Samochód używany w leasingu. Dziś odpowiadamy na wasze pytania

opublikowano: 18 marca 2015 autor: redakcja

Trzy samochody transportoweTwojej firmy nie stać na nowe auto z salonu? To jeszcze nie powód do zmartwień, bo z leasingu możesz sfinansować także zakup kilkuletniego samochodu z rynku wtórnego. Nasi eksperci odpowiadają dziś na pytania, które nadsyłacie do naszej redakcji.

Leasing aut nowych i używanych przebiega podobnie

1. Maksymalny okres spłaty leasingu samochodu używanego

Naszą redakcję pyta: Paweł Michalewski, właściciel jednoosobowej działalności gosp.

– Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i zastanawiam się nad leasingiem 6-letniej Corsy D z 2009r. o wartości około 20,000 złotych. Czytałem jednak, że leasingodawcy nie chcą podpisywać umów na auta starsze niż 3-4 lata. Czy to rzeczywiście prawda? […]

Drogi Pawle, warunki finansowania samochodów używanych bywają różne w zależności od oferty oraz samego leasingodawcy.

Należy przyjąć jednak za standard, że w chwili uregulowania ostatniej płatności ratalnej samochód nie może być starszy niż 8-9 lat. W przypadku 6-letniej Corsy D część leasingodawców nie będzie widziała przeszkód przed podpisaniem umowy, z kolei część z pewnością nie zaakceptuje twojego wniosku.

2. Nie wiem jaki leasing wybrać. Finansowy czy operacyjny?

Naszą redakcję pyta: Paulina Andrychowska, przedsiębiorca

– Zatrudniłam handlowca w swojej firmie i zastanawiam się nad zakupem używanego auta. Wybór padł na leasing, bo banki nie chcą ze mną negocjować warunków współpracy. Powinnam zdecydować się na leasing operacyjny, tak jak większość osób z mojej branży? Będę wdzięczna za pomoc.

Leasing operacyjny to rzeczywiście rozsądny wybór. Nie dość, że nie będziesz obciążona koniecznością dokonywania odpisów amortyzacyjnych * we własnym zakresie, to twoim kosztem jest cała płatność ratalna, a nie tylko jej część (odpisy amortyzacyjne oraz cześć odsetkowa raty jak w przypadku leasingu finansowego).

* W leasingu finansowym samochód zostałby włączony do majątku przedsiębiorstwa.

Poza tym w leasingu operacyjnym podatek VAT rozliczasz proporcjonalnie miesiąc do miesiąca, z kolei w leasingu finansowym będziesz zmuszona do odprowadzenia podatku VAT w całości z chwilą wniesienia pierwszej płatności ratalnej (najczęściej przy odbiorze pojazdu).

Przed wygaśnięciem umowy leasingu operacyjnego możesz podjąć decyzję, czy chcesz kontynuować współpracę z leasingodawcą i wymienić samochód na kolejny egzemplarz, czy wykupić go przy symbolicznej wycenie.

Z kolei po upłynięciu umowy leasingu finansowego auto staje się twoją własnością; pod wieloma względami leasing finansowy przypomina tradycyjny kredyt samochodowy.

3. Nie wiem ile podatku mogę odliczyć od samochodu używanego

Naszą redakcję pyta: Tomasz Kłos, przedsiębiorca

– Czy sposób odliczenia podatku VAT za eksploatację samochodu użytkowanego z leasingu operacyjnego różni się, gdybym jednak zdecydował się na egzemplarz nowy z salonu? Na dniach podejmuję ostateczną decyzję i zależy mi na szybkiej odpowiedzi.

Sposób rozliczenia podatku VAT pozostaje taki sam niezależnie od tego, czy zdecydowałeś się na leasing auta nowego, czy używanego. Leasing operacyjny jest interpretowany jako usługa, dlatego sam przedmiot, jego stan techniczny i wiek nie mają tutaj nic do rzeczy.

Uwaga: ważne, aby sprzedawca samochodu używanego mógł wystawić tradycyjną fakturę VAT 23%, a nie tzw. fakturę VAT-marża. Jeśli wybrałeś auto, na które sprzedawca wystawia tylko VAT-marża, będziesz zmuszony prawdopodobnie do skorzystania z leasingu finansowego, a nie operacyjnego.

4. Jakie dokumenty do leasingu muszę przygotować?

Naszą redakcję pyta: Władysław Skaryszewski, przedsiębiorca

– Prowadzę firmę i czytałem, że do podpisania umowy leasingowej na samochód używany będę musiał dostarczyć m.in. deklarację PIT, CIT, a także wypisy z US oraz ZUS. Jakie dokładnie dokumenty są wymagane przez leasingodawców?

Lista dokumentów, których będzie wymagał od ciebie leasingodawca jest różna w zależności od tego, czy mówimy o jednoosobowej działalności gospodarczej, spółce cywilnej, spółce partnerskiej, komandytowej, czy tej z ograniczoną odpowiedzialnością.

Poza tym kluczowe znaczenie mają także wyniki twoje oraz twojej firmy, przez które leasingodawcy rozumieją zdolność finansową. Im lepsza, tym mniej formalności. Co więcej – jeśli leasingodawca oceni, że jesteś wiarygodnym partnerem biznesowym – będzie mógł ograniczyć liczbę formalności korzystając z tzw. metody uproszczonej – ocenia ekspert firmy CLS.

Jeśli jesteś właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej niezbędne będą podstawowe dokumenty, a w tym: NIP, REGON, CIT oraz PIT-36 za ubiegły okres rozliczeniowy, zaświadczenia z US oraz ZUS o niezaleganiu ze zobowiązaniami, a także odpis z CEIDG.

5. Co z tym wkładem własnym przy leasingu na auto używane?

Naszą redakcję pyta: Kacper Pałucki, przedsiębiorca

– […] słyszałem, że podpisując umowę na samochód używany – poziom wkładu własnego, jest taki sam, jak przy aucie nowym z salonu. Jak jest naprawdę?

Główną różnicą, jaka dzieli leasing auta używanego i nowego jest wspomniany przez ciebie wkład własny. Przy autach nowych leasingodawca podpisze umowę nawet jeśli wniesiesz symboliczny 1% opłaty początkowej. Z kolei przy egzemplarzach z rynku wtórnego wkład własny może wynosić od 10 do maksymalnie 20-30% w zależności od firmy oraz jej oferty.

– – –

Publikacja przy współpracy z ekspertami firmy leasingowej CLS Sp. z o.o.