Co można znaleźć pod maską samochodu? Lista

co można znaleźć pod maską samochodu
opublikowano: 15 kwietnia 2024 autor: redakcja

Sprawny samochód to bezpieczeństwo i komfort psychiczny kierowcy. Choć niewielu ma wiedzę i umiejętności, by przeprowadzać samodzielne choćby drobne naprawy, każdy powinien wiedzieć, co można znaleźć pod maską samochodu. Nawet pobieżna, ale regularna kontrola pomoże uniknąć poważnych kłopotów. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę.

Naprawę i wymianę większości elementów zlecamy profesjonalistom, dlatego gdy coś niepokojącego zaczyna dziać się z samochodem, odprowadzamy go do warsztatu. Nie oznacza to jednak, że sami nie możemy zatroszczyć się o pewne części – wymiana żarówek, dolewanie płynów, a przede wszystkim systematyczne zaglądanie pod maskę to coś, o czym musi pamiętać każdy kierowca.

Samo zaglądanie nic jednak nie da, jeśli właściciel nie będzie wiedział, co kryje się pod maską samochodu. A tam znajdują się poszczególne filtry, bezpieczniki, akumulator, wlew oleju czy płynu chłodniczego. Do prawidłowego funkcjonowania auta potrzebne jest sprawne działanie wielu urządzeń i podzespołów, dlatego nie warto zaniedbywać takich oględzin wnętrza pojazdu.

Dlaczego warto znać swój samochód od środka?

Pod maską samochodu kryje się serce każdego pojazdu mechanicznego, czyli silnik. Trzeba jednak pamiętać, że za jego prawidłową pracę odpowiada mnóstwo innych urządzeń i wspomagających podzespołów. Każdy z nich jest ważny, dlatego wymaga regularnego sprawdzania i utrzymania w dobrym stanie. O wiele takich elementów możesz zadbać samodzielnie np. poprzez utrzymanie odpowiedniego poziomu płynów. Nie zrobisz tego, jeśli nie będziesz wiedzieć, co wymienić, dolać, czy gdzie dokładnie wlać.

Znając swój samochód od środka, masz możliwość zadbać o jego sprawność, długą żywotność poszczególnych elementów.

Maska samochodu skrywa wiele elementów, które mają wpływ na bezpieczeństwo kierowcy, a także na komfort podróży. Zaniedbania, a do takich należy brak regularnej kontroli, mogą doprowadzić do sytuacji, gdy pojazd będzie stanowił zagrożenia nie tylko dla podróżujących, ale również dla innych uczestników ruchu drogowego. Sporadyczne zaglądanie pod maskę uniemożliwi dostrzeżenie początków poważnej awarii. Warto pamiętać, że regularne kontrole mogą zapobiec bardzo kosztownym naprawom.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ważne! Znajomość podstawowych zasad eksploatacji samochodu, zapobiegliwość i regularne kontrole elementów znajdujących się pod maską to recepta na posiadanie sprawnego, bezpiecznego samochodu!

Jak często należy zaglądać pod maskę samochodu?

Dobrą praktyką każdego kierowcy jest systematyczna kontrola, ale też konserwacja i wymiana poszczególnych elementów, filtrów, płynów. Wątpliwe może być jednak określenie „regularna”. Dla każdego może bowiem oznaczać inny odcinek czasu.

Oczywiście pod maskę koniecznie należy zajrzeć, gdy kierowcę coś zaniepokoi. Obowiązkowe są również coroczne przeglądy samochodowe w stacji diagnostycznej. Takie poważniejsze kontrole można też przeprowadzać przy każdej wymianie opon (oczywiście, jeśli kierowca nie używa opon całorocznych, a sezonowe).

Zobacz też: Badanie techniczne pojazdu w 2024 – ile kosztuje? jak wygląda?

Pod maskę warto zajrzeć przed każdą planowaną dłuższą podróżą, ale też i po niej – np. poziom oleju zaleca się kontrolować co 500-800 km (warto jednak zaglądać częściej, ponieważ jego niedobór może prowadzić do zatarcia silnika). Zimą zaleca się podnieść maskę, zanim odpalimy silnik – schronienia mogą tam szukać zwierzęta. Jak najczęściej warto też kontrolować poziom płynu chłodzącego. Dobrym pomysłem jest ustalenie sobie częstotliwości takiego przeglądu, np. raz w miesiącu.

Urządzenia i podzespoły pod maską samochodu – co warto wiedzieć?

