Najlepsze auta hybrydowe – ranking TOP 10 samochodów z napędem hybrydowym
Najlepsze hybrydy, czyli jakie? Auta hybrydowe zyskują na popularności, a za tym idzie również coraz więcej pytań zadawanych o konkretne modele. Przygotowaliśmy zestawienie, dzięki któremu możesz je porównać i ocenić, jakie hybrydy są szczególnie warte uwagi.
Zanim kupisz nowy pojazd, warto sięgnąć po ranking samochodów hybrydowych. W takim zestawieniu znajdziesz najważniejsze informacje o modelach, a także ich cenie. Jeśli chcesz obniżyć emisję spalin do atmosfery, ale jeszcze nie jesteś przekonany do elektryka – hybryda to dobry wybór!
Auta hybrydowe, czyli jakie?
Każde auto hybrydowe wyposażone jest w silnik spalinowy oraz dodatkowy silnik elektryczny. Podczas jazdy albo z gniazdka ładuje się akumulatory. Na nich współczesne hybrydy są w stanie przejechać ok. 50 km. Celem użytkowania hybrydy jest ograniczenie spalin w atmosferze.
Obecnie można wyróżnić trzy rodzaje hybryd:
- miękka hybryda (mHEV) to pojazd, w którym silnik elektryczny jest wsparciem dla jednostki spalinowej,
- full hybrid, czyli pełna hybryda (HEV) działa podobnie jak poprzednik, ale energię odzyskaną podczas hamowania inwestują w przyspieszenie,
- hybryda plug-in (PHEV) to hybryda, którą można ładować z gniazdka.
Toyota Corolla
Ten samochód hybrydowy jest niezaprzeczalnym zwycięzcą rankingu na najlepsze hybrydy. Wszystko z uwagi na osiągi. Najmocniejszy silnik o mocy 196 KM jest w stanie rozpędzić się do 100 km w czasie nieco wyższym niż 7 s, a jednocześnie może spalać zaledwie 4,4 l/100 km. Kilka różnych wersji wyposażenia w połączeniu z czterema nadwoziami sprawia, że możesz wybrać Toyotę skrojoną wprost do Twoich potrzeb. Co więcej, model ten uznawany jest przez użytkowników za mało awaryjny jak na samochody hybrydowe.
Za ten samochód hybrydowy w wersji z 2019 roku zapłacisz około 50 000 zł. Musisz przy tym liczyć się z przebiegiem na poziomie ok. 145 tys. km. O prawie 17 000 zł więcej będzie kosztowało auto z 2022 roku, również z 98 KM, ale znacznie niższym przebiegiem – nawet ok. 40 tys. km. Znacznie więcej, bo ok. 165 000 zł zapłacisz za wersję, która zrobiła do 5 tys. km i pochodzi z 2023 lub 2024 roku. Szczególnie wysokie ceny mają modele o mocy 196 KM.
Lexus CT
Jeśli szukasz luksusów, ale w nieco niższej cenie niż nowe modele Lexusa, wybierz wersję CT. Układ w tym przypadku obejmuje jednostkę elektryczną i jednostkę spalinową o pojemności 1.8 l. Łączna moc to ok. 170 KM. Ten pięciodrzwiowy hatchback jest w stanie osiągnąć 100 km w czasie 10,3 s, co jest dobrym wynikiem dla auta produkowanego w latach 2010-2022. Jednocześnie spalanie pozostaje niskie, bo wynosi 4,1 l. Na krótkich dystansach pojazd jest w stanie rozwinąć prędkość do 180 km/h. Jest też dostępny aż w sześciu wersjach wyposażenia – im jest ono bogatsze, tym auto jest droższe.
Gdy mowa o cenie, najtańszy Lexus CT w wersji Comfort z 2011 roku kosztuje 39 000 zł przy przebiegu ponad 250 tys. km. Dla porównania, za tę samą wersję wyposażenia, tylko z 2020 roku i z przebiegiem 45 tys. km zapłacisz już 101 000 zł.
Hyundai Tucson
Szukasz SUV-a, który będzie miał napęd elektryczny i ograniczone zużycie paliwa? Hyundai Tucson może pochwalić się przestronnych wnętrzem, które wyróżnia nowoczesny design, zwłaszcza w najnowszej generacji. Najnowsza wersja ma pod maską silnik spalinowy 1.6 T-GDI z turbodoładowaniem, który wraz z silnikiem elektrycznym daje łączną moc 230 KM. W efekcie ten model osiąga 100 km/h w 8 s i może pochwalić się maksymalną prędkością do 193 k/h. Jest to tzw. full hybrid, czyli pełna hybryda, co jest odmianą generacji IV w stosunku do poprzednich wersji.
