać zapach spalenizny.
Na konieczność wymiany może wskazywać zwiększenie oporów układu kierowniczego, głośna praca pompy wspomagania oraz niepokojące dźwięki podczas skręcania, a także wycieki płynu.
Warto też pamiętać, by regularnie sprawdzać poziom oleju. Można to zrobić samodzielnie za pomocą bagnetu, który jest połączony z korkiem do zakręcania zbiorniczka z płynem.
Pamiętaj! Zbiornik z płynem wspomagającym rozpoznasz po symbolu kierownicy na kurku. Zwróć też uwagę na napis „power steering fluid”.
Jak wlać nowy płyn do wspomagania kierownicy?
Warto pamiętać, że wymiana płynu nie powinna wpłynąć na gwarancję pojazdu, pod warunkiem że zostanie ona przeprowadzona zgodnie z zaleceniami producenta i że zostanie użyty odpowiedni rodzaj płynu do wspomagania.
Jak krok po kroku wymienić płyn układu wspomagania? Gdy już wiesz, jaki płyn zalecany jest do twojego pojazdu, możesz zabrać się za wymianę starego oleju. Pamiętaj, że ilość płynu musi być wyważona, najlepiej, by sięgała poziomu MAX.
Wymiana płynu bez demontażu zbiorniczka
Pierwsza metoda, dzięki której możesz samodzielni wymienić olej, polega na przepłukiwaniu zbiornika. W tym celu należy wypompować zawartość zbiorniczka na płyn do wspomagania – można to zrobić używając prostej pompki ręcznej. Po opróżnieniu należy wlać nowy płyn, a następnie kilka razy poruszyć kierownicą na wszystkie strony. W ten sposób olej dotrze do każdego miejsca, zostanie wtłoczony w układ. Całą procedurę trzeba powtórzyć kilka razy, aż płyn w zbiorniczku będzie całkiem czysty.
Wymiana płynu do wspomagania kierownicy z częściowym demontażem zbiornika
Nieco bardziej skomplikowanym sposobem wymiany oleju jest metoda polegająca na częściowym demontażu zbiorniczka. Najpierw należy go opróżnić, wypompowując stary płyn, następnie zdemontować i odnaleźć przewód prowadzący do przekładni. Kolejnym krokiem jest przeciągnięcie przewodu, by znalazł się poniżej maglownicy. Pod jego wylot trzeba ustawić pojemnik na wypływający płyn. Kilka ruchów kierownicą sprawi, że cały olej zostanie wypompowany z układu.
Gdy płyn zostanie wypompowany, a układ wspomagania jest już pusty, można zamontować zbiornik i napełnić go nowym płynem. Ponowne poruszanie kierownicą sprawi, że świeży olej trafi do układu wspomagania.
Czym różni się płyn do wspomagania kierownicy od oleju do wspomagania?
W zasadzie nie istnieje różnicą między specjalistycznymi płynami przeznaczonymi do układu wspomagania a olejami – sprzedawcy używają tych określeń naprzemiennie (np. do przekładni automatycznych stosuje się oleje, stąd pomysł stosowania nazw wymiennie). Najlepiej po prostu sięgać po preparaty wskazane przez producenta pojazdu.
Ważne! Podczas wymiany płynu do wspomagania nie mieszaj olejów mineralnych, syntetycznych i półsyntetycznych. Dolewając płyn, zawsze stosuj ten sam preparat. Staraj się sięgać po produkty najwyższej jakości, aby zachować sprawność układu.
Wybierając preparat, zwracaj uwagę na kolor płynu, czytaj etykiety, stosuj go zgodnie z zaleceniami producenta. Możesz też spróbować płynu z uszczelniaczem, który likwiduje wycieki płynu z układu wspomagania i zapobiega ich powstawaniu. Płyn czy olej powinien być przede wszystkim żywotny, nieściśliwy, musi mieć wysoką temperaturę wrzenia i dobre właściwości smarne (ma smarować wszystkie elementy układu).
Rodzaje układów wspomagania kierownicy
Istnieje kilka rodzajów wspomagania kierownicy, choć ich działanie opiera się na podobnej zasadzie. Układ reaguje na skręty kierownicy i zapewnia dodatkową siłę ułatwiającą manewry – inaczej mówiąc reguluje siłę przekazywaną z kierownicy na układ skrętny osi. Dzięki temu kręcenie kierownicą nie wymaga dużo wysiłku. Najczęściej spotykane rodzaje wspomagania to hydrauliczne, pneumatyczne i elektryczne. Pneumatyczne najczęściej stosuje się w samochodach ciężarowych, dwa pozostałe w osobowych.
Wspomaganie hydrauliczne
Układ wykorzystuje pompę wtłaczającą pod ciśnieniem płyn do zaworu sterującego w przekładni kierowniczej (maglownicy). Gdy koła skręcają, zawór kieruje część płynu do jednej z komór przekładni. Ciśnienie wzrasta, a płyn pcha tłok, co ułatwia wykonanie skrętu kół.