Najważniejsze elementy, które powinien rozpoznawać każdy kierowca (zlokalizować i wiedzieć, za co odpowiadają) to:

  • filtr i wlew oleju silnikowego;
  • pojemnik na płyn do spryskiwaczy;
  • akumulator;
  • pasek rozrządu;
  • pasek klinowy;
  • bezpieczniki;
  • zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego;
  • zbiornik na płyn chłodniczy;
  • zbiornik na płyn do układu wspomagania kierownicy;
  • filtr kabinowy.

Dlaczego tak ważne jest dbanie, by poziom płynów eksploatacyjnych był zawsze na odpowiednim poziomie, a filtry były regularnie wymieniane?

Filtr oleju i wlew

Olej silnikowy wspiera prawidłową pracę silnika, zmniejszając tarcie poszczególnych podzespołów (jego brak może prowadzić do zatarcia lub korozji silnika). Poziom oleju należy regularnie sprawdzać – mówi się, że jest to niezbędne po każdorazowym przejechaniu 500-1000 km. Nic nie stoi na przeszkodzie, by sprawdzać go jeszcze częściej, np. podczas każdego tankowania. W komorze silnika znajduje się specjalny bagnet, który służy do pomiaru poziomu oleju – gdy wskazuje, że płynu jest za mało, należy go uzupełnić.

Niezbędna jest też wymiana oleju – w większości przypadków co 10-15 tys. km lub raz do roku. Trzeba też pamiętać o wymianie filtra oleju znajdującego się w pobliżu silnika. Jego zadaniem jest ochrona motoru przed zanieczyszczeniami. Wymianą filtra i oleju zajmuje się mechanik.

Wlew płynu do spryskiwaczy

Jednym z najczęściej uzupełnianych zbiorników jest ten na płyn do spryskiwaczy. Gdy go brakuje, znacznie pogarsza się komfort jazdy – widoczność jest mniejsza, a jazda z zabrudzoną szybą może być po prostu niebezpieczna.

W niektórych samochodach przy obniżonym poziomie płynu do spryskiwaczy zapala się kontrolka, jednak w większości pojazdów trzeba regularnie zaglądać pod maskę i śledzić poziom ubywającego płynu. Zbiorniczek jest bardzo dobrze widoczny – ma kolorowy dekielek z charakterystyczną, rozpoznawalną ikonką. W razie konieczności wystarczy zdjąć zatyczkę i dolać płyn.

Ważne! Zimą lepiej stosować płyn zimowy, przeznaczony do niskich temperatur, co zapobiega jego zamarzaniu. Zamarznięty płyn może spowodować uszkodzenie przewodów i mechanizmu spryskiwaczy.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy odpowiada za prawidłowe działanie układu hamulcowego. Płyn ten normalnie się nie zużywa i nie trzeba go dolewać. Każdy jego ubytek świadczy o nieprawidłowościach i stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, dlatego należy natychmiast udać się do serwisu. Mimo że nie musisz go dolewać, dobrze jest wiedzieć, gdzie znajduje się zbiornik z płynem hamulcowym.

Ciekawe! Ważna jest nie tylko prawidłowa ilość płynu hamulcowego, ale też czystość. Wzrost zabrudzenia może prowadzić do niesprawnego działania hamulców!

Pasek rozrządu/łańcuch rozrządu

Pasek rozrządu odpowiada za prawidłową pracę silnika – dzięki niemu napęd przenosi się z wału korbowego na wał rozrządu. Awaria rozrządu oznacza bardzo kosztowną naprawę, dlatego warto szczególnie dbać o ten element. W wielu pojazdach pasek jest schowany za obudową, zaleca się jednak od czasu do czasu sprawdzić, czy nie jest zbyt luźny lub uszkodzony (popękany).

Rozrząd należy też co kilka lat wymieniać – przyjmuje się, że co 5 lat lub co 100 tys. km.

Układ wspomagania kierownicy

Dzięki układowi wspomagania kierownica chodzi lekko i bez oporów. Również w tym układzie krąży płyn, który powinien być regularnie wymieniany. Kierowcę powinny zaniepokoić wszelkie dźwięki pojawiające się podczas kręcenia kierownicą – w takiej sytuacji warto udać się do mechanika.

Układ chłodzenia silnika

W układzie chłodzenia krąży płyn chłodniczy, którego zadaniem jest niedoprowadzenie do przegrzania się motoru. Chłodzenie silnika jest niezmiernie ważne, dlatego zaleca się zaglądać do pojemniczka z płynem i sprawdzać jego poziom. To zazwyczaj przeźroczysty plastikowy element z miarką. Może on jednak być ukryty, dlatego odczytanie wartości bywa utrudnione (trzeba wspomóc się latarką). W razie braku płynu chłodniczego należy go uzupełnić. Ubytki trzeba też zawsze skonsultować z mechanikiem.

