Co warto wymienić po zakupie auta używanego?
Zakup auta używanego jest rzeczywistością wielu Polaków. Aż 56% sprowadzanych do Polski pojazdów z rynku wtórnego ma ponad 10 lat. Oznacza to, że są to pojazdy wymagające zazwyczaj napraw albo przynajmniej wymiany wielu elementów, co powinno być standardem w przypadku takiej transakcji.
Według Instytutu Badan Rynku Motoryzacyjnego Samar do Polski w I połowie 2024 roku sprowadzono o 1/4 więcej samochodów używanych niż rok wcześniej. Jednocześnie jest to najwyższa liczba od całej dekady. Dane wskazują również na to, że w Polsce wiek używanych samochodów dostępnych w sprzedaży jest najwyższy na tle Europy, bo wynosi aż 21 lat. To sprawia, że w samochodach po zakupie trzeba zazwyczaj coś wymienić. Co? Sprawdźmy!
Co wymienić po zakupie auta? Zapytaj mechanika i sprawdź historię pojazdu!
Dobrą praktyką jeszcze przed zakupem pojazdu jest sprawdzenie jego historii. Rządowa strona pozwala na zrobienie tego po wpisaniu:
- numeru VIN,
- numeru rejestracyjnego,
- daty pierwszej rejestracji pojazdu.
W historii pojazdu znajdziesz informacje o wypadkach, większych naprawach i realnym przebiegu samochodu, co pozwoli Ci skonfrontować te informacje z tymi, które daje poprzedni właściciel. Dla własnego bezpieczeństwa kupiony samochód dobrze jest też zabrać do mechanika. Może on sprawdzić auto i jego stan techniczny poprzez:
- ocenę stanu zawieszenia, w tym amortyzatorów czy geometrii kół,
- sprawdzenie układu hamulcowego i konieczności wymiany jego elementów,
- ocenę stanu akumulatora,
- diagnostykę komputerową, która da informacje o awariach w układzie elektrycznym i wielu podjednostkach danego auta.
W ten sposób od zaufanego mechanika dowiesz się więcej na temat pojazdu, w tym tego, co warto wymienić, a co jeszcze może poczekać.
Co zawsze wymienić po zakupie używanego samochodu?
Niektóre z części eksploatacyjnych zawsze warto wymienić po zakupie używanego samochodu. Wszystko z uwagi na to, że ulegają szybkiemu zużyciu, a niektóre z nich trzeba regularnie uzupełniać. Oto niektóre z nich!
Płyny eksploatacyjne wymagają wymiany i uzupełnienia
Wymiana płynów eksploatacyjnych jest jedną z podstawowych czynności po zakupie używanego auta. Zazwyczaj są one zużyte i trzeba je wymienić albo ich poziom jest niedostateczny, co naraża na ryzyko awarii. Jakie płyny eksploatacyjne warto wymienić praktycznie od razu? Są to:
- olej silnikowy, który zmniejsza tarcie elementów w jednostce napędowej,
- olej przekładniowy zarówno w manualnej skrzyni biegów, jak i w tej automatycznej,
- płyn hamulcowy,
- płyn chłodniczy.
Istnieją też płyny eksploatacyjne, które wymienia się tylko w niektórych pojazdach. Są to:
- olej w tylnym moście, skrzyni rozdzielczej i sprzęgle Haldex w autach z napędem 4×4,
- płyn wspomagania układu kierowniczego, jeśli układ ten ma charakter hydrauliczny lub elektrohydrauliczny.
Wymiana oleju uchroni Twój pojazd przed szeregiem kosztownych napraw poprzez przywrócenie prawidłowego funkcjonowania układu smarowania. Jednocześnie wymianę płynu hamulcowego trzeba zaplanować z uwagi na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli tego nie zrobisz, musisz liczyć się na przykład z koniecznością wymiany całego układu hamulcowego, jeśli dojdzie do jego zatarcia i awarii.