Około 190 000 zł zapłacisz za model tego Hyundaia w wersji z silnikiem 1.6 o mocy 180 KM z 2023 roku – będzie to hybryda plug in o przebiegu poniżej 10 tys. km. Jeśli chcesz oszczędzić ponad połowę tej kwoty, wybierz model nieco starszy. Wersja z 2020 roku o mocy 136 KM będzie co prawda zwykłą hybrydą z przebiegiem ok. 80 tys. km, ale zapłacisz za nią 85 000 zł. Nieco więcej będzie kosztować wersja z 2022 z przebiegiem 130 tys. km, bo kupisz ją za kwotę ok. 100 000 zł.
Honda Civic
Pierwsze wersje hybrydowe Hondy Civic pojawiły się w sprzedaży wraz z VII generacją, jednak był to tylko jeden silnik. Kolejna, w generacji VIII, miała silnik elektryczny o mocy 20 KM i dodatkowo silnik benzynowy 1.3 o mocy 95 KM. Następnie była generacja IX z 2011 roku, gdzie silnik VTEC z czterema cylindrami, o pojemności 1.5 i mocy 90 KM, połączony został z elektrycznym o mocy 20 KM. Dopiero jednak w generacji XI, produkowanej od 2021 roku, stworzono dwa nadwozia – liftback i sedan – z silnikiem e:Hev. Model stworzony jest do maksymalnej prędkości 180 km/h przy osiągnięciu prędkości 100 km/h w ok. 8 s. Niewielki bagażnik (409 l) czyni z tego pojazdu idealne rozwiązanie do miasta, dostępne w trzech wariantach wyposażenia.
W wyniku długiej historii produkcji modeli hybrydowych możesz znaleźć Hondę Civic zarówno za 17 000 zł, gdy wybierzesz model z silnikiem 1,3 o przebiegu 235 tys. km z 2006 roku, jak i za 176 000 zł. Tyle kosztować będzie hybryda wprost z salonu, z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem 2.0 i mocy 185 KM, wyprodukowana w 2024 roku.
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai to miękka hybryda, która jest dostępna w zestawie z silnikiem benzynowym 1.3 DIG-T. Łącznie jest w stanie osiągnąć moc 140. Od wielu lat jest to jeden z najpopularniejszych SUV-ów. Od pewnego czasu dostępny w wersji hybrydowej z rozwiązaniem e-Power i silnikiem 1.5 VC-T. Jest to najbardziej ekologiczna i ekonomiczna odmiana hybrydy. Model ten ma napęd 4×4 i spala od 5,3 do 5,4 l/100 km, co jest raczej średnim wynikiem, patrząc na najlepsze hybrydy. Niektórzy użytkownicy skarżą się też na automatyczną skrzynię biegów.
Najwięcej zapłacisz za model o mocy 158 KM z 2024 roku, jeśli będzie miał bardzo niski przebieg – czyli będzie pochodzić z salonu. Cena w takim przypadku oscyluje wokół 150 000 zł. Ale już o dwa lata starszy krewniak z mocą 140 KM będzie tańszy, bo zapłacisz za niego 97 000 zł przy przebiegu w okolicach 50 tys. km.
Peugeot 508
Peugeot 508 II generacji jest produkowany od 2018 roku. Jest dostępny w wersji benzynowej i z silnikiem diesla, ale również jako hybryda plug in, dostępna od 2020 roku. W tej wersji ma moc 225 KM. To sedan, który świetnie sprawdzi się do miasta, jednak z tyłu może oferować nieco za mało miejsca. Jednocześnie spora przestrzeń bagażowa, bo 530 l, zapewnia możliwość załadowania bagaży dla kilku osób. Choć model rozpędza się do setki w 8 s, a także jest w stanie jechać z prędkością 240 km/h, to sam silnik elektryczny pozwala na przejechanie bez wspomagania paliwa co najwyżej ok. 60 km. Według użytkowników czas ten był nawet krótszy…
Za Peugeota 508 z 2023 w wersji hybrydy z mocą 180 KM, a przy tym jedynie 2 tys. km przebiegu zapłacisz ok. 210 000 zł. Niewiele tańsza jest wersja z tego samego roku o dwukrotnie większym przebiegu i z silnikiem plug in hybrid. Dla porównania starsze generacje, na przykład z 2012 roku z silnikiem 2.0 i mocą 163 KM, będą kosztowały jedynie ok. 31 000 zł. Musisz jednak liczyć się ze znacznym przebiegiem, który na pewno przekroczy 200 tys. km, a czasem nawet 300 tys. km.
Kia Sportage
Kia Sportage w V generacji, produkowanej od 2021 roku, zyskała również silniki hybrydowe. Są to:
- mild hybrid z benzyną w wersjach 1,6 l 150 KM lub 180 KM,
- mild hybrid z dieslem w wersji 1,6 l i 136 KM,
- pełna hybryda 1,6 z 230 KM,
- hybryda plug-in 1,6 w wersji z 265 KM.
