Jaką skrzynię biegów wybrać?

opublikowano: 03 grudnia 2015 autor: redakcja

Jeszcze niedawno takie pytanie nie miałoby sensu, bowiem zdecydowana większość kierowców wybierała ręczną przekładnię. Rozwój techniki sprawił jednak, że skrzynie automatyczne stają się coraz bardziej popularne wśród polskich kierowców, ponieważ swoimi parametrami nierzadko przewyższają przekładnie mechaniczne. A jeśli i Ty masz dylemat na temat tego, jaką skrzynię biegów wybrać, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem!

“Automaty” są drogie w utrzymaniu

Wśród polskich kierowców panuje dosyć powszechne przekonanie na temat wysokich kosztów utrzymania samochodu wyposażonego w automatycznskoda-dsgą skrzynię biegów. Polacy sądzą, że każdy zabieg serwisowy kosztuje krocie, a remont dowolnej części oznacza konieczność zaciągnięcia kredytu. Cóż, tak było jeszcze do niedawna, kiedy to zdecydowana większość samochodów na polskich drogach wyposażona była w przekładnie ręczne, a rodzimi mechanicy nie bardzo wiedzieli, jak powinno się poprawnie obsługiwać skrzynie automatyczne. Prawda jest jednak taka, że jakakolwiek awaria skrzyni biegów, czy to ręcznej czy też automatycznej, potrafi być kosztowna. Przykładowo, konieczność wymiany sprzęgła w przekładni manualnej oznacza wydatek, co najmniej, kilkuset złotych, a przecież jest to element eksploatacyjny, który prędzej czy później ulegnie zużyciu. Z kolei obsługa automatycznej skrzyni biegów ogranicza się, tak naprawdę, do okresowej wymiany oleju, która także nie powinna kosztować zbyt dużo. Słowem, w kwestii kosztów utrzymania mamy praktycznie remis. Z drugiej strony, “automat” daje ogromny komfort podczas jazdy miejskiej.

Skrzynia automatyczna to gorsze osiągi

Wiele osób jest święcie przekonanych o tym, że automatyczna skrzynia biegów ma negatywny wpływ na osiągi. Tak rzeczywiście było jeszcze kilkanaście lat temu, lecz nowoczesne “automaty” praktycznie nie wpływają na przyspieszenie czy prędkość maksymalną samochodu. Jeśli w starszym aucie z “automatem” naciskało się pedał gazu, trzeba było cierpliwie czekać zanim skrzynia zrobi redukcję biegu. Dziś dzieje się to w ułamku sekundy, jak choćby w przypadku skrzyni DSG, która wyposażona jest w dwa sprzęgła, co znacznie poprawiło sprawność jej działania. Innymi słowy, sprawny “automat” nie ma najmniejszego wpływu na osiągi auta!

Które auto spali mniej?

Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka prosta, ponieważ spalanie zależy nie tylko od samej skrzyni biegów czy silnika, lecz także od stylu jazdy kierowcy. Wbrew powszechnemu przekonaniu, zdecydowanie łatwiej jest utrzymać w ryzach spalanie w aucie, które jest wyposażone w skrzynię automatyczną. Pamiętajmy, że w nowych samochodach to komputer decyduje kiedy zmienić bieg na wyższy, tym samym optymalizując obroty silnika do takiego poziomu, przy którym spala on relatywnie mało paliwa. W przypadku skrzyni manualnej często jest tak, że kierowca niepotrzebnie wkręca auto na zbyt wysokie obroty, podwyższając tym samym zapotrzebowanie na paliwo. Jeżeli zatem liczysz się z każdym litrem paliwa, automatyczna skrzynia biegów może być o wiele lepszym wyborem dla Ciebie!

(wpis gościnny)