Filtry, które warto wymienić
W przypadku samochodu używanego filtry powinny być wymieniane regularnie, jednak nie jest to niestety standard. Zadaniem filtrów jest oczyszczanie płynów i powietrza z zanieczyszczeń. Oznacza to, że odgrywają one ważną rolę zarówno, jeśli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie samochodu i zapobieganie jego awariom, jak i bezpieczeństwo i zdrowie kierowcy i pasażerów.
Pierwszym z filtrów, który wymaga wymiany, jest filtr kabinowy. Jego rolą jest oczyszczanie powietrza wewnątrz kabiny pojazdu. Regularnie wymieniany filtr chroni Ciebie i Twoją rodzinę przed zanieczyszczeniami, ale również zapobiega dostawaniu się do auta wilgoci. To z kolei zabezpiecza przed rozwojem pleśni czy grzybów, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie, ale również koncentrację w trakcie jazdy. Filtr kabinowy warto wymieniać raz do roku.
Kolejnym istotnym filtrem wymagającym regularnych wymian jest filtr paliwa. Jego zadaniem jest oczyszczanie paliwa z wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby negatywnie wpłynąć na stan silnika. W samochodach benzynowych filtr paliwa wymienia się co średnio 70 tys. km, dlatego sprawdź, czy poprzedni właściciel tego nie zrobił. W przypadku silników wysokoprężnych, czyli diesla, wymiana powinna następować co ok. 30 tys. km, a więc o wiele częściej.
Nie należy zapominać również o wymianie filtra oleju. Jego zły stan techniczny sprawia, że auto pobiera dużą ilość oleju, a w przewodach odkładają się zanieczyszczenia z oleju, co ma poważne konsekwencje, bo może prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Wymiana filtra oleju powinna być połączona z wymianą oleju – świeży olej zasługuje na nowy filtr. Należy tej czynności dokonywać corocznie lub co ok. 10-15 tys. km.
W końcu równie ważny jest filtr powietrza. Służy on oczyszczaniu powietrza, które dostaje się do silnika przez układ dolotowy. Filtr powietrza należy wymieniać tak często, jak wskazuje producent danego filtra. Z zasady jednak mechanicy radzą, aby dokonywać wymiany corocznie lub po przejechaniu maksymalnie 20 tys. km, a jeszcze lepiej – 10 tys. km.
Co sprawdzić po zakupie używanego samochodu? Te rzeczy mogą wymagać wymiany!
Po nabyciu auta istnieje jeszcze szereg innych rzeczy, które musisz wymienić albo zlecić specjalistom. Oto najważniejsze z nich.
Układ rozrządu – na co zwrócić uwagę?
Jeśli masz problem z odpaleniem silnika, a wiesz, że akumulator jest w dobrym stanie, problemem może być układ rozrządu. Zazwyczaj wymiany wymaga przede wszystkim pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu. Są one odpowiedzialne za napęd rozrządu. Z tego powodu dobrze jest zrobić gruntowny serwis rozrządu, co oznacza jego przegląd. Najdroższym rozwiązaniem będzie wymiana rozrządu w całości – nadal jednak jest tańsza niż remont czy wymiana silnika. Może dojść jednak do sytuacji, gdy po wymianie paska czy łańcucha uszkodzi się pompę wody. Z tego powodu dobrze, aby mechanik spojrzał na układ w całości.
Uwaga! Uszkodzenie paska rozrządu, na przykład jego zerwanie, w trakcie jazdy może skutkować uszkodzeniem jednostki napędowej. Warto więc regularnie wymieniać pasek, aby uniknąć konieczności remontu lub wymiany całego silnika.