Jakie jeszcze są zalety tego modelu? Przede wszystkim cieszy oczy, bo jest to niezwykle dopracowane nadwozie – a to cecha, która wyróżnia najlepsze hybrydy. Systemy bezpieczeństwa wspierają nie tylko komfort jazdy, ale i Twoją uważność na drodze. Dodatkowo model ten reprezentuje mid size SUV-a, dlatego wnętrze jest komfortowe i nie brakuje przestrzeni na bagaże.
Nowe modele z 2024 roku kosztują od 190 000 zł, w zależności od rodzaju silnika spalinowego i hybrydowego. Wersje z początku tej generacji, czyli 2022 roku, w wersji hybrydy plug-in z silnikiem 1,6 i 180 KM możesz znaleźć w okolicach 170 000 zł. Takie auto będzie miało zwykle do 50 tys. km przebiegu. Standardowa hybryda bez ładowania wtyczką będzie nieco tańsza nawet w młodszych rocznikach.
Toyota RAV4
Po raz pierwszy Toyota RAV4 uzyskała napęd hybrydowy w 2015 roku, kiedy wypuszczona została IV generacja tych samochodów po liftingu. W tej wersji mamy do czynienia z dwoma silnikami elektrycznymi połączonymi z silnikiem spalinowym 2.5 l. Co więcej, marka postanowiła wypuścić również wersje wyposażenia dopasowane specjalnie do użytkowników hybryd. Od 2019 roku produkowana jest Toyota RAV4 V generacji z silnikiem benzynowym 2.5 l, wspieranym przez silnik elektryczny. W sumie daje to moc 218 KM dla napędu na przednie koła i 222 KM dla napędu 4×4.
W 2020 roku dodatkowo marka wypuściła model z napędem plug-in hybrid o łączonej mocy 306 KM, z napędem na cztery koła. W skład tego zestawu wchodzą:
- silnik benzynowy 2.5 l Hybrid Dynamic Force,
- dwa silniki elektryczne na przednią oś,
- jeden silnik elektryczny na tylną oś,
- przekładnia,
- bateria litowo-jonowa.
Ten model jest szczególnie lubiany i wyróżnia się, jeśli chodzi o najlepsze samochody hybrydowe. Przyspieszenie do 100 km/h osiąga tylko w 6,1 s. Średnie spalanie wynosi według producenta ok. 5,7 l/100 km, co jest świetnym wynikiem, patrząc na rozmiar auta. W końcu jest to pięciodrzwiowy SUV z segmentu D, którego bagażnik ma 580 l!
Za Toyotę RAV4 z 2016 możesz zapłacić ok. 73 000 zł w wersji z mocą 155 KM. Musisz jednak liczyć się z tym, że model ten będzie miał spory przebieg, na pewno powyżej 200 tys. km. To jednak ponad trzykrotnie taniej niż wynosi cena Toyoty RAV4 z salonu, wyprodukowanej w 2024 roku. Model taki o mocy 177 KM będzie Cię kosztował nawet 224 000 zł.
Mazda 2 Hybrid
Jeśli Toyota Yaris była Twoim ulubionym modelem auta, to Mazda 2 Hybrid na pewno przypadnie Ci do gustu – konstrukcyjnie auta te są bardzo do siebie zbliżone. W wersji hybrydowej znajdziesz silnik 1.5 l full hybrid, który oferuje łącznie z mocą jednostki spalinowej 116 KM. Wpływa to na znaczne obniżenie zużycia paliwa, nawet do 3,8 l/100 km. Jednocześnie samochód zachowuje możliwość szybkiego rozpędzenia się w czasie poniżej 10 s do setki. Wyposażenie można nazwać przyzwoitym, jeśli weźmiemy pod uwagę to, co zwykle znajduje się w autach hybrydowych. Warto dodać, że to jedyny mode, który jest produkowany w Europie.
Najtańszą Mazdę 2 Hybrid jesteś w stanie kupić w cenie ok. 65 000 zł. Zyskujesz hybrydę z automatyczną skrzynią biegów z 2022 roku, a także przebiegiem ok. 50 tys. km. Za 110 000 zł znajdziesz model z niecałymi 5 tys. km na liczniku i to z 2024 roku! Taka wersja będzie też z zasady lepiej wyposażona.
Lexus NX
Ciekawostka, na którą wiele osób czekało, to Lexus NX. Wersja ta zaskakuje osiągami, bo przy mocy 243 KM jest w stanie rozpędzić się do 100 km już w 7,7 lub 8,7 s, zależnie od wersji. W ten sam sposób może mieć również dwa napędy: standardowy na przednie koła, a także 4×4. Wówczas tylna oś ma dodatkowy silnik elektryczny. To wybór dla osób, które cenią sobie luksus – wewnątrz czeka przestronne wnętrze, które jest luksusowo wyposażone.