Akumulator

Akumulator warto sprawdzać przynajmniej raz na trzy miesiące. Raz w miesiącu powinni robić to kierowcy, którzy użytkują samochód w trudnych warunkach (niskie temperatury, wysoka wilgotność). Akumulator należy także skontrolować przed planowaną dalszą podróżą. Najprostszym sposobem sprawdzenia tego elementu jest badanie miernikiem – wystarczy najprostszy multimetr.

Ciekawe! Akumulator układu hybrydowego znajduje się z tyłu pod siedzeniem i jest zupełnie bezobsługowy, nie trzeba go ładować. Jego żywotność przewidziana jest nawet na 10 lat!

Filtr powietrza

Filtr ten odpowiada za oczyszczanie powietrza, które trafia do komory spalania. Dzięki niemu żadne pyłki nie zanieczyszczają wnętrza silnika. Również ten element podlega okresowej wymianie – raz na rok lub po przejechaniu 10-20 tys. km.

Filtr kabinowy

Jeśli do wnętrza auta przedostaje się zanieczyszczone powietrze, przykre zapachy, może to oznaczać, że filtr kabinowy wymaga wymiany. Odpowiada on za filtrowanie powietrza, które wpływa do kabiny auta. Przy okazji serwisowania klimatyzacji warto wymienić również filtr kabinowy.

Czysty, nowy, zadbany filtr kabinowy zapobiegnie pojawieniu się przykrych zapachów wewnątrz samochodu, a to oznacza większy komfort podróżowania. Pod maską samochodu znajdują się nie tylko elementy, które decydują o sprawnej, bezpiecznej jeździe, ale też o jeździe przyjemnej i w dobrych warunkach!

Stefania Stuglik, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Żarówki lamp przednich

Aby dostać się do żarówek lamp przednich, również trzeba podnieść maskę samochodu. Nie we wszystkich modelach samochodów wymiana żarówek jest łatwa – niekiedy to prawdziwa gimnastyka. Trzeba jednak pamiętać, że działające prawidłowo światła to podstawa bezpiecznej jazdy, dlatego kierowca powinien wiedzieć, w jaki sposób wymienić niedziałającą żarówkę.

Co można znaleźć pod maską nowoczesnego samochodu?

Jeśli jeździsz starszym samochodem, wszystkie wymienione elementy odnajdziesz bez większego problemu. Inaczej jednak może być w przypadku nowszych samochodów – niektórych podzespołów już w nich nie znajdziesz. Jeszcze większym zaskoczeniem może być zajrzenie pod maskę elektryka – nie ma tu silnika, a jedynie dodatkowa przestrzeń bagażowa. Co dodatkowo może znajdować się pod maską niektórych pojazdów?

System SCR

Jest to technologia stosowana w samochodach osobowych od 2012 roku. SCR, czyli Selektywna Redukcja Katalityczna to system oczyszczania spalin złożony z układu czujników i aparatuty, która steruje katalizatorem spalin w układzie wydechowym auta.

Oczyszczanie spalin odbywa się poprzez wtrysk do katalizatora specjalnego roztworu składającego się z mocznika i wody destylowanej (AdBlue). Układ ten stosowany jest w samochodach z silnikiem diesla.

Filtr DPF

DPF to filtr cząstek stałych montowany w samochodach z silnikiem diesla. Jego struktura sprawia, że jest on w stanie zatrzymać spore ilości sadzy. Filtr ten wyglądem przypomina katalizator lub tłumik samochodowy. Znajduje się on w stalowej puszcze, która jest odporna na wysoką temperaturę spalin.

O filtr DPF trzeba odpowiednio dbać, czyścić go, ale też sprawdzać jego stan. Do takiej diagnostyki niezbędny jest specjalny sprzęt – trzeba udać się do mechanika, który będzie w stanie sprawdzić, czy element działa prawidłowo.

Co można znaleźć pod maską samochodu elektrycznego?

A co można znaleźć pod maską samochodu napędzanego silnikiem elektrycznym? Czy i tam dojrzysz mnóstwo różnych elementów, o które trzeba dbać? W samochodach w pełni elektrycznych nie znajdziemy rozrusznika, alternatora, filtra oleju oraz filtra powietrza czy paska rozrządu. Konstrukcja jest znacznie prostsza, mniej tu elementów, które mogą się popsuć, wymagać naprawy czy wymiany.