Serwis klimatyzacji
Większość nowoczesnych aut wyposażonych jest w klimatyzację. Po zakupie samochodu używanego warto zlecić jej serwis. Obejmuje on między innymi czyszczenie całego układu, ozonowanie, a także uzupełnienie poziomu płynów. W ten sposób klimatyzacja będzie wolna od drobnoustrojów, które zagrażają Twojemu zdrowiu, a przy okazji będzie też efektywniej działać. Przy okazji wymień filtr w kabinie. Nowy będzie miał lepsze właściwości higroskopijne, czyli będzie zatrzymywał wilgoć, a także pozwoli usunąć nieprzyjemne zapachy z wnętrza auta.
Układ zapłonowy
W układzie zapłonowym główne elementy eksploatacyjne to świece zapłonowe. Jeśli są zużyte, mogą utrudniać odpalanie silnika lub powodować charakterystyczne szarpanie w trakcie jazdy. Warto wymieniać świece co średnio 40 tys. km, a przy okazji sprawdzić też stan izolacji w układzie.
Układ hamulcowy
Płyn hamulcowy to niejedyna rzecz, która wymaga obserwacji w przypadku używanego samochodu. Równie istotne są klocki hamulcowe i tarcze, które ulegają zużywaniu. To zmniejsza skuteczność hamowania, co w oczywisty sposób wpływa na bezpieczeństwo. Jeśli zdecydujesz się wymienić klocki, zrób to w zestawie z tarczami.
Układ zawieszenia i opony
W przypadku układu zawieszenia dobrze jest zwrócić uwagę na wahacze i amortyzatory, a także łączniki stabilizatora, które mogą ulegać szybszemu zużyciu w przypadku zakupu używanego samochodu. Odpowiadają one wbrew pozorom nie tylko za komfort jazdy. Uszkodzenie tych elementów może przełożyć się na awarię zawieszenia, co w trakcie jazdy stwarza poważne zagrożenie na drodze. Warto też zlecić zabezpieczenie podwozia środkami, które mają właściwości antykorozyjne, aby chronić je przed rdzą i jej niszczącym działaniem. Sprawdź przy okazji geometrię i stan opon. Być może będą one wymagały wymiany.
Jednostka napędowa i układ chłodzenia
W końcu uwagę należy skierować też na stan silnika. Jego żywotność można przedłużyć dzięki odpowiedniej konserwacji. W przypadku używanego auta oznacza to na przykład obserwację, czy nie pojawiają się żadne wycieki. Uwagę należy zwrócić również na stan sprzęgła, w tym dwumasowego koła zamachowego. Zdarza się, że po analizie dochodzi do konieczności wymiany całej skrzyni biegów, co jest kosztowną czynnością. Warto więc sprawdzić jej stan jeszcze przed zakupem auta. Dodatkowo sprawdź stan chłodnicy – o ile wymienisz łatwo płyn chłodzący, o tyle wymiana całości tego elementu jest już znacznie droższa.
Czynności porządkowe w aucie
Jeśli wykonujesz serwis klimatyzacji z uwagi na nieprzyjemny zapach w aucie, zadbaj też o pranie tapicerki. W ten sposób pozbędziesz się zanieczyszczeń z jej powierzchni, co również może wpłynąć na ogólny komfort Twój i pasażerów. Pamiętaj, aby wykonać ozonowanie wnętrza, co usunie wszelkie czynniki chorobotwórcze, do których nie wystarczy pranie. Po zakupie samochodu zwróć też uwagę na stan piór wycieraczek. Jeśli rozmazują wodę, mogą wymagać wymiany.
Ubezpieczenie również może wymagać wymiany
Wraz z kupnem samochodu OC sprzedającego przechodzi na Ciebie. Nie oznacza to jednak, że musisz je zatrzymać! Zazwyczaj OC jest wpisane w koszt przy zakupie używanego auta. Sprzedający nie ma prawa rozwiązać umowy z ubezpieczycielem, ale Ty możesz ją wypowiedzieć. W takim przypadku zbywca pojazdu otrzyma zwrot niewykorzystanych środków za okres od momentu wypowiedzenia umowy przez kupującego do dnia, do którego miała ona obowiązywać. Zyskuje więc dodatkowe środki, dlatego warto przedyskutować takie rozwiązanie przed podpisaniem umowy. Możesz w ten sposób obniżyć koszt zakupu auta.