Ciekawe! Wspomaganie hydrauliczne stosuje się w seryjnie produkowanych pojazdach od lat 50. XX wieku.
Wspomaganie elektryczne
EPS to elektryczne wspomaganie kierownicy stosowane w nowoczesnych autach. Wykorzystywana jest tu automatyka, czujniki mierzące np. siłę, z jaką wykonujemy skręty kierownicą. Rozwiązanie to umożliwiło stworzenie zaawansowanych systemów asystentów parkowania. Jego zaletą jest brak wpływu na zużycie paliwa – energia pobierana jest jedynie wtedy, gdy system pracuje.
Regularna wymiana płynu – dlaczego jest tak ważna?
Sprawny, nasmarowany układ kierowniczy działa płynnie, gwarantując komfortową jazdę. Kierowca nie musi obawiać się awarii, która mogłaby nawet wyłączyć auto z użytku i być dość kosztowna w naprawie. Dlatego tak istotne jest kontrolowanie ilości płynu, a także jego okresowa wymiana. Co, jednak jeśli kierowca zapomni o uzupełnieniu oleju, a podczas podróży zapali się lampka kontrolna?
Wszystko zależy od skali problemu. Samo zapalenie lampki nie oznacza, że trzeba przerwać podróż, to ostrzeżenie, że z układem wspomagania coś się dzieje i trzeba to skontrolować. Całkowita utrata wspomagania podczas podróży może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. W takiej sytuacji przyda się dodatkowe ubezpieczenie np. assistance. Kierowca może liczyć na pomoc drogową, czy holowanie do warsztatu.
Ważne! Jedynie ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Polisa ta zapewnia pokrycie kosztów likwidacji szkody, którą kierowca wyrządził osobom trzecim.
Dodatkowe ubezpieczenie – czy warto?
Poza obowiązkowym OC kierowca może zakupić polisę AC czy assistance. Ubezpieczenia tego rodzaju zapewniają dużo szerszą ochronę na wypadek kolizji, stłuczki, awarii, a nawet kradzieży samochodu. Kierowca może czuć się bezpiecznie, wybierając się w podróż, ponieważ może liczyć na naprawę na miejscu zdarzenia, holowanie do warsztatu, samochód zastępczy czy pomoc medyczną. Zakres usług zależy od wybranego wariantu czy pakietu polis.
Jak znaleźć atrakcyjną ofertę? Wystarczy skorzystać z kalkulatora OC i AC, wpisać dane samochodu i kierowcy i porównać propozycje wielu towarzystw. Ubezpieczenie można też kupić online. Dobrze dopasowana polisa zapewnia komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas każdej wyprawy. Jako kierowca musisz nie tylko dbać o samochód, ale też zagwarantować sobie pomoc na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.
WARTO WIEDZIEĆ:
- Płyn do wspomagania kierownicy zapewnia prawidłową pracę wszystkich elementów układu wspomagania.
- Kierowca musi pamiętać o sprawdzaniu poziomu płynu i jego okresowej wymianie.
- Płyn do wspomagania można wymienić samodzielnie.
- Na rynku dostępne są płyny różnego rodzaju, oznaczone różnymi kolorami.
- Wybierając olej do układu wspomagania, należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu i oznaczeniami na etykiecie płynu.
- Podczas wymiany oleju nie należy mieszać preparatów.
Najczęściej zadawane pytania o płyn do wspomagania
-
Jaki płyn do wspomagania mam wybrać do mojego samochodu?
Sprawdź w instrukcji pojazdu, jakie są zalecenia producenta. Zweryfikuj na etykiecie butelki z olejem, czy jest on przeznaczony do marki auta. Pamiętaj, aby podczas wymiany oleju nie mieszać różnego rodzaju płynów – staraj się stosować ten sam, najwyższej jakości preparat.
-
Jak często wymieniać płyn do wspomagania?
Mówi się, że co około 60 tys. km powinno się wymienić olej w układzie wspomagania. Trzeba to też zrobić, gdy zauważysz jakieś nieprawidłowości – wspomaganie nie działa tak, jak powinno, płyn jest zanieczyszczony, wycieka, wydziela zapach spalenizny. Co jakiś czas warto sprawdzić, jaki jest poziom oleju, jak wygląda, aby w porę zadziałać.
-
Czy płyn do wspomagania mogę wymienić sam?
Tak, płyn do wspomagania można wymienić samodzielnie lub oddać auto w ręce mechanika. Taka usługa to koszt 50-200 zł.
-
Co oznaczają kolory płynu do wspomagania?
Oleje oznaczone konkretnymi kolorami przeznaczone są do poszczególnych marek aut. Żółty do Mercedesa, a czerwony do Toyoty.