Nie bez przyczyny mówi się, że elektryk jest tańszy w eksploatacji od samochodu spalinowego. Pod maską nie ma tak wielu urządzeń jak w pojazdach napędzanych benzyną. Jak wspomnieliśmy wcześniej, pod maską wielu elektryków udaje się wygospodarować dodatkową funkcjonalną przestrzeń – to tzw. frunk.

Bezpieczeństwo na drodze to nie tylko auto sprawne technicznie!

Troska o stan techniczny samochodu to podstawa bezpiecznego podróżowania. Dlatego bezwzględnie należy zadbać o prawidłowe działanie układu hamulcowego, odpowiednią ilość płynu w układzie chłodzenia gwarantującą skuteczne chłodzenie silnika czy sprawne paski klinowe odpowiadające za napęd alternatora. Poszczególne elementy należy sprawdzać, a w razie konieczności wymieniać.

Jednak aby podróżować spokojnie i bezpiecznie, nie wystarczy zadbać o sprawny samochód. Potrzebne jest jeszcze dobre ubezpieczenie. Każdy kierowca musi mieć ważną polisę OC, jednak nie każdy korzysta z dodatkowej ochrony jaką jest np. autocasco czy assistance. A naprawdę warto.

Co, jeśli w drodze zdarzy się awaria lub dojdzie do kolizji i konieczne będzie holowanie i naprawa? W takich sytuacjach nieobowiązkowe AC i ASS są nieodzowne. Jak znaleźć i wybrać najlepszą polisę z odpowiadającym zakresem ochrony? Wystarczy skorzystać z kalkulatora OC i AC, przejrzeć oferty największych towarzystw i zadecydować o kupnie ubezpieczenia lub pakietu ubezpieczeń.

Pamiętaj, że awarie przytrafiają się każdemu – dobre ubezpieczenie chroni przed takimi niespodziankami. Nawet jeśli auto popsuje się w drodze, możesz liczyć na odholowanie go do warsztatu i podstawenie samochodu zastępczego. Warto zadbać o swój komfort psychiczny i zapewnić sobie wsparcie na wypadek problemów z samochodem.

  1. Pod maską samochodu znajdują się elementy, urządzenia i podzespoły niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pojazdu.
  2. Każdy kierowca powinien przeprowadzać regularne kontrole płynu chłodniczego oraz badać poziom oleju – ich prawidłowa ilość jest niezbędna do właściwego funkcjonowania samochodu.
  3. Należy pamiętać o okresowej wymianie oleju oraz filtra oleju, który służy do ochrony silnika przed zanieczyszczeniami.
  4. Prawidłowa ilość płynu chłodniczego zabezpiecza silnik przed nadmiernym nagrzewaniem, dlatego należy ją kontrolować.
  5. Kierowca musi dbać o działające światła; jazda z niepełnym oświetleniem wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Oceń tę stronę

Najczęściej zadawane pytania o to, co można znaleźć pod maską samochodu

  1. Jakie płyny są pod maską samochodu?

    Pod maską znajduje się zbiornik na płyn do spryskiwaczy, a także wlew na płyn hamulcowy, płyn do chłodnicy i olej silnikowy – ich prawidłowa ilość pozwala jeździć bezpiecznie i spokojnie.

  2. Jak sprawdzić płyn chłodniczy w samochodzie?

    Aby sprawdzić poziom płynu w chłodnicy, należy ustawić pojazd na płaskim podłożu i poczekać aż silnik ostygnie. Kolejnym krokiem jest zlokalizowanie pojemnika na płyn – zazwyczaj jest on obok silnika, jest przezroczysty, co ma ułatwić kontrolę. Należy odkręcić pokrywę zbiornika i sprawdzić, na jakim poziomie znajduje się płyn chłodniczy. Na zbiorniku znajdują się oznaczenia min. oraz max. Jeśli płyn znajduje się poniżej oznaczenia minimum, konieczne będzie jego uzupełnienie.

  3. Czym różni się łańcuch rozrządu od paska?

    Oba elementy pełnią tę samą funkcję, czyli synchronizują obroty wału korbowego oraz rozrządu. Różnią się jedynie kształtem oraz materiałem, z którego zostały wykonane (łańcuch jest metalowy, pasek gumowy).

  4. Do czego służy system SCR w samochodzie?

    Układ SCR stosowany jest w silnikach diesla, aby obniżyć poziom emisji szkodliwych związków. Jego zadaniem jest rozbicie toksycznych tlenków azotu na wodę i sam azot, które są obojętne dla środowiska i ludzi.

  5. Jak często należy wymieniać filtr oleju silnikowego?

    Filtr oleju należy wymieniać w tym samym momencie co olej, czyli raz w roku lub co 10-15 tys. km.