Dlaczego warto wypowiedzieć OC, które podpisał poprzedni właściciel auta? Przede wszystkim ubezpieczyciel w momencie, gdy dowie się o sprzedaży pojazdu, może dokonać rekalkulacji składki – i to rzadko kiedy na Twoją korzyść. Co więcej, takie OC nie przedłuży się automatycznie, a więc jeśli zapomnisz o dacie jego końca, zostaniesz bez ubezpieczenia. Za to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć na Ciebie karę o znacznej wysokości.
Rozsądnym rozwiązaniem przy zakupie samochodu może więc się okazać wypowiedzenie dotychczasowej polisy OC, a także podpisanie od razu nowej. Możesz znaleźć ją w kalkulatorze OC i AC. Wystarczy, że wpiszesz niezbędne dane dotyczące pojazdu i Ciebie jako właściciela, a system przygotuje dla Ciebie najkorzystniejsze oferty od różnych ubezpieczycieli. Wybierz najbardziej atrakcyjną i opłać ją bez wychodzenia z domu! Taka polisa jest zawierana na rok i przedłuża się automatycznie. Gdy ją posiadasz, możesz zarejestrować auto w Wydziale Komunikacji.
PODSUMOWANIE
- Po zakupie używanego auta zawsze warto wymienić płyn chłodniczy i inne płyny eksploatacyjne, w tym m.in. olej silnikowy.
- Analizie warto poddać zestaw rozrządu, stan tarcz i klocków hamulcowych czy świece zapłonowe, aby uniknąć awarii najdroższych w wymianie układów, w tym jednostki napędowej.
- Sprawdź historię pojazdu i książkę serwisową, aby sprawdzić, kiedy wymieniane były poszczególne części – nie ufaj poprzedniemu właścicielowi na słowo.
- Zadbaj o to, aby samochód zobaczył dobry mechanik – jego zadaniem jest sprawdzenie, które jeszcze elementy mogą wymagać wymiany z uwagi na znaczne zużycie.
- Pamiętaj, że OC kupione przez sprzedającego również możesz wymienić na nowe, co często będzie korzystniejszym wyborem.
FAQ
-
Co trzeba wymienić po zakupie auta?
Podstawowymi rzeczami wymagającymi wymiany są płyny eksploatacyjne oraz filtry. Warto też wrócić uwagę pasek rozrządu i łańcuch rozrządu, które mogą często ulegać awarii. To z kolei prowadzi niejednokrotnie do ich zerwania i uszkodzenia całej jednostki napędowej – wówczas koszty remontu znacznie rosną.
-
Co w pierwszej kolejności po zakupie samochodu?
Aby zarejestrować auto, musisz je najpierw ubezpieczyć. Gdy dopełnisz formalności w Wydziale Komunikacji, udaj się z samochodem do mechanika. On oceni jego stan i dokona wszystkich najważniejszych wymian.
-
Czy po zakupie auta trzeba wymienić rozrząd?
Nie jest to konieczne. Koszt wymiany całego rozrządu jest często bardzo wysoki. Warto jednak zwrócić uwagę na to, w jakim stanie jest łańcuch lub pasek rozrządu. Te elementy psują się najszybciej, przy czym w przypadku paska wymiana jest niezbędna co 2-3 lata.
-
Jakie naprawy po zakupie samochodu?
O tym, jakie naprawy warto wykonać po zakupie pojazdu, powinien zdecydować specjalista, czyli mechanik. Na pewno trzeba wymienić wszelkie płyny, w tym oleje, a także filtry. Są to takie elementy eksploatacyjne, które wpływają na stan pojazdu w istotny sposób, a ich wymiana powinna być regularna, zwykle coroczna.