Za dobre osiągi i luksusy płaci się jednak adekwatną cenę. Lexus NX z silnikiem 450h+ z 2023 roku jest dostępny za 305 000 zł, i to z przebiegiem 5 tys. km. Wyższy przebieg przy tym samym silniku – czyli ok. 40 tys. km – obniża cenę zaledwie o 5 000 zł, a więc niewiele. Nawet modele z poprzedniej generacji, czyli ze słabszym silnikiem 2.5 (155 KM) z 2014 roku trzymają cenę – zapłacisz za nie nawet 80 000 zł.
Jak ubezpieczać najlepsze samochody hybrydowe?
Z uwagi na fakt, że samochody wyposażone w silnik spalinowy i jednostkę elektryczną pojawiły się na rynku dopiero kilka lat temu, większość z nich jest relatywnie nowa. To sprawia, że prócz obowiązkowego ubezpieczenia OC warto też wykupić dodatkową ochronę w formie AC czy NNW. Będzie ona chronić np. w razie kradzieży, klęski żywiołowej. Dzięki takiej ofercie zyskasz środki na naprawę auta, nawet jeśli uszkodzenia wynikają z Twojej winy.
Większość producentów nie ma problemu z ubezpieczaniem hybryd i często ceny za takie ubezpieczenie wcale nie są wyższe niż za standardowe auto z udziałem silnika spalinowego czy wysokoprężnego. Poniżej przedstawiliśmy przykładową kalkulację.
Ubezpieczyciel | OC | AC | ASS | NNW | Cena polisy (zł) |
---|---|---|---|---|---|
Trasti | tak | tak | tak | tak | 2509 |
Link4 | tak | tak | tak | tak | 2448,50 |
mtu24.pl | tak | tak | tak | tak | 1809 |
Beesafe | tak | tak | tak | tak | 3392,92 |
Uniqa | tak | tak | tak | tak | 3452 |
Kalkulacja z dnia 27.10.2024 r. dla modelu Toyota RAV-4 z 2016 roku w hybrydzie 2.5. Właścicielem jest 39-letni pan Maciej z Lublina. |
Podsumowanie
- Zależnie od nadwozia możesz wybrać hybrydy, które wyróżniają się przestronnym wnętrzem, jak i takie, które są małe i idealne do miasta.
- Wybierając samochody hybrydowe, warto zwrócić uwagę na zużycie paliwa – im jest mniejsze, tym lepiej.
- Najtańsze samochody hybrydowe kupisz już za ok. 30 000 zł, jednak musisz brać pod uwagę, że będą to modele używane.
- Decydując się na dany pojazd, sprawdź, jak wygląda bezpieczeństwo jazdy, na przykład wspomaganie hamowania czy skupienia kierowcy w trakcie jazdy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
-
Który samochód hybrydowy jest najlepszy?
W 2023 roku w Consumer Reports za najlepszą hybrydę uznany został m.in. Lexus NX (półka luksusowych SUV-ów). W segmencie małych aut pierwsze miejsce zajęła Toyota Corolla. Ranking powstał na podstawie analizy prawie 200 testowanych modeli z 2023.
-
Jaką hybrydę kupić w 2024?
Wiele zależy od tego, na co masz środki i jakie rozwiązanie Cię interesuje. Właściwie wszystkie auta z zestawienia znajdą swoich sympatyków czy to z uwagi na wyposażenie, funkcje, czy też po prostu cenę. Wysoka pozycja w rankingach to nie wszystko – zadbaj o to, aby auto było dopasowane do Twoich potrzeb.
-
Czy opłaca się kupić auto hybrydowe?
Jeżeli często jeździsz na krótkich dystansach, na przykład po mieście, to zamiast samochodu z silnikiem benzynowym czy diesla warto wybrać do jazdy miejskiej hybrydę. Sprawdzi się do jazdy na niewielkie odległości. Co więcej, musisz liczyć się w jej przypadku z możliwością ładowania, a tę zyskujesz właśnie w dużych miastach. W takim przypadku możesz znacznie zmniejszyć wydatki na paliwo, bo hybrydy są oszczędne w eksploatacji.
-
Jakie są wady samochodów hybrydowych?
Na pewno auta, czy to miękkie hybrydy, czy pełne hybrydy, mają wyższą cenę początkową. Co więcej, nie są najlepszym rozwiązaniem dla osób, które na co dzień pokonują setki kilometrów na przykład w delegacjach. Co więcej, modele te są też zwyczajnie... cięższe, co może stanowić problemy np. przy przeprawianiu się promami czy przejeżdżaniu przez przeszkody.